Voliči SNS a najmä jeho predsedu Jána Slotu sú odolní proti akémukoľvek škandálu. FOTO - ARCHÍV
Sociológ Pavel Haulík hovorí, že na vodcoch strany "stoja a padajú", Milan Lechnický z agentúry Istropolitana považuje lídra za zosobnenie istého prístupu k politike, ktorému volič rozumie oveľa lepšie ako programu.
Strany by aj preto mohol poškodiť škandál, v ktorom by sa pred voľbami ocitol ich predseda. Zatiaľ sa nijaký vážnejší nestal.
Známe sú iba bilbordy s otázkou predsedníčke SF Zuzane Martinákovej, odkiaľ zobrala peniaze na kampaň a spravodajský šot televízie JOJ s podguráženým predsedom SNS Jánom Slotom.
Analytici však tvrdia, že na Slovensku ani negatívne správy o lídroch vážnejšie neohrozujú popularitu strán. "Voliči si zvykli, že vyťahovanie škandálov je súčasťou predvolebného boja a úskokov politického nepriateľa," povedal Haulík. Dobrou ilustráciou bol podľa neho práve antibilbord so Zuzanou Martinákovou.
Podľa Haulíka ani Slotov prípad jeho voličov neodradí a za neškodný konflikt považuje aj tvrdenia Vladimíra Mečiara o zdravotnom stave lídra HZD Miroslava Maxona.
Lechnický si myslí, že ak raz voliči uveria politickej stránke lídra, tak ich veľmi netrápi, či má politik nemanželské deti, nadáva, alebo sa opíja. Podľa Lechnického na Slovensku sa politická kultúra budovala trochu vulgárne a nepostrehol, že by sa vnímanie osobností politikov menilo.
Pred voľbami sa však správanie politikov nápadne mení vďaka tréningom komunikácie. Lechnický spomenul napríklad gestá šéfa SDKÚ Mikuláša Dzurindu, ktoré sú otvorené a pri nepríjemných otázkach sa vyvaruje gest, ktoré by prezrádzali nervozitu.
Na lídrovi Smeru Robertovi Ficovi si Lechnický všimol, že zmiernil ostrosť svojich vyjadrení, pretože by to mohlo spôsobiť problémy u voličov. "Jeho imidž sa zmenil," myslí si.
Šéf volebného štábu Smeru Marek Maďarič povedal, že Fico je taký skúsený komunikátor, že by mohol školiť iných, preto v jeho prípade nie sú ani potrebné.
Sociológ: Kontakt zoči-voči demýtizuje politika
BRATISLAVA - Premiér a šéf SDKÚ Mikuláš Dzurinda obklopený ľuďmi v debate či šéf KDH Pavol Hrušovský, ktorý v pešej zóne mesta rozdáva stranícke noviny KDH. To sú obrázky, ktoré bude často vidieť až do 16. júna.
Podľa sociológa Pavla Haulíka ľudia takéto aktivity očakávajú, hoci vyšší počet mítingov nezaručuje automaticky lepší volebný zisk.
Mítingy majú podľa Haulíka význam predovšetkým pre nerozhodnutých voličov, ktorí hľadajú nejaký podnet. Práve kontakt s politikom ich môže ovplyvniť, lebo rúca vžitú predstavu, že politici sa pohybujú v inom svete, teda politikov "demýtizuje".
Šéf volebnej kampane KDH Pavol Abrhan povedal, že líder Pavol Hrušovský je kľúčovou postavou a "chodí za ľuďmi" na pešie zóny, autobusové stanice či trhoviská. Sprevádzajú ho miestni funkcionári KDH a dobrovoľníci.
Líder SDKÚ Mikuláš Dzurinda je podľa poslanca Tomáša Galbavého "osobnosťou a autoritou" a zúčastňuje sa takmer na všetkých mítingoch.
Robert Kotian z SF zasa hovorí, že predsedníčka Zuzana Martináková "neraz sama vedie mítingy a komunikuje s ľuďmi zoči-voči".
Aj v HZDS je síce najdôležitejšou osobou predseda Vladimír Mečiar, ale ďalší lídri v kampani sú Viliam Veteška, Milan Urbáni, Ján Kovarčík, Milan Rehák, Diana Štrofová a Tibor Mikuš. (sp)