rodinné auto, cenovo prístupné športové automobily, ale aj tí, ktorí
premýšľajú nad kúpou luxusnej limuzíny.
Medzi najväčšie hviezdy autosalónu budú určite patriť Volkswagen Polo, nová generácia Mercedes riedy E, Honda Jazz, nový Nissan Primera, no aj dve nové kombi Peugeot 206 SW a Peugeot 307 SW. Okrem nich sa hovorí, hoci zatiaľ iba tak potichu, že zaujímavé prekvapenie možno pre návštevníkov pripraví aj Citroën, mal by to byť nový model C3. Určite veľkým sklamaním je naopak neúčasť niektorých značiek, zvlášť Renault a Seat budú mnohým chýbať.
Pozrime sa teraz na tie najzaujímavejšie novinky. Volkswagen predstaví novú generáciu modelového radu Polo, ktorá sa prezentuje veľmi kvalitnými materiálmi a vypracovaním, priestranným interiérom a širokou paletou modelov, čo bude pre záujemcov o rodinné auto určite veľkým lákadlom. Nové Polo je k dispozícii s troj- a päťdverovou karosériou a štyrmi stupňami vybavenia - Basis, Trendline, Comfortline a Highline. Paletu benzínových motorov tvorí nový trojvalec s objemom 1,2 litra, ktorý je na výber s dvojventilovou (40 kW/55 k) a štvorventilovou technikou (47 kW/64 k) a dva osvedčené štvorvalce 1.4 16V (55 kW/75 k) a 1.4 16V (74 W/101 k). Pre záujemcov o diesel sú na výber tri možnosti - 1.4 TDI (55 kW/75 k), 1.9 SDI (47 kW/64 k) a 1.9 TDI (74 kW/101 k).
Nový importér značky Peugeot pripravil naozaj mimoriadne bohatú expozíciu zloženú z celej modelovej palety osobných a úžitkových vozidiel. Okrem modelov, ktoré už majú na slovenskom trhu zastúpenie, totiž na bratislavskom autosalóne môžeme očakávať aj predstavenie dvoch nových kombi Peugeot 206 SW, Peugeot 307 SW a minivanu Peugeot 807. Všetky tri modely sa pravdepodobne ešte tento rok objavia aj na našom trhu. Väčšinu z nás zaujme hlavne nové kombi dvestošesť, ktoré doplní beztak atraktívnu ponuku modelového radu. Importér si na prezentácii značky dal záležať, vďaka čomu stánok Peugeot-a určite neprehliadne ani jeden návštevník.
Hneď dve novinky budú môcť návštevníci obdivovať v stánku značky Mercedes, hlavným účinkujúcim však bude určite nová generácia triedy E. Na limuzíne vyššej strednej triedy totiž technici značky opäť demonštrovali svoju mimoriadnu technickú kompetenciu. Vzduchové pruženie Airmatic, elektohydraulické brzdy, adaptívne airbagy i napínače pásov, štvorzónová klimatizácia… To je len niekoľko noviniek, ktoré cestujúcim spríjemnia jazdu s novou limuzínou. Najmodernejšiu techniku z oblasti bezpečnosti i komfortu však zaodeli pod klasicky strihnutú karosériu, v tejto triede sa totiž experimenty nenosia. Na úvod budú na výber tri benzínové E240 (130 kW/177 k), E320 (165 kW/224 k), E500 (225 kW/306 k) a dva dieselové motory E220 CDI (110 kW/150 k) a E270 CDI (130 kW/177 k). Paleta motorov sa však bude postupne rozširovať. Druhou novinkou je špičková verzia najmenšieho Mercedesa - A210 Evolution. Pod prednou kapotou má nový radový štvorvalec s objemom 2,1 litra a maximálnym výkonom 103 kW (140 k), ktorý Áčku zabezpečuje zaujímavé jazdné vlastnosti. Na dosiahnutie rýchlosti 100 km/h mu stačí 8,2 s, maximálna rýchlosť je 203 km/h, priemerná spotreba je pritom príjemných 7,9 l na 100 km. Výkonnému motoru zodpovedá špeciálne športovo vyladený podvozok s nízkoprofilovými pneumatikami i luxusné sériové vybavenie v štýle AMG.
Trocha z iného súdka je novinka, s ktorou sa pochváli Honda. Modelom Jazz značka u nás po prvý raz vstupuje do triedy najpredávanejších malých automobilov. A nie je to hocijaké malé auto, vzhľadom na dĺžku karosérie 3,83 m, totiž Jazz cestujúcim poskytuje neobyčajný komfort. Variabilný interiér s množstvom odkladacích plôch, batožinový priestor s objemom 380 dm3, to všetko sú prednosti novej Hondy. K silným stránkam auta bude patriť aj výkonný radový štvorvalec 1.4 i-DSI (61 kW/83 k) s dvojitým zapaľovaním a priemernou spotrebou iba 5,7 l/100 km. Na začiatku bude Jazz k dispozícii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, o pár mesiacov by na trh mala prísť aj verzia s automatom CVT s možnosťou radenia rýchlostí tlačidlami na volante.
Pre Nissan je autosalón v Bratislave mimoriadne dôležitý. Pripravil si totiž naň výstavnú premiéru novej generácie modelu Primera. Línie novej Primery sú o poznanie odvážnejšie než sme boli zvyknutí u predchodcu, a tak ulahodí skôr avantgardnejšie orientovaným zákazníkom. Na našom trhu odštartuje s dvomi karosérskymi vyhotoveniami, ako sedan a kombi, o niečo neskôr paletu modelov ešte doplní päť-dverový hatchback. Pod kapotu novej Primery si bude môcť zákazník vybrať z troch motorov. Základom pre náš trh je benzínový štvorvalec 1.8 16V s maximálnym výkonom 85 kW/116 k, o dynamickejšiu jazdu sa postará benzínový štvorvalec 2.0 s maximálnym výkonom 103 kW/140 k. Najpríjemnejšie prekvapenie však čaká záujemcov o dieselový motor, Nissan totiž pre Primeru pripravil moderný turbodiesel 2.2DDTi s priamym vstrekovaním paliva systému Common-Rail (93 kW/126 k). Bude zaujímavé sledovať, ako sa novej Primere podarí nadviazať na predajné úspechy svojich predchodcov. Od začiatku roka si môžeme u predajcov značky Nissan pozrieť nový Nissan X-Trail. Off-road sa u nás predáva s benzínovým motorom 2.0 (103 kW/140 k), s päťstupňovou manuálnou i štvorstupňovou automatickou prevodovkou alebo dieselovým motorom s priamym vstrekovaním 2.2 DDTi (84 kW/114 k) so šesťstupňovou prevodovkou vo verziách Sport, Luxury a Elegance. Zaujímavým prvkom je elektronicky ovládateľný pohon 4x4, pri ktorom možno zvoliť až z troch druhov nastavenia.
Hlavným ťahákom stánku firmy Toyota bude bezpochyby deviata generácia modelového radu Corolla, ktorá sa už medzičasom začala predávať aj na Slovensku. Príjemný dizajn, kvalitné materiály i vypracovanie interiéru, a v neposlednom rade moderné benzínové motory s variabilným časovaním ventilov VVT-i pripravili novej Corolle dobrú štartovaciu pozíciu. Na slovenskom trhu je zatiaľ dostupná v troch karosárskych vyhotoveniach, ako troj-, resp. päťdverový hatchback a tiež ako u nás čoraz populárnejší minivan, u Toyoty tradične označovaný Verso. V ponuke motorov je naozaj z čoho vyberať. Pre všetky modely sú spoločné dva štvorvalce 1.4 VVT-i (71 kW/97 k) a 1.6 VVT-i (81 kW/110 k), špecialitou Versa je motor 1.8 VVT-i (99 kW/ 135 k), iba pre športovo ladenú trojdverovú Corollu T Sport je zasa určený motor 1.8VVTL-i (141 kW/ 192 k). Ponuku dopĺňajú dva turbodiesle, s označením 2.0 D-4D a výkonom 66 kW/90 k alebo 81 kW/110 k. Skutočným lákadlom pre návštevníkov bude aj nový motor pre Toyotu Yaris. Turbodieselový radový štvorvalec s objemom 1,4 litra s priamym vstrekovaním paliva systému Common—Rail má maximálny výkon 55 kW/75 k, záujemcov určite poteší priemerná spotreba iba 4,4 l/100 km.
Napriek tomu, že svetová premiéra modelu Hyundai Coupé sa konala už na minuloročnom autosalóne v Ženeve, u nás sa toto športové vozidlo predstaví až teraz. Novinka zaujme nejedného fanúšika športových automobilov a expozícia značky Hyundai sa preto určite na nedostatok zvedavcov sťažovať nebude. Na slovenskom trhu sa s najväčšou pravdepodobnosťou objaví v dvoch motorizáciách: s radovým benzínovým štvorvalcom 2.0 16V (102 kW/139 k); komu by to nestačilo, pre toho majú pripravený šesťvalec 2.7 V6 (123 kW/167 k). Motor 2.0 16V by mal byť k dispozícii s päťstupňovou manuálnou i štvorstupňovou automatickou prevodovkou, pre výkonnejšiu verziu pripravili šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Vďaka originálnemu dizajnu, solídnej motorizácii i výbave má šancu osloviť športovo založených motoristov. Hyundai Accent prichádza s novým motorom pre tento modelový rad. Je ním radový trojvalocový turbodiesel 1,5 CRDi (60 kW/82 k) s priamym vstrekovaním paliva systému Common-Rail. Hyundai sa ním snaží zareagovať na rastúcu obľubu moderných dieselových motorov na európskych trhoch.
Volvo nám predstaví svoj nový model XC 90, ktorý patrí do stále obľúbenejšej kategórie SUV. XC 90 v kabíne odvezie až 7 pasažierov, sklopením dvoch radov sedadiel majiteľ získa veľký nákladný priestor. Nový model vychádza z klasického kombi V70 4x4.
To všetko sú novinky, na ktoré sa už dnes môžeme tešiť. Okrem nich je pripravená široká paleta sériových modelov, no nie je vylúčené, že zástupcovia značiek majú v rukáve ukryté ešte nejaké eso.
Andrea Černáková, Peter Lacena