Aj špeciálna škola v Piešťanoch zriadila tranzitívnu triedu, z ktorej by deti mali postupne prejsť do bežnej školy. Pred pol rokom sa pripravoval prestup Romea (druhý sprava), ktorý je už tri mesiace v bežnej škole. Zástupkyňa riaditeľa školy Angelika Bezáková hovorí, že sa rýchlo prispôsobil a aj deti ho prijali. "Ak to bude takto dobre pokračovať, dokončí základnú školu." Zo špeciálnej školy má teraz odísť do cirkevnej základnej školy aj Žanetka (prvá vľavo). FOTO SME - ANDREA HAJDÚCHOVÁ |
Prístup rómskych detí k vzdelávaniu skúma Amnesty Intenational, za ich zaraďovanie do špeciálnych škôl nás nedávno kritizoval aj BruselBRATISLAVA - Do špeciálnych škôl sa dostanú aj také rómske deti, ktoré by mali chodiť do normálnych škôl. Všimla si to medzinárodná organizácia Amnesty International, preto "skúma prístup rómskych detí k vzdelávaniu". Tento problém sa podľa hovorkyne slovenskej pobočky Ingrid Královej týka celej strednej Európy.
Kritika prišla pred pár dňami aj z Bruselu. Miroslav Lacko z Rómskej iniciatívy, ktorý bol na medzinárodnej konferencii o diskriminácii Rómov, vyhlásil, že mnohé deti musia chodiť do špeciálnej školy len pre jednu svoju nevýhodu - "rozdielnu farbu pleti".
Slovensko tento problém rieši už niekoľko rokov a po kritike únie a za peniaze z eurofondov pripravilo nové testy pre zaraďovanie detí do škôl. Pred dvoma rokmi sa na vzorke 570 rómskych detí sledovalo, či boli do špeciálnych škôl zaradené opodstatnene. Zistilo sa, že 5 - 10 % detí do týchto škôl nepatrí a 40 % by mohlo po príprave pokračovať na základných školách.
Nové testy podľa psychologičky Evy Farkašovej zohľadňujú, že deti pochádzajú zo "sociálne znevýhodneného prostredia". Ukážu, či dieťa zaostáva pre mentálnu retardáciu, alebo pre prostredie. Králová hovorí, že Amnesty bude sledovať používanie testov.
Na základe testov už vzniklo v špeciálnych školách 20 prechodných tried so žiakmi, ktorí by mohli zvládnuť bežnú školu. V triede je najviac osem žiakov, učiteľky sa im venujú individuálne. Zatiaľ sa z každej triedy podarilo presunúť najmenej dvoch žiakov.
Projekt viedla nadácia Škola dokorán a Eva Končoková z nadácie hovorí, že na rade je ministerstvo školstva, aby triedy uzákonilo.
Simenon Jurtinus z ministerstva potvrdil, že ak sa projekt osvedčí, rozšíri sa na celé Slovensko. Ďalším projektom sú nulté ročníky. Navštevuje ich 1959 detí. (haj)
Únia dala 2,4 miliardy
BRATISLAVA - Na rozvoj rómskych komunít a riešenie problémov Rómov na Slovensku šlo v rokoch 2004 - 2006 zo štrukturálnych fondov Európskej únie 2,4 miliardy korún, zo štátneho rozpočtu Slovenska 500 miliónov.
Peniaze išli najmä na rozvoj vzdelávania, pracovných príležitostí, infraštruktúry, občianskej vybavenosti vplývajúcich na rómske komunity a riešenie pozemkových nezrovnalostí pod jednotlivými osadami. Informoval o tom včera minister výstavby a regionálneho rozvoja László Gyurovszky.
"Musí sa zmenšovať počet ľudí, ktorí žijú na pokraji spoločnosti." (tasr)