Manažéri nemôžu iba reagovať na vzniknuté udalosti

Rozvoj manažérov by sa mal chápať skor ako určitá paleta prepojených činností, ale nie ako nejaký všetkoobsahujúci program. Na druhej strane sa nemožno vyhnúť určitej systematickosti. Jednak preto, lebo manažéri musia pôsobiť vo viac či menej rutinných ..

Rozvoj manažérov by sa mal chápať skor ako určitá paleta prepojených činností, ale nie ako nejaký všetkoobsahujúci program. Na druhej strane sa nemožno vyhnúť určitej systematickosti. Jednak preto, lebo manažéri musia pôsobiť vo viac či menej rutinných situáciách a to musia brať do úvahy aj pri svojom rozvoji a takisto preto, že organizácie nebudú prospievať, ak budú manažéri reagovať na udalosti. Musí existovať určitá znalosť postupov, ktoré možno využívať práve na rozvoj manažérov, ale aj na oceňovanie existujúcich manažérskych schopností a toho, ako tieto schopnosti uspokojujú potreby podniku. Je preto potrebné tieto schopnosti plánovať tak, aby sa zvolili najlepšie existujúce metódy. Ale, ako píše Michael Armstrong v publikácii Personálny manažment (Grada), to by sa nemalo chápať za program skladajúci sa s vyčerpávajúceho, vysoko integrovaného a prísne uplatňovaného okruhu manažérskeho vzdelávania a rozvojových postupov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Potrebné aktivity rozvoja manažérov závisia od organizácie - od jej technológií, jej prostredia a jej filozofie. Tradičný byrokratický či mechanistický typ organizácie bude asi inklinovať k používaniu programovaného rutinného prístupu, uskutočňovaného pomocou najrôznejších kurzov, postupov podľa dopredu daných bodov, plánov následníctva vo funkciách, plánov kariéry a systémov preskúmavania výsledkov. Inovatívny a organický typ organizácie sa asi správne oslobodí od všetkých týchto mechanizmov. Jeho prístup by mal manažérom poskytovať príležitosti, podnety a vedenie, ktoré budú potrebovať, využívať všetky príležitosti na to, aby ľuďom poskytovali zvláštnu zodpovednosť a právomoci, zabezpečovať, aby mali také koučovanie a podporu, akú potrebujú. Asi tu nebudú existovať žiadne plány následníctva, zoznamy bodov alebo formálne systémy hodnotenia, ale ľudia budú vedieť, ako na tom sú, kam sa môžu dostať a ako sa tam dostať.

SkryťVypnúť reklamu

Často sa hovorí, že sa manažéri učia riadiť tým, že riadia. Je to do značnej miery pravda, ale niektorí ľudia sa učia lepšie než iní. Napokon, manažér s desaťročnou praxou nemusí mať za sebou nič viac než jednoročnú prax desaťkrát zopakovanú. Rozdiely v schopnostiach učiť sa vznikajú preto, že niektorí manažéri sú od prírody schopnejší alebo motivovanejší než iní a že niektorí ťažia z vedenia a pomoci efektívneho šéfa, ktorý si plne uvedomuje svoju zodpovednosť za rozvoj manažérov. Platí teda skôr, že manažéri sa učia riadiť tým, že riadia pod vedením dobrého manažéra. Dôležitým slovom tohto tvrdenia je „dobrý“. Niektorí manažéri sú lepší v rozvíjaní ľudí než iní a jedným z cieľov rozvoja manažérov je to, aby si manažéri uvedomili, že rozvíjane ich podriadených je dôležitou súčasťou ich pracovných povinností - zlepšovanie výkonu organizácie tým, že budú robiť všetko možné, čo vedie k zlepšovaniu efektívnosti a potenciálu manažérov. Tvrdenie, že manažéri sa najlepšie učia na práci, by nemalo viesť k záveru, že je najlepšie nechať manažérov ich osudu alebo že rozvoj manažérov by mal byť náhodný proces. Organizácia by sa mala preto pokúsiť vyvinúť filozofiu rozvoja manažérov, ktorá zabezpečí realizáciu zodpovedajúcich a premyslených krokov k zlepšeniu vzdelávania manažérov.

