Kto by však nechcel, aby vznetový motor v jeho aute mal ešte väčší výkon? Napríklad automobilky BMW a VW sa so svojimi pretekárskymi dieslami už dávno etablovali v pretekárskom športe. Tieto motory majú výkon už ďaleko cez 170 kW/230 k pri dvojlitrovom zdvihovom objeme. Pri takej úprave však treba podstatne upraviť motor: dať mu okrem iného iné hriadele, zotrvačník, vstrekovacie dýzy, väčšie turbodúchadlo s elektronickým regulovaním plniaceho tlaku atď. Účinnosť takto upravených pretekárskych motorov je oproti sériovým vyššia približne o 44 %.
MENÍ SA LEN PRIEBEH VSTREKOVANIA
Zvýšenie výkonu však možno dosiahnuť aj oveľa jednoduchšie, napríklad dodatočnou montážou prídavného zariadenia. Tak napríklad tuningová jed-notka P-BOX mení len priebeh vstrekovania a pomer množstva vzduchu a vstrekovaného paliva. Od jeho presného priebehu je závislá a ovplyvnená spotreba pohonných hmôt a výška emisie škodlivín. Zvýšenie sériového plniaceho tlaku nie je potrebné. A spotreba ostáva približne rovnaká, približne rovnaké zostávajú aj hodnoty exhalátov výfukových plynov, a to pri zvýšení výkonu až o 20%.
BEZ ZÁSAHU DO KONŠTRUKCIE MOTORA
Spomínaná elektronická jednotka sa môže využívať u motorov automobilov, ktoré sú vybavené elektronickou vstrekovacou jednotkou. Pomocou nich dosiahneme zvýšenie výkonu približne o 20% a zvýšený krútiaci moment približne o 25% zmenou pomeru vstrekovanej dávky paliva a vzduchu. Tlaky a všetky funkcie riadiacej jednotky zostávajú pritom nezmenené.
JEDNODUCHÁ MONTÁŽ
Montáž prídavného zariadenia sa robí vodotesnými originálnymi konektormi so zlatými kontaktmi podľa špecifikácie výrobcu áut. Tento fakt síce zvyšuje náklady, ale eliminuje možnosť zlých kontaktov v dôsledku čoho by motor pracoval nespoľahlivo.
Zaujímavé sú aj výsledky, ktoré boli dosiahnuté s prídavným elektronickým zariadením. Tak napríklad už spomínané zariadenie P-BOX, namontované do automobilu Audi A4 V6 TDI s preplňovaním a priamym vstrekovaním paliva do valcov motora zvýši výkon motora zo 110 kW/150 k pri otáčkach 1500-3200. min-1 na 136 kW/185 k pri otáčkach 3970.min, maximálny krútiaci moment z 310 Nm pri otáčkach 1500-3200 min-1 na 386 Nm pri otáčkach 2930.min-1.
Akcelerácia z 0 na 80 km/h sa zrýchlila z 7,35 s na 5,62 s, z 0 na 100 km/h z 9,20 s na 8,51 s, elasticita zo 60 na 100 km/h (4. prevodový stupeň) sa skrátila z 8,83 s na 5,03 s. z 80 na 120 km/h (5.) z 10,54 s na 6,42 s a z 80 na 120 (6.) zo 14,75 s na 8,62 s. Najvyššia rýchlosť vzrástla iba mierne z 221 na 224 km/h, pričom stúpla aj priemerná spotreba zo 6,9 na 7,3 l/100 km.
(r)