Prvýkrát takúto možnosť získali vo februári. Novela zákona túto lehotu predĺžila na dva roky - platí to však až od augusta.
Podľa odhadov by penzijného správcu mohlo do konca augusta vymeniť až desať percent sporiteľov na dôchodok. Po vyše roku investovania však klienti ešte nemôžu pocítiť zásadné rozdiely vo výnosoch. Nemajú teda reálny dôvod na to, aby prešli do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti. Myslia si to experti v piatich zo šiestich penzijných firiem na Slovensku.
"Je len dôvod jediný a tým sú peniaze, niektoré DSS ponúkajú za prestup abnormálne vysoké provízie," hovorí šéf predstavenstva VÚB Generali DSS Viktor Kouřil.
Časť provízie získavajú podľa našich informácií sprostredkovatelia, časť dokonca niekedy ponúkajú za prestup aj klientom, ktorých lanária.
Podľa odpovedí, ktoré sme dostali od jednotlivých správcovských spoločností, keď sme sa ich pýtali na dôvody prestupov, len Aegon DSS nehodnotí súčasné prestupy negatívne.
"Dôvody môžu byť rôzne: od nespokojnosti s dôchodkovou spoločnosťou a komunikáciou s ňou cez neistotu, ktorú vyvolalo zlúčenie dôchodkových fondov dvoch spoločností, výška poplatkov za správu
dôchodkových fondov a takisto miera zhodnocovania úspor môžu stimulovať záujem sporiteľa zmeniť správcu penzijných úspor," povedal Ladislav Batík z Aegon DSS.
Z ankety SME teda vyplýva, že lanárenie klientov z jednej dôchodkovej správcovskej spoločnosti o druhej sa pozdáva len Aegonu. "Nerozlišujeme, či ide o nového sporiteľa, ktorý vstupuje do starobného dôchodkového sporenia, alebo ide o prestupujúceho sporiteľa, máme záujem o každého klienta, pre ktorého budeme zhodnocovať jeho úspory na dôchodok," povedal Batík.
Ostatné dôchodkové spoločnosti takýto názor nemajú. "Prevažujúca skupina klientov prestupuje skôr preto, lebo ich presvedčil sprostredkovateľ bez toho, aby na prestup mali racionálny dôvod," povedal predseda predstavenstva Winterthur DSS Peter Socha.