FOTO |
spravodajský server BBC News.
To výrobcov núti, aby hľadali zákazníkov medzi dospelými. Napríklad spoločnosť Tomy, výrobca robotických hračiek Transformers, má medzi najčerstvejšími novinkami bábiku, ktorú si kupujú najmä ženy nad 60 rokov. Hovoriaca robotická bábika svojej majiteľke povie, že ju má veľmi rada a pri návrate domov ju srdečne privíta. Väčšinu zákazníčok tvoria osamelé ženy na dôchodku. "Tieto bábiky kupuje veľa starších ľudí. Považujú ich za vnučky či vnukov," hovorí Juko Hirakawová. "S bábou sa môžete rozprávať a ona vám povie, ako vás má rada. Keď ju držíte na rukách, váži toľko, čo bábätko."
Spoločnosť Tomy nedávno splynula s konkurenčnou firmou Takara, ktorá má podobné problémy. Počet Japoncov totiž vlani, prvý raz od čias, ako sa začali viesť o tom záznamy, klesol. "Klesajúca pôrodnosť predstavuje závažný problém nielen pre našu krajinu, ale aj pre náš priemysel," hovorí prezident spoločnosti Kanataro Tomijama. "Vyvinuli sme vzrušujúce hračky pre súčasné deti, ale našou stratégiou je teraz rozšíriť vekový okruh našich zákazníkov. Zameriavame sa na tínedžerov, na dvadsiatnikov, tridsiatnikov, ženy v domácnosti, rodiny a aj starších ľudí."
Ďalšou hračkárskou spoločnosťou, ktorá musela prispôsobiť svoje výrobky pre dospelých, je Nintendo. Jej Brain Training Game (na snímke), ručná počítačová hra bystriaca mozog, sa stala hitom medzi ľuďmi vo veku vyše 60 rokov, ktorí veria, že im pomôže zachovať duševnú sviežosť. Niektoré japonské nemocnice začali umiestňovať tieto hry aj vo svojich čakárňach.