y, domy. Je to preto, že obec sa o jarky v dedine vôbec nestará, nečistí ich, neprehlbuje. Navyše, pred časom do nich zakopala úzke rúry (vraj boli lacnejšie než s veľkým otvorom), ktoré sa o pár mesiacov upchali. Dnes cez niektoré priekopy nepreteká voda vôbec, a tie čo ako-tak fungujú, nestačia. Väčšie či menšie záplavy už prichádzajú po každom vytrvalejšom daždi. Starosta sa však tvári, že sa ho to netýka. Na opakované sťažnosti občanov odpovedá arogantne - na nápravu by vraj potreboval niekoľko miliónov, ktoré nemá. Je to pravda? Naozaj nenesie žiadnu zodpovednosť a nemusí sa postarať o nápravu? Irena
V zmysle zákona č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých kompetencií z orgánov štátnej správy na obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov boli okrem iných kompetencií na obce prenesené aj pôsobnosti na úseku pozemných komunikácií, konkrétne v oblasti zabezpečovania stavebno-technického vybavenia ciest a miestnych komunikácií v ich vlastníctve. Do pôsobnosti obce teda okrem iného patrí výkon správy miestnych komunikácií, verejných priestranstiev ako aj zabezpečovanie ich výstavby a údržby. Navyše základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Na základe vyššie uvedeného sme toho názoru, že obec má v tomto prípade povinnosť vykonať opatrenia, ktoré by zabránili vzniknutému nežiaducemu stavu. Pokiaľ ide o financovanie obce, je síce pravdou, že obec financuje svoje potreby predovšetkým z vlastných príjmov, avšak obci, ktorej vlastné príjmy nestačia na plnenie svojich úloh, možno poskytnúť štátnu dotáciu. Obec môže svoje úlohy financovať aj z prostriedkov združených s inými obcami, so samosprávnymi krajmi alebo s inými právnickými či fyzickými osobami.
Podstatnou skutočnosťou tiež je, že každý obyvateľ obce má možnosť podieľať sa na výkone samosprávy, najmä má právo obracať sa so svojimi podnetmi a sťažnosťami na orgány obce, právo požadovať súčinnosť pri ochrane svojho majetku, ako aj zúčastňovať sa na verejných zhromaždeniach obyvateľov obce, na zasadnutiach obecného zastupiteľstva a vyjadrovať na nich svoj názor.
Starosta obce je pritom najvyšším výkonným orgánom obce, avšak o základných a zásadných otázkach života obce rozhoduje obecné zastupiteľstvo. Obecnému zastupiteľstvu je vyhradené určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce. Keďže v prípade opravy žľabov popri miestnej komunikácii ide o zásadnejšiu otázku, ktorej riešenie si vyžaduje nakladanie s majetkom obce, sme toho názoru, že by bolo vhodnejšie obrátiť sa s týmto problémom priamo na obecné zastupiteľstvo obce, ktoré musí k riešeniu daného problému zaujať stanovisko a o danej veci rozhodnúť vo forme uznesenia. Uznesenia a nariadenia obecného zastupiteľstva podpisuje starosta. Kontrola plnenia uznesení obecného zastupiteľstva patrí do pôsobnosti hlavného kontrolóra obce. Obecné zastupiteľstvo môže tiež zvolať verejné zasadnutie obyvateľov obce alebo jej časti za účelom prerokovania obecných vecí.
Čo sa týka zodpovednosti starostu obce, funkcia starostu obce je verejná funkcia, a teda starosta v uvedenej veci nenesie občianskoprávnu ani trestnoprávnu zodpovednosť. Starosta zodpovedá za výkon svojej funkcie výlučne obyvateľom obce. Pokiaľ obyvatelia obce nie sú spokojní s výkonom obecnej správy starostom, môžu formou petície požiadať obecné zastupiteľstvo o vyhlásenie hlasovania obyvateľov obce o odvolaní starostu obce. Obecné zastupiteľstvo vyhlási miestne referendum, ak o to požiada aspoň 30 percent oprávnených voličov obce. Ak petícia spĺňa náležitosti ustanovené osobitným právnym predpisom, obecné zastupiteľstvo je povinné vyhlásiť hlasovanie obyvateľov obce tak, aby sa konalo do 90 dní od doručenia petície obce.