Žobráka na ulici obdarovalo 40 percent Slovákov, časopis od bezdomovca si kúpila takmer tretina ľudí. Sandra Tordová zo združenia Proti prúdu, ktoré vydáva časopis Nota bene, povedala, že bezdomovci mesačne predajú 45-tisíc výtlačkov. Je to asi o 15-tisíc viac ako donedávna.
Prieskum podľa nadácie ukázal, že najpopulárnejším spôsobom, ako prispieť na dobročinné účely, je dať peniaze do pokladničky, a to aj v kostole. Vlani dal peniaze "do zvončeka" každý druhý obyvateľ Slovenska.
Sociológ Miroslav Tížik z Filozofickej fakulty v Bratislave to však nepokladá za príspevok na dobročinné účely. Podľa neho "to je súčasť určitého rituálu", ktorý sa v kostole robí, takže ide o príspevok na cirkevné ciele, respektíve cirkev samu.
Na cirkev v kostole viac prispievajú ženy, 60- a viacročné, z obcí do 5-tisíc obyvateľov, teda z prostredia vyznačujúceho sa väčšou religióznosťou. Tížik hovorí, že keď sa muž a žena ocitnú zoči-voči charite, ona prispeje, kým on "ide pomimo".
"Máme zmysel pre pomoc ľuďom v núdzi, charitatívne zbierky preto majú opodstatnenie," hovorí výkonná riaditeľka Ligy proti rakovine Eva Kováčová. Veľkú dôležitosť pripisuje tomu, "aby ľudia vedeli, na čo prispievajú" a ako organizácia, ktorej peniaze poskytli, s nimi nakladá.
Skúsenosti, ktoré Kováčovej organizácia má zo Dňa narcisov, podľa nej ukazujú, že "sú ľudia, ktorým je oblasť dobročinnosti absolútne ľahostajná", hoci prispieť by im nemuselo robiť problém. Na druhej strane je podľa nej skupina ľudí, ktorí sa podelia "aj s tým málom, čo majú".
Kúpa vecí s dobročinným cieľom
predmet | % respondentov |
pohľadnica od charity | 47 |
žreb z charitatívnej lotérie | 31 |
časopis od bezdomovca (Nota bene) | 29 |
lístok na dobročinnú akciu | 11 |
obraz, iné umelecké dielo | 4 |
iný (narcis, kľúčenka a pod.) | 11 |
Finančný príspevok na dobročinné účely
spôsob | % respondentov |
do pokladničky v kostole | 55 |
do pokladničky mimovládnej organizácie | 53 |
SMS na charitu | 32 |
telefonátom na charitu | 20 |
prevodom z bankového účtu | 4 |
prevodom z bankomatu | 3 |
Pomoc formou peňazí alebo nejakej veci
adresát | % respondentov |
žobrák na ulici | 40 |
iný v núdzi, nie príbuzný ani inak blízky | 41 |
cirkev | 39 |
mimovládna organizácia | 30 |
škola, nemocnica a pod. | 25 |
Prieskum pre slovenskú odnož japonskej nadácie Sasakawa Peace Foundation urobila agentúra FOCUS - od 1. do 7. februára 2006 na 1 037 obyvateľoch Slovenska vo veku od 18 rokov.