FOTO PRE SME - RÓBERT SÁNDOR
Nahradil náročný horský prechod cez rovnomenné sedlo vo výške 751 metrov nad morom medzi Prešovom a Levočou.
Začali ho stavať v roku 1996 počas vlády Vladimíra Mečiara, keď bol ministrom dopravy Alexander Rezeš. Výstavba stála šesť miliárd korún, technologické zariadenia ďalších jeden a pol miliardy.
Prvá zmienka o výstavbe ešte za komunizmu.
Prvýkrát o tom vláda reálne začala hovoriť v roku 1994.
Uznesenie o začatí výstavby schválila Mečiarova vláda v roku 1996.
V apríli 1996 začali raziť prieskumnú štôlňu.
Tunelovú rúru začali raziť v máji 1997.
Slávnostne ho prerazili na sviatok práce 1. mája 1999.
Od začiatku výstavby vzniklo podozrenie, že pri výstavbe tunela sa niekoľko firiem nabalilo, hoci neurobili tomu zodpovedajúcu prácu. Nákupy pre tunel boli často cez niekoľkých sprostredkovateľov, výstavba sa predražovala.
Skrachovali dve firmy Hydrostav a Váhostav, ktoré sa podieľali na výstavbe.
SIS vo svoje správe uviedla podozrenie na nejasné financovanie výstavby.
Švajčiarsky podnikateľ Hanspeter Nay, ktorý sa zúčastnil na príprave technológie pre Branisko povedal: "Primárnymi na celej veci boli len peniaze, tunel Branisko bol len v pozadí. Nikoho nezaujímalo, či bude hotový, alebo nie. Išlo o získanie zákaziek a inkasovanie peňazí."
Tunel uviedli do skúšobnej prevádzky v júni 2003.