BRATISLAVA - Po niekoľkých rokoch, keď výrazne klesal počet divákov v kinách, sa ľudia začali opäť pred strieborné plátno vracať. Prevádzkovatelia kín zaznamenali za prvé tri mesiace tohto roka medziročný nárast návštevnosti asi o 61 percent.
Do marca navštívilo kiná viac ako 720-tisíc divákov a predseda Únie filmových distributérov Anton Ondrejka odhaduje, že do konca roka by mohol počet predaných lístkov dosiahnuť zhruba 3,5 milióna. Vlani si lístok do kina kúpilo 2,2 milióna návštevníkov, čo bol takmer štvrtinový pokles oproti roku 2004.
Návštevnosť však vlani bola podľa Miroslava Ulmana z Audiovizuálneho informačného centra Slovenského filmového ústavu nižšia v celej Európe, v priemere o 11,4 percenta.
Tohtoročný rast predsedníčka Združenia prevádzkovateľov a pracovníkov kín Mária Pichnarčíková pripisuje lákavejšej ponuke filmov oproti začiatku minulého roka. Trhákmi posledných mesiacov sú filmy ako štvrtý Harry Potter, Doba ľadová 2 či nový Ružový panter. Napríklad Dobu ľadovú 2 videlo od premiéry začiatkom apríla vyše 150-tisíc divákov a na mladého čarodejníka sa od prvého decembra prišlo pozrieť viac ako 210-tisíc ľudí. Ďalšie pripravované filmy ako DaVinciho kód či pokračovanie filmu Piráti z Karibiku by mali trend udržať.
Rodinne založení diváci
Kinosály plnia na Slovensku rodinné filmy, zhodujú sa distributéri aj prevádzkovatelia kín. "Deti pritiahnu do kina celú rodinu. Rodičia uprednostnia záujmy detí pred vlastnými," hovoria. Často si ich príde pozrieť viac ľudí ako v Česku.
U našich najbližších susedov, v Maďarsku a Česku, patria medzi komerčne najúspešnejšie filmy z domácej produkcie. "Majú silný lokálpatriotizmus, to na Slovensku chýba. Je to veľká úloha pre producentov, ale aj pre filmových tvorcov," myslí si Ondrejka. U nás je podiel slovenských filmov na celkovej návštevnosti len 1,69 percenta.
Veľký záujem je aj o komédie, romantické či akčné filmy. "Ostatné žánre zaznamenávajú úspech najmä vtedy, keď sú jedinými svojho druhu, prípadne sa dlhší čas na plátnach kín neobjavili," povedala Andrea Baisová z Palace Cinemas. Firma prevádzkuje multikino v bratislavskom Auparku, ktoré funguje od roku 2002 a má 12 sál s celkovou kapacitou viac ako 2-tisíc miest. Ako príklad Baisová spomenula horory Kruh, 3:15 zomrieš či Kľúč. "Sklamaním pre zahraničné štúdiá však bol určite film Hostel, ktorý u nášho publika nezaznamenal žiadny mimoriadny záujem," povedala o americkom filme, ktorý zobrazoval Slovensko.
Vstupné rastie len mierne
Okrem ponuky filmov vplýva na návštevnosť aj ekonomická situácia rodín. Jedna návšteva kina môže stáť štvorčlennú rodinu aj 600 korún. Vzťah medzi finančnou situáciou rodín a návštevnosťou kín nie je podľa Ondrejku priamočiary. "Našou hlavnou cieľovou skupinou sú mladí ľudia medzi 15 - 35 rokmi, ktorí ešte nemajú rodiny," povedal. Ľudia po štyridsiatke sa vracajú do kín už s odrastenými deťmi. Navyše, podľa Pichnarčíkovej nie je cena vstupenky dôležitá, ak ide o film, ktorý divákovi žánrovo vyhovuje.
Priemerná cena lístkov vzrástla za posledné štyri roky len mierne a pohybuje sa okolo 90 korún. Cena za vstupenku sa mení aj podľa regiónu a mnoho kín ponúka zľavy. Vďaka nim sú kinosály plné napríklad aj v prešovskom kraji. Akciové ceny ponúkajú aj multikiná.
Z pohľadu distributérov je cena lístkov nízka, najmä v porovnaní so susednými krajinami. "Na Slovensku platíme rovnaké ceny za kópie či za dabing, zisky sú však omnoho nižšie ako inde," tvrdí Ondrejka. Bežne sa príjem z predaja delí na polovicu medzi distributéra a kinárov. Nevýhodou je podľa Ondrejku aj to, že v okolitých krajinách je vstupné do kín zaťažené zníženou sadzbou DPH.
Prieskum návštevnosti
Koľko korún ste vynaložili na kino v 2. polroku roku 2005? | |
Žiadny výdavok | 63,4 % |
Menej ako 200 Sk | 19,2 % |
Od 200 do 500 Sk | 12,5 % |
Viac ako 500 Sk | 4,9 % |
Čo je pre vás najväčšou prekážkou, keď chcete navštíviť filmové predstavenie? | |
Nedostatok času | 20,3 % |
Finančné dôvody | 19,7 % |
Nemám záujem | 17,5 % |
Nemám prekážky | 13,1 % |
Nevyhovujúca ponuka | 10,2 % |
Vzdialenosť od bydliska | 8,8 % |
Iná prekážka | 10,4 % |
Ako často vo všeobecnosti navštevujete filmové predstavenia? | |
Raz za mesiac a častejšie | 12,5 % |
Jedenkrát za pol roka | 16,4 % |
Jedenkrát za rok | 5,5 % |
Zriedkakedy | 37,2 % |
Nikdy | 28,4 % |
Je pre ľudí ako ste vy návšteva filmového predstavenia cenovo dostupná? | |
Áno | 47,5 % |
Nie | 31,6 % |
Neviem posúdiť | 20,9 % |
Musíte cestovať, keď chcete ísť do kina? | |
Nie | 5,8 % |
Áno, musím cestovať menej ako jednu hodinu | 36,0 % |
Áno, musím cestovať viac ako jednu hodinu | 5,8 % |
Neviem | 2,5 % |
Zdroj: Monitoring výsledkov implementácie nástrojov kultúrnej politiky v oblasti kultúrneho povedomia občanov SR, december 2005, Národné osvetové centrum - Kultúrne observatórium
Návštevnosť kín v SR v rokoch 1993 - 2005
Rok | Počet | Počet | Počet | Príjem z | Priemerná |
kín | miest | divákov | predaja lístkov | cena | |
(v mil. Sk) | lístkov | ||||
1993 | 456 | 150 000* | 8 919 326 | 168,2 | 18,86 |
1994 | 430 | 140 000* | 6 358 228 | 140,4 | 22,10 |
1995 | 326 | 85 000* | 5 643 154 | 150,1 | 26,59 |
1996 | 334 | 87 000* | 4 846 344 | 154,5 | 31,85 |
1997 | 296 | 83 644 | 4 040 510 | 159,2 | 39,41 |
1998 | 296 | 83 644 | 4 082 139 | 194,0 | 47,53 |
1999 | 335 | 95 344 | 3 029 534 | 160,3 | 52,89 |
2000 | 279 | 93 202 | 2 645 640 | 151,5 | 57,28 |
2001 | 276 | 91 944 | 2 847 567 | 201,6 | 70,79 |
2002 | 283 | 96 461 | 3 167 844 | 252,9 | 79,83 |
2003 | 265 | 125 690 | 2 968 162 | 256,1 | 86,30 |
2004 | 256 | 120 520 | 2 901 554 | 261,7 | 90,20 |
2005 | 220 | 108 738 | 2 201 258 | 200,3 | 91,01 |
* približne
Zdroj: Slovak Film Guide 2006, Slovenský filmový ústav