Svietiť počas dňa si vyžiada nový druh svetelných zariadení

Podobne ako v Škandinávii a niektorých stredoeurópskych krajinách, i u nás sa už musí na jeseň a v zime, presnejšie od 15. októbra do 15. marca, jazdiť cez deň s rozsvietenými svetlami. Podľa aktuálneho znenia predpisov to zatiaľ znamená používať počas ..

Podobne ako v Škandinávii a niektorých stredoeurópskych krajinách, i u nás sa už musí na jeseň a v zime, presnejšie od 15. októbra do 15. marca, jazdiť cez deň s rozsvietenými svetlami. Podľa aktuálneho znenia predpisov to zatiaľ znamená používať počas dňa stretávacie svetlá, pretože mať na vozidle za jazdy rozsvietené len obrysové svetlá nie je povolené. Zdá sa však, že si postupné zavádzanie takejto povinnosti v celej Európe vyžiada nový druh svetelných zariadení špe- cializovaných pre tento účel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

SO SVETLAMI BEZPEČNEJŠIE

Európske štatistiky potvrdzujú opodstatnenosť celodenného svietenia. Holandský inštitút SWOV sa vo svojej štúdií snažil zistiť, aký by bol konkrétny prínos toho, ak by všetky autá v EÚ jazdili počas dňa s rozsvietenými svetlami. Záverom štúdie objednanej Európskou komisiou bolo, že by sa tým znížil počet nehôd so smrteľnými následkami o 24,6 %, čo by predstavovalo 5500 ľudských životov. Počet zranení by bolo možné zredukovať o 20 %, čiže o 155 000 poranených ľudí. Celkový počet nehôd by klesol o 740 000 a hospodárske škody o 12,4 %. I u nás je určite príčinou množstva nehôd to, že si niekto počas dňa, a nemusí byť práve znížená viditeľnosť, nevšimol blížiaci sa automobil. Svietiace vozidlo možno prehliadnuť omnoho ťažšie. Navyše na našich cestách stále ešte stretávame dosť vodičov jazdiacich bez svetiel v daždi, hmle alebo za súmraku. Prísnejšie posudzovanie jazdy bez rozsvietených svetiel ich snáď prinúti zmeniť tento nebezpečný návyk.

SkryťVypnúť reklamu

ARGUMENTY PROTI

Stretávacie svetlá svojou konštrukciou a vlastnosťami nie sú priamo určené pre používanie počas celého dňa. Ich hlavnou úlohou je osvet-ľovať za zníženej viditeľnosti dostatočne veľký priestor pred vozidlom bez toho, aby prišlo k oslneniu vodičov v protismere. Úloha svetla pre denné použitie je trochu užšia, stačí, ak bude svietiť dostatočne výrazne na to, aby upozornilo na blížiace sa vozidlo. Častým argumentom proti celodennému používaniu stretávacích svetiel je ochrana životného prostredia. Príkon jedného stretávacieho svetlometu predstavuje minimálne 145 W, čo zodpovedá nárastu spotreby o niekoľko decilitrov paliva na 100 km jazdy so zapnutými svetlami. Väčšie množstvo spáleného paliva znamená viac vyprodukovaných výfukových plynov. Homologizačné predpisy preto rátajú so špecializovanými dennými svetlami, ktoré by sa používali počas dňa miesto stretávacích.

SkryťVypnúť reklamu

ŠPECIÁLNE SVETLÁ NA DEŇ

Podobné svetlá sú povinné v Kanade a čoraz častejšie sa objavujú i na vozidlách predávaných v iných krajinách. Na základe dohody Združenia európskych výrobcov vozidiel ACEA s Európskou komisiou budú už od októbra 2002 všetky vyrábané vozidlá vybavené dennými svetlami. Zareagovali i výrobcovia svetelných zariadení a na trh prichádzajú denné svetlá s európskou homologizáciou vhodné i na dodatočnú montáž na staršie automobily, ak to predpisy v konkrétnej krajine pripúšťajú. Výhodou v porovnaní so stretávacími svetlami je najmä rádovo nižší príkon, napr. iba 12 W pri denných svetlách ponúkaných nemeckou spoločnosťou Hella, a z neho plynúca úspora paliva. Svetlá sa automaticky zapínajú pri štarte motora a vypínajú pri rozsvietení stretávacích svetiel. S dennými svetlami nesvietia zadné obrysové svetlá, čím sa zbytočne neznižuje kontrast a viditeľnosť rozsvietených brzdových svetiel.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: MARIÁN RYBIANSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 116
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 914
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu