ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA
BRATISLAVA - Budúci dôchodcovia nemusia mať napriek ohláseným stratám dôchodkových správcovských spoločností obavy o svoju penziu, zhodujú sa predstavitelia sporiteľní pôsobiacich na slovenskom trhu. "Úspory sporiteľov nie sú v žiadnom prípade ohrozené," povedal pre SME člen predstavenstva Aegon DSS Roman Klamo. Peniaze klientov nie sú majetkom sporiteľní a spravujú ich oddelene od svojich peňazí.
Straty z hospodárskej činnosti dôchodkových spoločností v prvých rokoch ich existencie znášajú výlučne ich akcionári, povedal predseda predstavenstva Allianz - Slovenskej DSS Jozef Paška.
O ochranu úspor sa okrem samotného sporiteľa a vnútornej kontroly stará aj Národná banka Slovenska, komerčná banka (depozitár) a audítor. "Kontrola v druhom pilieri je pravdepodobne najprísnejšia medzi všetkými finančnými inštitúciami," povedal podpredseda predstavenstva VÚB Generali DSS Róbert Kubinský.
Spoločnosti museli lákať klientov
Firmy vlaňajšiu stratu očakávali. "V prvých rokoch po spustení reformy sociálneho systému, ktorá sa zaslúžila o vznik dôchodkových správcovských spoločností, bude každá z nich v strate," povedal predseda predstavenstva Winterthur DSS Peter Socha.
Straty spoločností ovplyvnil najmä nábor nových klientov. Firmy dávali sprostredkovateľom, ak im získali nového klienta, odmeny okolo dvetisíc korún. Dnes už je to aj osemtisíc, lebo sa blíži posledný termín, dokedy sa môžu klienti rozhodnúť pre niektorú z dôchodkových sporiteľní. Vlaňajšie hospodárenie spoločností výrazne ovplyvnili aj náklady na reklamu. Napríklad pri ING DSS tvorili podľa hovorkyne spoločnosti Janky Burdovej výdavky na reklamu asi pätinu nákladov.
Na druhej strane mali vlani dôchodkové firmy podľa Kubinského z VÚB Generali veľmi malé príjmy, lebo peňazí, ktoré im sporitelia zverili, je zatiaľ pomerne málo.
Poplatky u niektorých porastú
Strata spoločností môže vyvolať tlak na zvýšenie poplatkov, lebo niektoré ich majú nižšie, ako povoľuje zákon. Poplatky sú jediným príjmom dôchodkových správcovských spoločností a maximálne môžu dosiahnuť jedno percento z pripísaných úspor a najviac 0,08 percenta za správu účtu.
Výška poplatkov je však popri výške zhodnotenia úspor jedným z lákadiel pre klientov. Napríklad Aegon si za správu účtu pri všetkých troch typoch fondov neúčtuje nič. Firma však podľa Klama očakáva, že koncom tohto a začiatkom nasledujúceho roka budú poplatky všetkých účastníkov trhu porovnateľné. "Bude to preto, že okrem zhodnocovania vlastného majetku tvoria jediný zdroj príjmov pre samotnú správcovskú spoločnosť," povedal.
Priestor pre nulové poplatky za správu účtu však existuje. Podľa hovorkyne ČSOB DSS Marty Krejcarovej sa dá z dlhodobého hľadiska uvažovať o výrazne nižšom až nulovom poplatku pri najmenšom z fondov. Tým je v súčasnosti vo všetkých spoločnostiach konzervatívny fond, v ktorom má nulový poplatok aj ČSOB.
Lákať na nižšie poplatky oproti konkurencii chce okrem Aegonu a ČSOB aj Allianz - Slovenská DSS.
Výsledky správcovských firiem
(v miliónoch korún)
VÚB Generali 528,8
Aegon 317,9
ING 222,3
Allianz - Slovenská poisťovňa 209,8
Winterthur (Credit Suisse) 193,3
Sympatia-Pohoda* 127,2
ČSOB 125,8
* - DSS Sympatia-Pohoda sa vlani spojila s ING. Zdroj: sita
Rôzne účtovanie
Výška zverejnených strát dôchodkových správcovských spoločností súvisí aj s tým, ako firma účtuje náklady. Firmy nemusia náklady súvisiace s rozbehom firmy zaúčtovať do jedného roka, ale môžu si ich rozložiť do niekoľkých nasledujúcich rokov. Ich aktuálna ročná strata je tak nižšia.
Niektoré firmy si počiatočné výdavky zaúčtovali hneď a nerozkladali ich na ďalšie roky. Strata v prvom riadnom roku ich fungovania je preto vyššia. (ik)