V tuneli Branisko sa na vozovke sa objavujú trhliny, drenážne potrubie, ktoré má odvádzať vodu hromadiacu sa pod cestou, je zväčša nefunkčné.
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor hovorí, že zistené chyby nemajú žiaden vplyv na bezpečnosť premávky, ale spoločnosť sa nimi vážne zaoberá: "Trhliny na vozovke sú voľným okom sotva badateľné. V budúcnosti však môžu znamenať veľké komplikácie."
Časté zatváranie tunela Branisko nesúvisí podľa Faktora s technickými problémami, ktoré vznikli ako dôsledok nekvalitnej práce stavbárov, ale spoločnosť napriek tomu vedie spor s generálnym dodávateľom stavby, Vodohospodárskou výstavbou. "Reklamáciu sme uplatnili v záručnej lehote. Jej súčasťou sú odborné posudky. Podľa nášho názoru porucha vznikla nedodržaním technologického postupu."
Na drenáži pracovali dve skrachované firmy Hydrostav a Váhostav. Obidve postupovali podľa rovnakého projektu a použili tú istú technológiu. Vozovka nad drenážnym potrubím však praská len vo východnej časti, ktorú budoval Hydrostav. "Aj to svedčí o nedodržaní technológie pri zhutňovaní podkladu pod potrubím," povedal Faktor.
Na čele združenia Branisko stála Vodohospodárska výstavba. "Naším zmluvným partnerom je Vodohospodárska výstavba, štátny podnik. Preto sme reklamáciu uplatnili voči nej. Hoci sme sa zhodli, že nebol dodržaný technologický postup, firma ani opätovnú reklamáciu neuznala. Pristúpili sme teda k poslednej výzve. Keď ju znovu neuzná, bude sa ňou zrejme musieť zaoberať súd." Vodohospodárska výstavba sa chce dohodnúť a cestu opraviť.
Vodiči sú nespokojní aj s vetraním tunela, ktorý je často zadymený spalinami z automobilov. Podľa Faktora hoci ide "skôr o subjektívne pocity".
(sen)
Poruchy chcú stavitelia odstrániť
BRATISLAVA - Stavbári sa hlásia k poruchám v tuneli Branisko a chcú ich opraviť. Za cestu v tuneli bol zodpovedný Vodohospodársky podnik, ktorý mal subdodávateľov Váhostav a Hydrostav. Poruchy na ceste sú najmä v časti, kde pracoval Hydrostav. Dnes už firma neexistuje. Vodohospodárska výstavba však podpísala zmluvu s Hydrotranzitom, ktorý by cestu opravil.
Riaditeľ Vodohospodárskej výstavby Ladislav Gáll hovorí, že zatiaľ majú od Národnej diaľničnej spoločnosti niekoľko reklamácií najmä na vozovku, ktorá popraskala.
"Dali sme si vypracovať posudok Slovenskou technickou univerzitou. Zistili chyby, ešte analyzujeme, príčiny," hovorí Gáll. Vedenie Vodohospodárskej výstavby sa pokúšalo dohodnúť s Národnou diaľničnou spoločnosťou, že chyby opravia pri terajšej odstávke. "Zo strany diaľničnej spoločnosti bola podmienka, aby sme uznali reklamáciu. V tom čase sme nemali posudky, tak diaľničná spoločnosť nesúhlasila, aby sme počas tejto odstávky poruchy opravovali," hovorí Gáll.
Pri odovzdávaní tunela do prevádzky mala Vodohospodárska výstavba vyjadrenia od kvalitárov Slovenskej správy ciest, že všetko je v poriadku. V odporúčaní Slovenskej technickej univerzity sa píše, že vozovka je navrhnutá v zmysle platných predpisov. Podľa neho sa Vodohospodárska výstavba nechce dostať až na súd, chcú poruchy preskúmať a odstrániť.
Nemyslí si, že tunel urobili nekvalitne. "Napriek terénnym, konštrukčným zložitostiam a napriek tomu, že počas výstavby nám skrachovali dve firmy, sa podarilo odovzdať pekné dielo," povedal Gáll.
(rf)