SkryťVypnúť reklamu

Vo všeobecnosti sa rozlišuje tzv. formálny a neformálny prístup k rozvoju manažérov.

Formálne prístupy zahŕňajú:

- rozvoj pri výkone práce prostredníctvom koučovania, konzultovania, monitorovania a odozvy zo strany nadriadených manažérov, a to na kontinuálnej bázi za použitia procesu riadenia výkonu a tiež mentoringu,

- rozvoj pomocou získavania pracovných skúseností, zahrňujúci rotáciu práce, rozširovanie práce, účasť v projektových tímoch či v skupinách určených na splnenie nejakej úlohy, dočasné preloženie mimo organizáciu (stáže),

- formálne vzdelávanie pomocou interných a externých kurzov,

- štruktúrované sebarozvíjanie prebiehajúce podľa individuálnych učebných programov v rámci plánov osobného rozvoja alebo dohôd o vzdelávaní odsúhlasených s nadriadeným alebo poradcom pre rozvoj manažérov - tie môžu zahŕňať štúdium literatúry alebo premyslené rozširovanie znalostí či získavanie nových schopností pri výkone práce.

SkryťVypnúť reklamu

Formálne prístupy k rozvoju manažérov sú založené na identifikácii potrieb rozvoja na základe hodnotenia pracovného výkonu alebo pomocou assessment centre. Postup môže byť štruktúrovaný podľa zoznamu kľúčových útvarových alebo podnikových schopností, ktoré sa považujú za vhodné pre manažérov organizácie.

Neformálne prístupy k rozvoju manažérov využívajú príležitosti k učeniu, s ktorými sa manažéri stretávajú počas svojej každennej práce. Manažéri sa učia vždy, keď sa konfrontujú s neobvyklým problémom, s novou a neznámou úlohou alebo keď prejdú na odlišné pracovné miesto. Potom musia vymyslieť nový spôsob, ako sa vyrovnať. Budú sa učiť, ak budú analyzovať to, čo museli urobiť a ako a prečo to prispelo k ich úspechu a neúspechu. Toto retrospektívne alebo reflexívne učenie bude efektívne, ak poučenie z neho budú manažéri môcť úspešne aplikovať aj v budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu

To je potenciálne najvýkonnejšia firma učenia sa. Je teda možné urobiť niečo, čo pomôže manažérom čo najlepšie využívať svoje skúsenosti? Tento typ empirického účenia sa je pre niektorých manažérov prirodzený. Zdá sa, že ľahko absorbujú - neúmyselne a pomocou určitého procesu a vedia sa poučiť zo skúseností a urobiť si takmer okamžitú analýzu.

Avšak mnohí z nich si nedokážu vytvoriť potrebnú analýzu alebo nerozpoznávajú jej potrebu. Preto je dobré zvoliť prístupy, ktoré zahŕňajú:

- Dôraz na sebahodnotenie a identifikáciu potrieb rozvoja, manažéri sú požiadaní, aby svoj výkon zhodnotili v porovnaní s vytýčenými cieľmi a analyzovali faktory, ktoré prispeli k efektívnemu či menej efektívnemu výkonu. To môže zabezpečiť riadenie výkonu, teda hodnotenie pracovníkov.

SkryťVypnúť reklamu

- Požiadavky na manažérov, aby vypracovali svoje vlastné plány osobného rozvoja alebo programy samostatne riadeného vzdelávania.

- Vedenie manažérov k tomu, aby diskutovali o svojich problémoch a svojich príležitostiach so svojimi nadriadenými, kolegami, mentormi s cieľom zistiť, čo sa potrebujú naučiť alebo čo musia byť schopní robiť.

(r)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 465
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 115
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 682
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 019
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 196
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 742
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 554
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu