Firma Dräxlmaier do Rimavskej Soboty nepríde. Pôjde radšej do Rumunska?RIMAVSKÁ SOBOTA - Nemecká firma Dräxlmaier nečakane oznámila, že nepostaví závod v Rimavskej Sobote. Slovensko prišlo o investíciu za 700 miliónov korún a nádej na prácu pre 1200 ľudí v regióne s vysokou nezamestnanosťou. Firma vyrába dielce do áut pre veľké automobilky.
Minister financií Ivan Mikloš považuje odchod firmy za veľmi nepríjemný a dodal, že "bude treba čo najrýchlejšie nájsť náhradu". Investori majú podľa neho o Slovensko veľký záujem.
Primátor Rimavskej Soboty Štefan Cifruš sa o tom, že firma do mesta nepríde, dozvedel až v utorok v Bratislave na rokovaní s ministrom pôdohospodárstva Zsoltom Simonom a konateľom Dräxlmaieru Jurgenom Seberinyim. "Myslel som si, že Nemci chcú viac pozemkov, ale dozvedel som sa, že nebudú stavať závod," povedal.
Nemecký investor oznámil zmenu plánu len pár dní po tom, čo Mikloš sľúbil primátorovi Cifrušovi podporu s investičnými stimulmi. Malo ísť o 227 miliónov korún.
Podľa hovorcu agentúry Sario Michala Novotu Nemci síce žiadali o štátnu pomoc, ale proces nedotiahli do konca. Rimavská Sobota však už predtým pre firmu vykúpila pozemky.
Nemci dôvod svojho odchodu zabalili do zložitých viet o tom, že sa zmenila situácia. Podľa nepotvrdených informácií odchádzajú do Rumunska.
Novota zo Saria pripúšťa, že takýto náhly odchod investora nie je úplne bežný, ale ani ojedinelý. Faktom je, že zmluvy o investícii ešte neboli podpísané.
Podľa ekonóma Pavla Kárásza je takáto zmena rozhodnutia bežná vec, lebo sa "môžu zmeniť rôzne okolnosti" či podnikateľský plán.
Kárász nevylúčil, že investora mohla odradiť aj požiadavka ministrov hospodárstva Jirka Malchárka a ministerky práce Ivety Radičovej na vyššie platy. Mali byť podmienkou na prípadné investičné stimuly.
Koncom marca Malchárek a Radičová verejne vyjadrili nespokojnosť s platom 12-tisíc, aký Dräxlmaier ponúkal zamestnancom. "Ľudia nebudú robiť za základnú mzdu so štátnou pomocou," povedal vtedy Malchárek po rokovaní s manažmentom Dräxlmaieru.
Radičovej hovorca Martin Danko odmietol zodpovednosť ministerky za odchod nemeckého investora. "Ministerka na rokovaní s firmou Dräxlmaier povedala, že minimálna mzda nie je akceptovateľná. Firma chcela tento argument prehodnotiť. Ministerstvo práce sa viac do vyjednávaní nezapájalo," povedal.
Firma oznámila svoj dôvod odchodu takto: "Krátkodobé zmeny v logistických rámcových podmienkach viedli k tomu, že nie je možná konkurencieschopná produkcia automobilových dielcov v plánovanom objeme. V súvislosti so zmenenou situáciou siaha spoločnosť už na existujúce výrobné kapacity vo východnej Európe."
Novota zo Saria povedal, že nový slovenský podnik sa "ukázal pre Nemcov ako nadbytočný, po tom ako sa Dräxlmaieru predĺžili dodacie lehoty". Novota dodal, že "ani štát, ani Sario nemali s touto investíciou žiadne náklady. Robila sa len kalkulácia".
Zo zverejnených vyhlásení nie je jasné, či sa firma rozhodla nový závod postaviť v Rumunsku, alebo chce v Rumunsku využiť svoje jestvujúce kapacity. Novota povedal, že v odstupujúcom liste firma Rumunsko nespomenula.
Primátor Rimavskej Soboty Cifruš tvrdí, že Dräxlmaier musí vrátiť pozemky a bude žiadať finančnú aj morálnu satisfakciu. Mimosúdne vyrovnanie odhadol približne na 50 miliónov korún.
Mesto predalo investorovi pozemok s rozlohou 11,9 hektára za takmer 1,2 milióna korún. Štvorcový meter teda vyšiel na 10 korún. Hodnota pozemku je však podľa znaleckého posudku 122 korún za štvorcový meter, teda asi 14,5 milióna. Primátor upozornil, že mesto muselo 5 hektárov pôdy odkúpiť od súkromného vlastníka spolu za 12 miliónov korún. "Celkové náklady mesta v súčasnosti vyčísľujeme," povedal.
Primátor tvrdí, že podľa zmluvy ak investor závod nepostaví, mesto môže od nej odstúpiť a investor musí pozemky vrátiť.
Dräxlmaier však v utorok oficiálne oznámil, že pozemky v Rimavskej Sobote ostanú vo vlastníctve firmy a v budúcnosti ich použijú na iné projekty. Postoju firmy nerozumiem, povedal Cifruš.
Odchod zahraničných investorov z regiónu strednej Európy smerom na Východ sa začne výraznejšie prejavovať v priebehu 3 až 5 rokov, povedal analytik Poštovej banky Miroslav Šmál.
"Z dlhodobého hľadiska nemôžeme stavať na lacnej pracovnej sile a výhodnej geografickej polohe. Mali by sme sa začať vážne zamýšľať aj nad pridanou hodnotou," myslí si Šmál.
Dräxlmaier vyrába elektrosystémy do automobilov a je jedným z najdôležitejších dodávateľov elektrosystémov pre veľké automobilky Mercedes, BMW a Audi.
(wm, ľja, ik, dc, tasr, sita)