Posledné tri roky sa u nás predávalo stále menej osobných automobilov, a tak minuloročné oživenie trhu určite potešilo. Na prvom mieste nie je nič nové, hoci sa v priebehu roka ukončil predaj Felicie, Škoda si na trhu aj naďalej udržala nadpolovičný podiel. O priečky za ňou sa však, ako sa zdá, bude zvádzať vážny súboj. Mimoriadne úspešne môžu rok hodnotiť v Renaulte. Ujala sa Thalia, dobré výsledky dosiahli aj Clio, Laguna, Mégane i minivan Scénic. V súboji o druhú priečku však mal Renault uľahčenú pozíciu, Volkswagen sa totiž v druhej polovici roka musel vysporiadať so zastavením predaja modelu Polo, ktorý je u nás veľmi obľúbený. Napriek tomu však Volkswagen zaznamenal výrazný medziročný rast predaja. O modely Golf/Bora je totiž stále veľký záujem, Passat v strednej triede dokonca svojich konkurentov, napriek príchodu niekoľkých noviniek, doslova prevalcoval. V medziročnom raste predaja pokračoval aj Citroën. Najpredávanejším modelom bola Xsara Picasso, dobré výsledky dosiali aj Xsara, Saxo i C5. Spokojní môžu byť aj v tretej francúzskej značke. Peugeotu sa podarilo opäť predať viac, než v predchádzajúcom roku. K tradičnému lídrovi, modelu 206, sa po vstupe na trh pripojila aj väčšia tristosedmička. Opel si minulý rok výrazne pomohol predajom Astry Classic, ktorá cenou konkurovala aj modelom o triedu menším, okrem nej sa dobre darilo aj Corse a minivanu Zafira.
Popri výrobcoch ponúkajúcich autá v nižšej cenovej hladine sa minulý rok dobre darilo aj luxusným značkám. Mercedes-Benz dosiahol rekordný výsledok, ktorý ho posunul až na jedenáste miesto v rebríčku značiek, výrazne lepší predaj dosiahli aj Audi, BMW a Volvo. Minuloročné výsledky naznačujú, že sa náš trh začína uberať štandardným smerom. Na popredné priečky sa dostávajú tradičné európske značky, záujem naopak klesá o autá juhokórejských výrobcov. Predaj Daewoo opäť klesol, Kia sa z nášho trhu vytratila úplne. Polepšil si iba Hyundai, ktorý však v minulom období na našom trhu zažíval vážnu krízu spôsobenú nekompetentným importérom.
V roku 2002 môžeme očakávať zaujímavý vývoj. Významné zmeny sa totiž odohrajú v u nás najpredávanejšej triede malých automobilov. Na trh už dorazilo mimoriadne zaujímavé VW Polo, o niečo neskôr ho bude nasledovať Citroën C3. Renault takisto pripravuje niekoľko zaujímavých noviniek a zabudnúť nemožno ani na stále veľmi populárny Peugeot 206. Svoje želiezka do súboja už ale pripravujú aj Seat, Ford i Hyundai.
Peter Lacena