SVET MOTOCYKLOV v znamení posledných noviniek

Tak ako automobilové novinky sú každoročne predstavované na niekoľkých medzinárodných autosalónoch, tak aj motocykle majú svoje svetové výstavy,

na ktorých výrobcovia motocyklov samotných, ale aj príslušenstva a oblečenia k nim prezentujú svoje výtvory. Najväčšia medzinárodná výstava prebieha

každý rok v septembri a miestom konania sú striedavo Mníchov a Miláno. Každý párny rok sa priaznivci motocyklizmu stretávajú v Mníchove na výstave Intermot, v nepárnych rokoch ich víta Miláno a výstava Eicma. Popri tom sa ešte každý rok koná Mondial Du Deux Roues v Paríži, to ale až neskôr na jeseň, po spomínaných dvoch. V roku 2001 teda smerovali kroky výrobcov, predajcov, novinárov a širokej verejnosti do severotalianskeho mesta Miláno, na 59. ročník výstavy EICMA a následne na to do Paríža, na predstavenie zostávajúcich noviniek. Nie každý slovenský priaznivec motocyklov však mal možnosť tieto navštíviť svetové výstavy a vidieť novinky na vlastné oči, preto vám teraz priblížime väčšinu z nich, najmä od najväčších svetových výrobcov. Mnohé z nich budete môcť vidieť aj v Bratislave, na II. ročníku výstavy Motocykel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvým významným výrobcom s vlastným zastúpením na Slovensku je nemecký výrobca BMW. Vývoj produktov tohto výrobcu sa v ostatnom čase uberá iným smerom ako donedávna. BMW vždy predstavoval luxus, čo bolo vidieť už na prvý pohľad z jednoduchého, nevýrazného, ale elegantného a nadčasového dizajnu. Príkladom je novinka BMW F 650 CS. Hlavne tvar prednej masky, akéhosi „zobáka“, s dvojicou malých okrúhlych svetlometov nemusí ulahodiť každému oku. Nechajme dizajn bokom a pozrime sa na motocykel po technickej stránke. Poháňa ho kvapalinou chladený štvortaktný štvorventilový jednovalec so zdvihovým objemom 652 cm3, ktorý poskytuje výkon 50 k pri otáčkach 6800 min-1. Najvyšší krútiaci moment 62 Nm dosahuje pri otáčkach 5500 min-1. Zaujímavým riešením je použitie jednoramennej kývnej vidlice v spojení so sekundárnym prevodom ozubeným remeňom. Ten je oproti klasickej reťazi tichší a má dlhšiu životnosť. Ostatné modely tohto nemeckého výrobcu boli len mierne vzhľadovo alebo konštrukčne upravené.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší svetový výrobca motocyklov, Honda, sa ukázala v tom správnom svetle a predstavila najväčší počet noviniek - sedem. Najväčší a najluxusnejší z nich je nový Pan European 1300. Pochádza síce z modelu Pan European 1100, ale bol dôkladne prepracovaný. Ide o veľký, pohodlný turistický motocykel, určený hlavne na zdolávanie dlhších ciest. V ponuke Hondy je ešte jeden takýto model, dokonca ešte väčší, pohodlnejší a luxusnejší - Gold Wing 1800, ktorý je poháňaný šesťvalcovým motorom s objemom 1832 cm3, vybaveným elektronickým vstrekovaním paliva a dokonca aj spiatočkou. Ten bol však predstavený už v roku 2000. Novinku Pan European poháňa štvorvalec do V, uložený v ráme pozdĺžne, takže hlavy valcov vyčnievajú po stranách motocykla. Vlastne, sú takmer celé schované pod rozmernou kapotážou, ktorá má za účel chrániť posádku pred náporom vetra. K tomu dopomáha aj elektronicky nastaviteľný plexištít. Motor s objemom 1261 cm3 poskytuje najvyšší výkon 118 k a krútiaci moment 117 Nm, čo spoľahlivo stačí aj pri obsadení motocykla dvoma osobami, naviac s množstvom batožiny v bočných, prípadne vrchnom kufri. Brzdové okruhy prednej a zadnej brzdy sú navzájom prepojené, takže ak jazdec brzdí len jednou brzdou, automaticky sa uvedie do činnosti aj druhá. Na požiadanie môže byť vybavený aj systémom ABS. Ďalším športovo-turistickým motocyklom je nová Honda VFR 800. Tá je oproti Pan Europeanu menšia, ľahšia a obratnejšia. Najzaujímavejší na nej je motor. Ide o štvorvalec do V, ktorý je vybavený premenlivým časovaním ventilov V-Tec. Tento systém už síce Honda dlhšiu dobu úspešne používa vo svojich automobiloch, ale na motocykli ide o úplnú novinku, ktorá sa objavila po prvý raz. Spája výhody dvojventilového motora, ktorý má lepší priebeh krútiaceho momentu v nízkych otáčkach so štvorventilovým, ktorý naopak dosahuje vyšší výkon vo vysokých otáčkach. Hranica, kedy sa namiesto dvoch ventilov na každý valec uvedú do činnosti štyri, je pri otáčkach 7000 min-1. Ďalšou novinkou je čistokrvný superšport Honda CBR 900 RR Fireblade. Motocykle s týmto názvom sa síce na trhu objavujú už rovných 10 rokov, ale pre rok 2002 sa legendárny Fireblade dočkal výraznej inovácie. Radový štvorvalec s objemom 929 cm3 dosahuje výkon až 152 k pri otáčkach 11250 min-1, čo pri hmotnosti 168 kg sľubuje veľmi dobré dynamické vlastnosti, napríklad vyvinúť rýchlosť bezmála 300 km/h. Štvrtá novinka, deväťstovka s radovým štvorvalcom, má miernejší charakter. Honda CB900F Hornet patrí do rodiny klasických, nekapotovaných motocyklov, ktoré sa nazývajú aj „naháče“. Pochádza z Hornet-u 600, na ktorý sa aj veľmi podobá, ale bola osadená 919 cm3 motorom z predchádzajúcej generácie superšportovej CBR 900 RR. Vzhľad je jednoduchý, bez zbytočných módnych výstrelkov.

