Do materských škôl chodí málo rómskych detí. "To v kombinácii s jazykovou bariérou a rodinným zázemím vedie k slabším výsledkom v základných školách," hovorí Martina Kubánová z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť. Inštitút už tretí rok oceňuje najlepšie projekty vo vzdelávaní Rómov.
Kubánová si tiež myslí, že rómske deti sú niekedy neodôvodnene zaradené do špeciálnych škôl.
Projekty, s ktorými školy súťažia, by mohli, podľa nej, bez veľkých nákladov využívať aj ďalšie školy.
Víťazná Špeciálna základná škola na Odborárskej ulici v Košiciach sa cez divadelné predstavenia o histórii Rómov na výchovných koncertoch snaží meniť postoje nerómskych detí. V škole sa vyučuje v dvoch jazykoch, v slovenčine a rómčine, a je obohatené o staré rómske múdrosti a piesne.
Inšpiráciou by mohla byť aj základná škola v Terni, ktorá pripravuje v nultom ročníku na vyučovanie nielen deti, ale aj rodičov.
"V škole v Terni hovoria, že sila a slabosť rómskych detí je v ich rodinách. Ak sa pedagógovi podarí získať rodičov, je to cesta k úspešnej práci s rómskymi deťmi. Výsledkom je, že u nich klesá počet rómskych detí, ktoré sa musia vzdelávať v špeciálnych základných školách v susednej obci, deti sú lepšie pripravené zvládnuť prvý ročník," hovorí Kubánová.
Talentované rómske deti chce podporovať aj nové združenie Divé maky, inšpirovalo sa adopciou na diaľku, ibaže tentoraz možno podporovať rómske deti.
Vladimíra Dolníková hovorí, že cieľom je "dať šancu deťom, ktoré nemôžu rozvíjať talent, pretože žijú v osadách, alebo pre nedostatok peňazí rodičov". Veria, že podporia rozvoj rómskej inteligencie a rómskej strednej vrstvy a "ukážu Rómov v inom svetle, ako ich bežne ľudia vnímajú". (haj)