BRATISLAVA - Slovenské divadlá vlani navštívilo 1,26 milióna divákov, z tohto vyše 400-tisíc detí. V porovnaní s rokom 2004 ich síce mierne pribudlo, ale do divadla dnes chodí menej ľudí ako napríklad v roku 1991, a to aj napriek tomu, že dnes je ročne takmer o tisíc predstavení viac.
Návštevnosť divadiel po roku 1989 prakticky stagnuje, ale záujem oň nezaznamenal až taký dramatický pokles ako v prípade kín. V roku 1993 navštívilo kiná takmer 9 miliónov ľudí, vlani už len 2,2 milióna.
Najväčšiu koncentráciu divadiel má Bratislava - až 41 percent všetkých slovenských divákov navštívilo práve divadlá v Bratislavskom kraji.
Ceny vstupeniek sa regionálne i žánrovo veľmi líšia, ich priemerná cena vstupeniek sa však za posledných desať rokov takmer zdesaťnásobila. Martin Šesták z Divadla Aréna si myslí, že o návštevnosti rozhoduje predovšetkým herecké obsadenie a titul, nie ceny vstupenky. Atraktívne predstavenie podľa neho predajú aj v prípade, že vstupenky stoja 500 či 700 korún.
Ani podľa ekonomickej námestníčky nitrianskeho divadla Oľgy Bereseckej ceny vstupeniek návštevnosť až tak neovplyvňujú. "Naši stáli diváci sú zvyknutí na určitú cenovú hladinu. Návštevnosť nám vždy výrazne vzrastie, keď odprezentujeme nový muzikál," hovorí.
Isté zníženie počtu divákov zaznamenala Nová scéna. "Pre štvorčlennú rodinu je návšteva divadla pomaly luxusom. Už sa nám nestáva, že by sa na produkciu vrátili aj 3- či 4-krát, aby videli rôzne obsadenia," tvrdí Kata Račková, umelecká šéfka Novej scény.
Počet divákov klesol aj v Slovenskom národnom divadle, ale hoci vlani prišlo do SND takmer o 40-tisíc divákov menej, tržby stúpli o viac ako milión. (zu)