SkryťVypnúť reklamu

Predposledné dve novinky sú určené športovo založeným jazdcom - jedna na asfaltové okruhy a druhá do terénu. Tá prvá nie je nič iné ako inovovaný superbike VTR 1000 SP2, čo je civilná verzia súťažného superbiku, s ktorým továrenský jazdec Hondy Colin Edwards získal v roku 2000 titul majstra sveta. SP 2 je veľmi podobná predchodcovi SP 1. Úpravy sledovali hlavne zvýšenie pevnosti podvozku. Na motore, čo je dvojvalec do V s objemom 999 cm3, boli uskutočnené len malé úpravy a teraz dosahuje výkon 135 k. Druhá z nich je určená do terénu, konkrétne na motokrosové trate a ide o prvý štvortaktný motokrosový motocykel z produkcie Hondy - CRF 450. Základ podvozka pochá-dza z dvojtaktnej motokrosovej dvestopäťdesiatky, motor je úplne nový, kvapalinou chladený štvorvenilový jednovalec s objemom 449 cm3. Maximálny výkon 55 k v spojení s dobrou ovládateľnosťou štíhleho a len 102 kg ťažkého motocykla by mali amatérom priniesť skvelé zážitky pri jazde v teréne a pretekárom víťazstvá. Posledná novinka je určená výlučne do rúk niekoľkých vyvolených osôb. Ide totiž o pretekársky špeciál RC211V, ktorý bude nasadený v novej triede cestných pretekov - GP 1, v ktorej budú jazdiť súčasne dvojtaktné motocykle do 500 cm3 a štvortakty do 990 cm3. Jedným z týchto štvortaktov je práve Honda RC211V, vybavená päťvalcovým motorom. Dosahuje výkon cez 230 k pri hmotnosti len 145 kg, takže patrí len do skúsených rúk pretekára. Valentino Rossi na ňom chce v sezóne 2002 obhájiť titul majstra sveta z predchádzajúceho roku. K týmto siedmim modelom dodatočne pribudol štvortaktný skúter Dylan 125/150, ktorý bol predstavený na výstave mopedov a skútrov v Bologni.

SkryťVypnúť reklamu

Taliansky výrobca terénnych motocyklov Husqvarna, ktoré patria do koncernu Cagiva Group, vyvinul nové štvortaktné motory, ktoré sú odteraz sériovo vybavené elektroštartérom, dvoma vačkovými hriadeľmi, vyvažovacím hriadeľom, karburátorom s plochým posúvačom a hydraulicky ovládanou spojkou. Vyrábajú sa v objemoch 250, 400 a 450 cm3 a použitie nájdu vo všetkých kategóriách, teda v motokrose, endure, ako aj v supermotarde.

Značka Suzuki prišla už v priebehu roku 2001 s novým naháčom GSX 1400. Už na prvý pohľad pôsobí mohutne a vyznačuje sa klasickým vzhľadom s množstvom pochrómovaných častí. Motor s objemom 1402 cm3 je v súčasnosti najväčší sériovo vyrábaný štvorvalec. Dosahuje výkon 106 k, ale dôležitejší je v tejto kategórii vysoký krútiaci moment - 126 Nm pri otáčkach 5000 min-1. V Miláne predstavil Suzuki trojicu skútrov Burgman, konkrétne 125-ku, 150-ku a 650-ku, ktoré pribudli k už existujúcej štyristovke. Najzaujímavejší z nich je práve ten najväčší - Burgman 650. Vďaka veľkým rozmerom a kvapalinou chladenému dvojvalcovému štvortaktu s 638 cm3 ponúka komfort a dynamiku medzi veľkým motocyklom a automobilom. Jazdca sediaceho na pohodlnom, veľkom sedadle chráni účinná kapotáž s vysokým plexištítom. Motor spolupracuje s automatickou prevodovkou s plynulou zmenou prevodu, tzv. variátorom. Vodič má možnosť zvoliť si z dvoch režimov zmeny prevodu - ekonomickým, kedy motor pracuje pri nižších otáčkach, a športovým, ktorý využíva oblasť vyšších otáčok. Úplnou novinkou na motocykloch je možnosť meniť prevod manuálne - tlačidlami na riadidlách. O zmenu sa stará elektromotor ovládaný riadiacou jednotkou, ktorá mení prevod buď automaticky, podľa jazdných podmienok, alebo v prípade zapnutého poloautomatického režimu počúva „príkazy“ vodiča. Podobné systémy sa už určitý čas objavujú v automobiloch (napríklad Multitronic od Audi), ale v prípade motocyklov ide o úplnú novinku. Na parížskej výstave Suzuki predstavil cestné enduro DL 1000 V-Strom s osvedčeným dvojvalcom do V s objemom 996 cm3, ktorý pochádza zo superšportovej Suzuki TL1000. V-Strom je určený hlavne na dlhšiu turistiku, ale vďaka nízkej hmotnosti sa dá ľahko ovládať aj na členitých cestách, prípadne aj v ľahšom teréne.

SkryťVypnúť reklamu

Yamaha v Miláne predstavila inovovaný superšport YZF R1, ktorý je teraz ešte radikálnejší, určený len pre skúsenejších jazdcov. Zdvihový objem 999 cm3, výkon 150 k, hmotnosť 175 kg a maximálna rýchlosť takmer 300 km/h hovoria sami za seba. Rovnako agresívny je aj vzhľad motocykla. Najväčšou zmenou na pohonnej jednotke je výmena karburátorov za elektronické vstrekovanie paliva. Upravený podvozok je teraz ľahší a pevnejší. Oproti predchádzajúcej generácii YZF R1 má brzdy ešte mierne vylepšené. V Paríži predstavená Yamaha TDM 900 je nástupcom modelu TDM 850. Vyrábal sa viac ako 10 rokov a získal si priazeň mnohých zákazníkov hlavne svojou všestrannosťou. Koncepcia radového dvojvalca zostala, valce však majú zväčšený objem na súčasných 897 cm3. Spolu 10 ventilov ovládajú dva vačkové hriadele. Karburátory takisto nahradilo elektronické vstrekovanie a prevodovka má o jeden stupeň viac - teraz šesť. Nový hliníkový rám nahradil predchádzajúci oceľový. V kategórii naháčov pribudol model BT 1100 Bulldog, ktorý prevzal dvojvalec do V z chopperu XVS 1100 Drag Star. Je to kompaktný motocykel s jednoduchým, ale napriek tomu veľmi zaujímavým vzhľadom. Ďalšie dva naháče XJR 1300 a FZS 600 Fazer majú mierne inovovaný dizajn. Podobne ako Honda, aj Yamaha prišla s pretekárskym špeciálom YZR M1, ktorý je určený na cestné preteky v triede GP1. Spomenieme ešte dvoch významných výrobcov, ktorí zatiaľ nemajú na Slovensku oficiálnych importérov. Kawasaki pripravil pre rok 2002 inovovaný rad superšportov s prívlastkom Ninja - ZX 6 R, ZX 9 R a ZX 12 R. Najmenšia šesťstovka má okrem iných úprav zväčšený zdvihový objem na 636 cm3, čo by malo priniesť nárast výkonu a krútiaceho momentu predovšetkým v stredných otáčkach. Vylepšená bola aj deväťstovka, aby zostala konkurencieschopná s Hondou CBR 900 RR a Yamahou YZF R1. Najväčšia Ninja, ZX 12 R po úpravách dosahuje za jazdy výkon až 190 k, keď pracuje náporové nasávanie vzduchu, ktoré má podobný účinok ako turbo-dúchadlo pri automobiloch. Pre turisticky orientovaných jazdcov je v ponuke model ZZR 1200, ktorý vychádza z predchodcu ZZR 1100. Aj napriek vysokému výkonu nej-de o čisto športový motocykel, pretože má aj vyššiu hmotnosť a väčšie rozmery. Posádke však ponúka pohodlnú jazdnú polohu a vďaka rozmernej kapotáži aj dobrú ochranu. Pre priaznivcov cruiserov prišla Kawasaki s prírastkom do rodiny VN 1500, modelom Mean Streak. Vyznačuje sa dlhou a nízkou stavbou a jednoduchým vzhľadom. Dvojvalec do V s 1470 cm3 je až na drobné úpravy zhodný s existujúcimi modelmi VN 1500 Classic a Drifter. Podobnú novinku, „dragster-cruiser“, predstavil aj americký Harley-Davidson. Ide o model VRSCA V-Rod, ktorý je ako prvý v histórii tejto americkej legendy poháňaný kvapalinou chladeným motorom, dvojvalcom do V, s objemom 1130 cm3. Zaujímavosťou je určite skutočnosť, že pri jeho vývoji výrobca spolupracoval s Porsche. S maximálnym výkonom 115 k a krútiacim momentom 100,3 Nm nie je problém dosiahnuť rýchlosť cez 200 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Peter Lovíšek

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 317
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 132
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 344
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 892
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 875
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu