Platy odborníkov na informačné technológie

* Špecializujete sa na obsadzovanie pozícií v oblasti informačných technológií. Máte veľké skúsenosti v tejto oblasti. Objavujú sa názory, že dnes špecialisti na počítače dokážu zarobiť aj milión korún ročne. Je to pravda?

„Áno, na Slovensku určite existuje niekoľko desiatok, možno dokonca viac ako sto špecialistov, ktorých hrubý ročný príjem je milión korún a viac. V tomto počte nie sú zahrnutí riadiaci pracovníci ani živnostníci.“

* O aké pozície ide a v čom vidíte dôvod takýchto zaujímavých príjmov?

„Veľká časť týchto ľudí pracuje na projektoch v zahraničí. Najčastejšie sú to konzultanti pri zavádzaní systému SAP R/3 a programátori. Sú zamestnaní na Slovensku, časť roka však strávia na služobných cestách u zákazníkov v zahraničí. Firmy im dávajú špičkové platy najmä z dvoch dôvodov. Po prvé, majú na to, pretože zahraniční klienti im zaplatia niekoľkonásobne viac ako slovenskí klienti. Po druhé, firmy sa snažia udržať týchto odborníkov pod svojimi krídlami, pretože je známych viacero prípadov, kedy sa zahraničný klient po spoznaní vyslaného pracovníka snažil dohodnúť priamo s ním bez účasti tunajšej firmy.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

* Darí sa našim firmám brániť proti úniku mozgov?

„Treba povedať, že najväčšia vlna vysťahovalectva už prešla. Ľudia odchádzajú sústavne, počty sa však znižujú, najmä pokiaľ ide o západnú Európu a Severnú Ameriku. Naopak, v minulom roku rástol záujem našich informatikov o prácu v Českej republike. Nie je v silách tunajších firiem konkurovať západným spoločnostiam vo výške platu. Predstavme si slovenskú softvérovú firmu, ktorá má päťdesiat programátorov a z nich piati ročne odídu pracovať do zahraničia. Možno by odišli len štyria, ak by firma zvýšila platy všetkým pracovníkom o 20 percent. To je však niekoľko miliónov korún ročne a za to jeden programátor nestojí. Jeden z našich klientov má na riešenie úniku mozgov svojský recept: firma totiž prijíma takých pracovníkov, ktorí neovládajú žiaden cudzí jazyk.“

SkryťVypnúť reklamu

* Koľko by mala firma platiť napríklad správcovi siete?

„Otázka je síce jednoduchá, ale odpoveď sa pohybuje medzi 12-50-tisíc korún mesačne. Aby som vedel uvedený interval zúžiť, treba brať do úvahy niekoľko ďalších informácií. Jednak svoje v tejto oblasti zohráva miesto pôsobiska. Ten istý pracovník, ktorý v Bratislave zarobí 20-tisíc korún, môže za tú istú prácu v Michalovciach zarobiť len 12-tisíc korún. Ďalším dôležitým faktorom vplývajúcim na výšku platu sú jazykové znalosti. Trhová cena odborníkov, ktorí aktívne ovládajú aspoň jeden cudzí jazyk, najlepšie angličtinu alebo nemčinu, je dnes približne o 25 % vyššia ako cena odborníkov bez aktívnej znalosti cudzieho jazyka. Na výšku platu však vplýva aj pracovná náplň a úroveň kvalifikácie. Tieto kritériá sú pre stanovenie platu najvýznamnejšie. Uvediem dva príklady správcov v Bratislave, bez aktívnej znalosti cudzieho jazyka. Pre správcu malej siete s dvojročnou praxou, ktorý zodpovedá za chod servera so systémom Windows NT a inštaluje bežný kancelársky softvér na počítače užívateľov, môže byť primeraný plat 20-23-tisíc korún. Naproti tomu priemerný plat správcu internetového a poštového servera s päťročnou praxou, ktorý má na starosti bezpečnosť firemných dát, môže byť 35-40-tisíc korún. Ďalším faktorom, na ktorý netreba zabúdať, sú osobnostné črty. Medzi informatikmi je všeobecne známe, že najlepší odborníci sú spravidla introverti. Keďže extrovertov je menej a sú pritom žiadanejší, prejavuje sa to na trhu ich vyššou cenou. Naši klienti často riešia dilemu, či majú prijať špičkového odborníka - introverta alebo radšej extroverta, ktorého odborná úroveň je nižšia.

SkryťVypnúť reklamu

Pri stanovovaní primeraného platu na určitú pozíciu vedia poradiť naši konzultanti, ktorí sa dobre orientujú v oblasti informačných technológií, pretože sami pôsobili ako manažéri v tejto oblasti.“

* Sú k dispozícii určité prieskumy, ktoré mapujú aktuálnu situáciu v odmeňovaní pracovníkov pôsobiacich v oblasti informačných technológií?

„Viem o viacerých štúdiách, ktoré sa však vyznačujú tým, že v tejto oblasti sú príliš zjednodušené a nerozlišujú napríklad skutočné úlohy správcu siete, ktoré sú pre stanovenie jeho platu najdôležitejšie. Keďže nás naši klienti žiadajú o čo najpresnejšie údaje, rozhodli sme sa zrealizovať podrobný prieskum platov v tejto oblasti. Práve v tomto období realizujeme zber údajov.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 498
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 177
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 795
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 994
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 559
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 777
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 503
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu