minulý rok značný prírastok. Počet zákazníkov tejto služby u lízingových spoločností združených
v Asociácií leasingových spoločností vzrástol o dve pätiny. O podobnú sumu rástla i hodnota prenajatých automobilov. Aj keď ide o vysoké percento z dlhodobého hľadiska však podiel automobilov nepredstavuje číslo, ktoré očakávajú lízingové spoločnosti. V niektorých krajinách predstavujú autá prenajaté na operatívny lízing až päťdesiat percent áut vlastnenými lízingovkami. Na Slovensku je to v súčasnosti sedem percent, čo je o približne dva percentuálne body viac ako predchádzajúci rok.
Operatívny lízing je len prenájom. Nedochádza pri ňom k odpredaju tak, ako pri bežnom finančnom lízingu. Cieľom teda nie je predmet lízingu vlastniť, ale ho využívať. Výhodou pre zákazníkov je starostlivosť o prevádzku a údržbu predmetu lízingu zo strany majiteľa alebo z niektorých hľadísk výhodnejšie účtovné podmienky. Domácimi zákazníkmi tejto služby na Slovensku sú väčšinou zahraničné spoločnosti. Domáce spoločnosti zostávajú väčšinou pri tradičnej službe finančného lízingu. Operatívny lízing má v zahraničí väčšiu tradíciu. "Keď príde na Slovensko pobočka zahraničnej firmy a jej matka využíva v zahraničí operatívny lízing, chcú rovnakú službu aj tu," hovorí riaditeľ spoločnosti CAC Full Service Leasing Martin Brieda. Týchto klientov netreba preto o výhodnosti služby veľmi presviedčať. Aktivity v oboznámení s produktom vyvíjajú lízingovky najmä v domácich firmách. Tatra Leasing napríklad uvádza, že v ich spoločnosti patrí operatívny lízing stále zákazníkom zo zahraničia.
Podľa obchodnej riaditeľky spoločnosti Tatra Leasingu Edity Szászovej je pre zahraničné firmy dôležité nič na Slovensku nevlastniť. Využívajú preto operatívny lízing i v iných oblastiach, napríklad pri obstará-vaní strojov alebo nehnuteľností. Zahraničné firmy podľa nej vnímajú inak pomer ceny a kvality. Samotná cena podľa nej nie je taká dôležitá. Porovnávajú skôr vzťah ceny a kvality. Ostatní poskytovatelia operatívneho lízingu konštatujú, že už časť zákazníkov u nich tvoria i slovenské firmy. Priznávajú však rozdielne zmýšľanie a prístup k službe. "Pre slovenských manažérov máva auto dlhšiu životnosť ako dva, tri roky," hovorí M. Brieda. Po skončení lízingu teda budú auto ešte využívať na podobný účel. Zahraniční manažéri sa pozerajú na auto ako na ojazdené a nevhodné na plnohodnotné využívanie v podnikaní. Potrebujú ho preto nahradiť novým. Práve to im umožňuje operatívny lízing, pri ktorom dostanú po dohodnutom čase nové auto a pokračujú ďalej v splácaní bežných splátok. Vedúci oddelenia predaja spoločnosti Volkswagen Finančné služby Slovensko Bohumil Sák hovorí, že hoci využívajú operatívny lízing slovenské firmy, psychológia ich manažérov sa nemení. "Aj keď sú v manažérskych pozíciách, stále rozmýšľajú ako fyzické osoby. Potreba vlastniť je veľmi silná," hovorí. Predstavitelia lízingových spoločností očakávajú nárast operatívneho lízingu v budúcnosti. Tempo však podľa nich nebude veľmi rýchle.
Peter Apolen