Človek na pokraji komunikácie

Nová dráma o 2. ročník festivalu inscenácií súčasnej slovenskej a svetovej drámy o 9. - 14. mája Bratislava o Divadelný ústav, Činohra SND, Divadlo Astorka Korzo 90, Divadlo Aréna, Asociácia súčasného divadla

Vito Bednárik (zľava), Vlado Zboroň a Ľubomír Burgr vo víťaznej inscenácii Umri, skap a zdochni...!!! z produkcie divadla SkRAT. FOTO - CTIBOR BACHRATÝ

"Jedinou úlohou novej drámy je odvaha a nový pohľad," padlo v diskusii po piatich dňoch strávených s produkciami, ktoré vznikli za posledný rok na báze nových dramatických textov.

Festival Nová dráma vo svojom druhom ročníku "podľahol súťaženiu". Po nedeľnom záverečnom ceremoniáli máme dvoch víťazov Grand Prix, tvorcov ocenených zvláštnou cenou poroty i laureáta diváckej ceny. Udeľovanie cien v oblasti umenia často len zvýrazňuje neporovnávateľnosť neporovnateľného, zradnosť definícií i vágnosť kritérií. Je novou drámou všetko, čo sa napísalo v posledných rokoch? Avšak akú hranicu si zvolíme - desať či dvadsať rokov? Je Thomas Bernhard ešte stále novým dramatikom alebo už klasikom?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hrdinami sú často mediálne produkty

Napriek podobným systémovým otázkam, ak by mala mať práca poroty význam len v tom, že udelením cien povzbudila tvorcov, tak je dobre, že bola. V záverečnej festivalovej diskusii sa však ukázalo, že po pozretí si celej škály produkcií od bulváru až po alternatívu v krátkom časovom odstupe mohli porotcovia skutočne vniesť do diskusie o novej dráme nové pohľady.

Predsedníčke Vlaste Smolákovej chýbala v prezentovaných produkciách predovšetkým autentická osobnosť, hrdina bez úvodzoviek. Protagonistami mnohých súčasných hier ako Boh je DJ Falka Richtera či Smajlíci Romana Olekšáka sú totiž skôr viac mediálne produkty ako živí ľudia, pričom divák sa vie s objektom manipulácie horšie stotožniť ako s aktívnou postavou. So stotožnením naopak nemali problémy diváci košickej inscenácie Krásavice z Leenane, pri ktorej sa šťastne stretla dobre zvolená téma s adekvátnym herectvom.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší člen poroty Martin Ciel nachádzal v prezentovaných hrách predovšetkým tému nemožnosti komunikácie. V mnohých textoch je výrazná aj tendencia k monologickosti. Rozprávanie s adresátom, ktorý nereaguje, sa našlo aj v hre Vina Nebojšu Romčeviča. Klasickým monológom je rozprávanie mladej ženy z hry Karola Horáka Spätné zrkadlo, ale aj skoro celá dokumentárna dráma Tiso.

Súvislý prúd nesúvislých úvah španielskeho autora Rodriga Garcíu Kúpil som si v IKEA lopatu na vykopanie vlastného hrobu, je zasa dialógom s celým svetom a jeho kultúrnymi dejinami. Žilinské Phenomenontheatre prinieslo do inscenačných techník (aj pri mimofestivalovej produkcii intelektuálne inšpirujúcej Chôdze Thomasa Bernharda) príjemnú abstrakciu i pokus o iné herectvo. Rizikom je len to, že aj inovácia sa môže po čase stať rutinou.

SkryťVypnúť reklamu

Strach pozrieť sa na to, čo nám chýba

Ďalší člen poroty, divadelný kritik Géza Hizsnyan pripomenul, že u nás nemáme premyslenú tendenciu výchovy dramatikov, ako je to napríklad aj v Maďarsku.

Slovenská dráma má občas tendenciu aj napodobňovať modely zo zahraničia, či inscenovať svetových dramatikov bez ohľadu na to, či dokážeme ich štýl a témy adekvátne pretransformovať na naše podmienky, ako sa to, žiaľ, ukázalo aj pri hre Elfriede Jelinekovej Motorest alebo Robia to všetci. Istá preferencia zahraničných textov môže byť aj snaha vyhýbať sa domácim problémom, "akoby sme sa báli pozrieť na to, čo nám chýba," ako odznelo v diskusii. V krajinách, ktoré prežili v posledných rokoch výraznejšiu spoločenskú krízu, drámy viac vychádzajú zvnútra ich autorov. Naše texty sú často priveľmi krotké, nerušivé.

SkryťVypnúť reklamu

Najvyššie ocenenie za slovenskú drámu získala špecifická poetika divadla SkRAT. Na víťaznej produkcii Umri, skap a zdochni...!!! sa autorsky podieľali Vito Bednárik, Ľubo Burgr, Vlado Zboroň a režisér Dušan Vicen.

Ten pri preberaní ceny Grand Prix uvítal, že cena je dosť ťažká na to, aby sa ňou mohli "oháňať". "Sme jedno z divadiel, ktoré nevie, kde bude v najbližšom období hrať," pripomenul tým, ktorí by možno chceli podľahnúť prílišnému optimizmu zo záujmu publika a kompetentných o novú drámu.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 505
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 818
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 982
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 647
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 781
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 491
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu