Zákazníci mobilných operátorov majú prechod ku konkurencii otvorený. Od pondelka si zo sebou možu zobrať svoje telefónne číslo aj s predvoľbou. Operátori však nebudú pri hovoroch na prenesené čísla oznamovať, či ide o volanie do konkurenčnej siete. FOTO - SITA
BRATISLAVA - Zákazníci mobilných operátorov si už budú môcť ku konkurencii vziať svoje telefónne číslo. Od pondelka budú noví zákazníci Orange môcť používať svoje staré telefónne čísla s predvoľbou pôvodne určenou pre T-Mobile a naopak.
Prenos telefónnych čísiel medzi operátormi nebol doposiaľ možný, a práve podľa predvoľby zákazníci bezpečne vedeli, do ktorej siete volajú. Spomínaná povinnosť vznikla operátorom až po vstupe Slovenska do Európskej únie.
Operátori mali podľa zákona o elektronických komunikáciách povinnosť umožniť klientom prenositeľnosť čísla už od 1. mája 2004, no Telekomunikačný úrad nevydal včas vykonávací predpis, v ktorom určuje pravidlá, podľa ktorých bude služba fungovať. Operátori teda na príprave pracovali od 1. januára 2005 a trvala im 15 mesiacov.
Kto si môže vziať svoje číslo so sebou
Telefónne číslo si bude možné preniesť, ak sa zákazník rozhodne zmeniť mobilného operátora a zároveň bude mať s predošlým ukončené všetky zmluvné záväzky, teda aj uhradené faktúry. Potom stačí, ak v predajni konkurencie požiada o aktiváciu služieb na svoje pôvodné telefónne číslo.
Operátor musí do 5 pracovných dní žiadosť zaevidovať a potvrdiť. Po oznámení operátora, že sa tak stalo, má zákazník ďalších 5 pracovných dní na to, aby potvrdil súhlas s prenesením čísla. Ak nezareaguje, proces sa zastaví. Ak áno, operátor musí do 10 dní číslo preniesť a zákazníkovi vydať novú SIM kartu. Celý proces teda nebude trvať dlhšie ako 20 pracovných dní. Ak je k SIM karte zákazníka pridelená skupina čísiel, operátori si vyhradzujú na prenesenie celej skupiny o 5 dní viac.
Operátor môže prenos čísla odmietnuť
Pôvodný operátor môže prenos mobilného čísla ku konkurencii odmietnuť. Urobí tak najmä v prípadoch, ak je zákazník viazaný zmluvou na dobu určitú, teda ak si napríklad kúpi na zmluvu mobilný telefón a zmluvný vzťah nie je ukončený. Prenos sa nepodarí ani vtedy, ak telefónne číslo zákazníkovi nepatrí. Operátor odmietne číslo preniesť aj zákazníkom, ktorí mu nedajú súhlas na spracovanie a poskytnutie svojich osobných údajov.
Telefónne čísla tiež nie je možné prenášať medzi pevnými a mobilnými sieťami.
Spoplatnená služba bude možno zadarmo
Operátori môžu za služby umožňujúce prenos telefónneho čísla oficiálne žiadať poplatky. V cenníku Orange je poplatok 1000 korún bez DPH, no podľa hovorcu Petra Tótha operátor ponúkne službu bezplatne. Zákazník tak zatiaľ pri prechode z Orange do T-Mobile nebude za prenos čísla platiť. T-Mobile bude od svojich zákazníkov pri odchode do Orange pýtať 500 korún bez DPH. Počet prenosov operátori nebudú obmedzovať.
V zahraničí zvyčajne operátori neprenášajú náklady na prenos čísla na zákazníka a nahrádzajú si ich navzájom. Podobný model možno uplatnia aj u nás, i keď to odmietli potvrdiť.
Preniesť číslo je jednoduchšie
V zahraničí sú zavedené dva spôsoby, akými sa číslo prenáša - tzv. one-stop-shopping, ktorý funguje napríklad vo Fínsku, v Írsku, vo Švédsku a od pondelka aj na Slovensku a two-stop-shopping, ktorý funguje vo Francúzsku, Veľkej Británii, ale aj v Česku.
V systéme two-stop-shopping musí zákazník navštíviť oboch operátorov a je zaťažený zbytočnými administratívnymi úkonmi. Sťažuje sa na ne napríklad český Vodafone, ktorý je v boji o zákazníkov s preneseným číslom v Česku najúspešnejší. "Systém by mohol byť zákaznícky jednoduchší. Existuje mnoho byrokratických bariér, lehoty na overenie zákazníka nie sú jasne špecifikované, zákazníci so zmluvou na dobu určitú sú penalizovaní vysokými pokutami a celý proces prenosu sa v niektorých prípadoch môže predĺžiť až na jeden mesiac," hovorí hovorca Vodafone CZ Jakub Hrabovský. V krajinách, kde je systém jednoduchý, je podľa neho o službu veľký záujem, v krajinách, ako je napríklad Nemecko, kde je systém zložitý a byrokratický, sa čísla takmer neprenášajú.
Operátori budú motivovať zákazníkov
Obaja operátori chystajú pre svojich zákazníkov motivačné programy, aby zostali v ich sieti a zároveň sa chystajú na zákazníkov konkurencie. T-Mobile mieni lákať zákazníkov Orange na viacero akcií, najsilnejšou zbraňou sú tzv. ekvivalentné programy, ktoré cenou presne kopírujú programy konkurenta. Orange takisto pripravuje akciu, ktorou chce odlákať zákazníkov T-Mobile, no detaily zatiaľ neoznámil.