Ľudia sa začali vracať pred plátna kín

BRATISLAVA - Po niekoľkých rokoch, keď výrazne klesal počet divákov v kinách, sa ľudia začali opäť pred strieborné plátno vracať. Prevádzkovatelia ...

BRATISLAVA - Po niekoľkých rokoch, keď výrazne klesal počet divákov v kinách, sa ľudia začali opäť pred strieborné plátno vracať. Prevádzkovatelia kín zaznamenali za prvé tri mesiace tohto roka medziročný nárast návštevnosti asi o 61 percent.

Do marca navštívilo kiná viac ako 720-tisíc divákov a predseda Únie filmových distributérov Anton Ondrejka odhaduje, že do konca roka by mohol počet predaných lístkov dosiahnuť zhruba 3,5 milióna. Vlani si lístok do kina kúpilo 2,2 milióna návštevníkov, čo bol takmer štvrtinový pokles oproti roku 2004.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Návštevnosť však vlani bola podľa Miroslava Ulmana z Audiovizuálneho informačného centra Slovenského filmového ústavu nižšia v celej Európe, v priemere o 11,4 percenta.

Tohtoročný rast predsedníčka Združenia prevádzkovateľov a pracovníkov kín Mária Pichnarčíková pripisuje lákavejšej ponuke filmov oproti začiatku minulého roka. Trhákmi posledných mesiacov sú filmy ako štvrtý Harry Potter, Doba ľadová 2 či nový Ružový panter. Napríklad Dobu ľadovú 2 videlo od premiéry začiatkom apríla vyše 150-tisíc divákov a na mladého čarodejníka sa od prvého decembra prišlo pozrieť viac ako 210-tisíc ľudí. Ďalšie pripravované filmy ako DaVinciho kód či pokračovanie filmu Piráti z Karibiku by mali trend udržať.

Rodinne založení diváci

Kinosály plnia na Slovensku rodinné filmy, zhodujú sa distributéri aj prevádzkovatelia kín. "Deti pritiahnu do kina celú rodinu. Rodičia uprednostnia záujmy detí pred vlastnými," hovoria. Často si ich príde pozrieť viac ľudí ako v Česku.

SkryťVypnúť reklamu

U našich najbližších susedov, v Maďarsku a Česku, patria medzi komerčne najúspešnejšie filmy z domácej produkcie. "Majú silný lokálpatriotizmus, to na Slovensku chýba. Je to veľká úloha pre producentov, ale aj pre filmových tvorcov," myslí si Ondrejka. U nás je podiel slovenských filmov na celkovej návštevnosti len 1,69 percenta.

Veľký záujem je aj o komédie, romantické či akčné filmy. "Ostatné žánre zaznamenávajú úspech najmä vtedy, keď sú jedinými svojho druhu, prípadne sa dlhší čas na plátnach kín neobjavili," povedala Andrea Baisová z Palace Cinemas. Firma prevádzkuje multikino v bratislavskom Auparku, ktoré funguje od roku 2002 a má 12 sál s celkovou kapacitou viac ako 2-tisíc miest. Ako príklad Baisová spomenula horory Kruh, 3:15 zomrieš či Kľúč. "Sklamaním pre zahraničné štúdiá však bol určite film Hostel, ktorý u nášho publika nezaznamenal žiadny mimoriadny záujem," povedala o americkom filme, ktorý zobrazoval Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

Vstupné rastie len mierne

Okrem ponuky filmov vplýva na návštevnosť aj ekonomická situácia rodín. Jedna návšteva kina môže stáť štvorčlennú rodinu aj 600 korún. Vzťah medzi finančnou situáciou rodín a návštevnosťou kín nie je podľa Ondrejku priamočiary. "Našou hlavnou cieľovou skupinou sú mladí ľudia medzi 15 - 35 rokmi, ktorí ešte nemajú rodiny," povedal. Ľudia po štyridsiatke sa vracajú do kín už s odrastenými deťmi. Navyše, podľa Pichnarčíkovej nie je cena vstupenky dôležitá, ak ide o film, ktorý divákovi žánrovo vyhovuje.

Priemerná cena lístkov vzrástla za posledné štyri roky len mierne a pohybuje sa okolo 90 korún. Cena za vstupenku sa mení aj podľa regiónu a mnoho kín ponúka zľavy. Vďaka nim sú kinosály plné napríklad aj v prešovskom kraji. Akciové ceny ponúkajú aj multikiná.

SkryťVypnúť reklamu

Z pohľadu distributérov je cena lístkov nízka, najmä v porovnaní so susednými krajinami. "Na Slovensku platíme rovnaké ceny za kópie či za dabing, zisky sú však omnoho nižšie ako inde," tvrdí Ondrejka. Bežne sa príjem z predaja delí na polovicu medzi distributéra a kinárov. Nevýhodou je podľa Ondrejku aj to, že v okolitých krajinách je vstupné do kín zaťažené zníženou sadzbou DPH.

Prieskum návštevnosti

Koľko korún ste vynaložili na kino v 2. polroku roku 2005?
Žiadny výdavok 63,4 %
Menej ako 200 Sk 19,2 %
Od 200 do 500 Sk 12,5 %
Viac ako 500 Sk 4,9 %
Čo je pre vás najväčšou prekážkou, keď chcete navštíviť filmové predstavenie?
Nedostatok času 20,3 %
Finančné dôvody 19,7 %
Nemám záujem 17,5 %
Nemám prekážky 13,1 %
Nevyhovujúca ponuka 10,2 %
Vzdialenosť od bydliska 8,8 %
Iná prekážka 10,4 %
Ako často vo všeobecnosti navštevujete filmové predstavenia?
Raz za mesiac a častejšie 12,5 %
Jedenkrát za pol roka 16,4 %
Jedenkrát za rok 5,5 %
Zriedkakedy 37,2 %
Nikdy 28,4 %
Je pre ľudí ako ste vy návšteva filmového predstavenia cenovo dostupná?
Áno 47,5 %
Nie 31,6 %
Neviem posúdiť 20,9 %
Musíte cestovať, keď chcete ísť do kina?
Nie 5,8 %
Áno, musím cestovať menej ako jednu hodinu 36,0 %
Áno, musím cestovať viac ako jednu hodinu 5,8 %
Neviem 2,5 %

Zdroj: Monitoring výsledkov implementácie nástrojov kultúrnej politiky v oblasti kultúrneho povedomia občanov SR, december 2005, Národné osvetové centrum - Kultúrne observatórium

Návštevnosť kín v SR v rokoch 1993 - 2005

Rok Počet Počet Počet Príjem z Priemerná
  kín miest divákov predaja lístkov cena
      (v mil. Sk)   lístkov
1993 456 150 000* 8 919 326 168,2 18,86
1994 430 140 000* 6 358 228 140,4 22,10
1995 326 85 000* 5 643 154 150,1 26,59
1996 334 87 000* 4 846 344 154,5 31,85
1997 296 83 644 4 040 510 159,2 39,41
1998 296 83 644 4 082 139 194,0 47,53
1999 335 95 344 3 029 534 160,3 52,89
2000 279 93 202 2 645 640 151,5 57,28
2001 276 91 944 2 847 567 201,6 70,79
2002 283 96 461 3 167 844 252,9 79,83
2003 265 125 690 2 968 162 256,1 86,30
2004 256 120 520 2 901 554 261,7 90,20
2005 220 108 738 2 201 258 200,3 91,01

* približne

Zdroj: Slovak Film Guide 2006, Slovenský filmový ústav

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 500
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 185
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 818
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 981
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 635
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 780
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 491
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu