h českých miest. Na Slovensku chýbajú.
Jim Chisholm, ktorý je strategickým poradcom Svetovej asociácie novín, hovorí, že význam Free Daily titulov stále narastá. "Bezplatné noviny priťahujú najmä mladších čitateľov a často sú jedinou šancou, ako najmladšiu generáciu prinútiť čítať tlač. Zároveň spĺňajú požiadavky inzerentov," povedal pre mesačník Svět tisku.
Pred dvoma rokmi vychádzal v Bratislave istý čas bezplatný denník Ranný rýchlik, no neuchytil sa. Kolpoltéri ho rozdávali na železničných a autobusových staniciach a iných frekventovaných miestach. Rozdať ho v skorých ranných hodinách nebol problém, no po niekoľko mesiacoch napriek tomu zanikol. Oslovení bývalí zástupcovia o dôvodoch hovoriť nechceli.
Akcionármi projektu boli Stanislav Brečka, Ladislav Fogarassy, Eliška Šimlovičová a americká spoločnosť Gemma International Group. "Koncept vznikol vo Francúzsku a trošku sa ponáša na denník Une minute. Rozhodli sme sa vydávať absolútne apolitický denník," povedal v jeho začiatkoch Brečka pre časopis Stratégie. Denník začínal s inzerciou na troch stranách, jej obsah však nenarastal a zrejme preto denník, ktorý mal žiť len z príjmov z reklamy, zanikol.
Ďalšiemu bezplatnému denníku na Slovensku odborníci na tlačené médiá nedávajú veľkú šancu. "Pre noviny tohto druhu je inzercia prioritná. Práve preto si myslím, že na Slovensku, kde je trh pomerne stabilne rozdelený medzi jednotlivými titulmi a čitatelia sú až pozoruhodne verní, je menšia šanca pre denník, ako je Metro," povedal šéf Združenia vydavateľov periodickej tlače na Slovensku Miloš Nemeček.
Slovensky inzertný trh je stále slabý na to, aby vznikol bezplatný denník, hovorí aj Alexej Fulmek, generálny riaditeľ vydavateľstva Petitpress, ktoré vydáva aj denník SME.
Väčšina bezplatných denníkov sa vo svete rozdáva v metre, ktoré na Slovensku nie je. Fulmek to však nepovažuje za neprekonateľný problém. "Myslím si, že niektorý zo slovenských vydavateľov môže založiť takýto denník, aby chránil slovenský trh pred príchodom konkurentov," povedal. "Bol by to však drahý projekt, ktorý môže prerobiť v prvej fáze aj viac ako 100 miliónov korún, kým bude úspešný."