Na ochranu riadnych zákazníkov splátkových spoločností a samých spoločností pred tými, ktorí neplatia, vzniklo minulý rok združenie Solus. O jeho cieľoch a činnosti sa rozprávame s predsedníčkou jeho Rady Zuzanou Krajčovičovou. ČČ Povedzte nám niečo o vzniku a úlohe združenia?
Záujmové združenie právnických osôb SOLUS bolo založené 14. 9. 2005. Pre vznik a činnosť združenia je kľúčový záujem jeho členov o prevenciu vzniku rizikových pohľadávok zo služieb poskytovaných spotrebiteľom - o prevenciu pred rastom počtu dlžníkov v omeškaní. Zmyslom združenia je teda vytvoriť a udržiavať funkčný, bezpečný a spoľahlivý nástroj, ktorý má efektívne pomôcť pri znižovaní rizika zo služieb poskytovaných členskými spoločnosťami. Spoločnosti, ktoré poskytujú služby spotrebiteľom, venujú pozornosť zisťovaniu, či bude potenciálny klient schopný plniť svoje záväzky (u finančných služieb ide o prvok zodpovedného úverovania). Má preto pre nich veľký význam, ak majú možnosť získať informáciu, či žiadateľ o službu neplní svoje záväzky voči poskytovateľom obdobných služieb. Združenie SOLUS je prevádzkovateľom databázy negatívnych informácií - t. j. údajov o klientoch, ktorí neplnia svoje zmluvné záväzky.
ČČ Čo bude konkrétnym prínosom
združenia pre jeho členov a čo pre klientov splátkových spoločností?
Prínosom pre členov združenia je nie len minimalizácia priamych strát z poskytnutých rizikových služieb, ale aj zníženie následných strát spojených s vymáhaním pohľadávok vrátane riešenia súdnou cestou. Chýbajúca prevencia v tejto oblasti má za následok v konečnom dôsledku aj neúmerné zaťažovanie súdov a orgánov činných v trestnom konaní. Databáza chráni aj samotných klientov pred neuváženým zadlžovaním až predlžením. Klientovi, ktorý má problémy s plnením svojich zmluvných záväzkov u jednej členskej spoločnosti, znemožní záznam v databáze ďalšie komplikovanie jeho osobnej situácie získavaním ďalších finančných služieb. V neposlednom rade fungovanie databázy združenia SOLUS ochraňuje aj dobrých klientov pred tým, aby platili v cenách svojich služieb straty zo služieb poskytnutých tým klientom, ktorí majú problémy so splácaním. Fungovanie registra združenia SOLUS znamená obmedzenie priestoru pre organizovanú hospodársku trestnú činnosť. Združenie vytvára aj platformu pre výmenu skúseností a informácií v oblasti kvality pohľadávok.
ČČ Spojenie viacerých konkurujúcich spoločností, aby si vymenili údaje o svojich klientoch určite nie je jednoduché. Ako samotné združenie funguje?
Spoločná databáza združenia SOLUS je spúšťaná po niekoľkých mesiacoch intenzívnych príprav v organizačnej, technickej i právnej rovine. Pri riešení otáznikov sme sa inšpirovali riešeniami v úspešne fungujúcom registri združenia SOLUS, ktoré už siedmy rok vedie negatívnu databázu v Českej republike. Osobitne si vážime odborné rady, ktoré nám poskytol Úrad
na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky. Samotné fungovanie registra sa riadi pravidlami prijatými členskou schôdzou, na ktorej sú zastúpení všetci členovia združenia. Klientove údaje sa dostávajú do registra až po splnení stanovených pravidiel, podmienky pre zaradenie vždy signalizujú závažnejšie porušenie zmluvných povinností klienta. Členské spoločnosti pri nastavovaní pravidiel zohľadnili čas, ktorý potrebujú na kontaktovanie svojich klientov v omeškaní. Do databázy teda nie sú zaradené údaje klienta, ktorý sa dostane do krátkodobého porušenia zmluvných povinností, ale sú zaradené údaje klienta, ktorý nechce danú situáciu riešiť.
ČČ Aké údaje teda bude združenie
zhromažďovať?
Združenie SOLUS je prevádzkovateľom databázy údajov o tých
klientoch, ktorí nemajú záujem plniť svoje zmluvné záväzky. Databáza teda nebude obsahovať všetky údaje spojené s poskytnutím služby spotrebiteľom (napr. nebude obsahovať informácie o výške úveru), ale bude obsahovať len údaje potrebné na identifikáciu klienta a informáciu o klientovom porušení povinnosti splácať svoj zmluvný záväzok (o type porušenia povinnosti). Členská spoločnosť sa opýta, či sa žiadateľ o poskytovanú službu nachádza v databáze. Dozvie sa, či sa klient nachádza v registri alebo nie a v prípade kladnej odpovede - identifikáciu žiadateľa (ktorú už pozná), a ďalej len informáciu o charaktere dlhu. Databáza sa tak stane rýchlym a bezpečným nástrojom pre efektívne riadenie rizika u členských spoločností, ktorý funguje na základe
jednoduchých a transparentných pravidiel. To umožní napĺňanie ďalšieho princípu združenia - otvorenosť pre ďalších záujemcov o členstvo. Dodržiavanie pravidiel bude kontrolované nezávislým audítorom. Člen získa odpoveď takmer u všetkých otázok do 1 sekundy. Účelom združenia nie je vytváranie zisku.
ČČ Je počet členov združenia už konečný?
Združenie SOLUS je otvorené ďalším záujemcom o členstvo. Pokiaľ nám to platná právna úprava dovolí, k spolupráci pozveme i bankové domy, či telekomunikačných operátorov. Novým členom radi ponúkneme spoluprácu pri prevádzkovaní a využívaní tohto funkčného, bezpečného a zároveň prehľadného nástroja prevencie pred poskytovaním rizikových služieb.
(pa)
foto: SAMUEL VANKO