Ľudia na dobročinnosť prispievajú

BRATISLAVA - Na dobročinné účely vlani prispela najmenej polovica obyvateľov Slovenska. Vyplýva to z prieskumu, ktorý si na Slovensku objednala japonská nadácia Sasakawa Peace Foundation

Žobráka na ulici obdarovalo 40 percent Slovákov, časopis od bezdomovca si kúpila takmer tretina ľudí. Sandra Tordová zo združenia Proti prúdu, ktoré vydáva časopis Nota bene, povedala, že bezdomovci mesačne predajú 45-tisíc výtlačkov. Je to asi o 15-tisíc viac ako donedávna.

Prieskum podľa nadácie ukázal, že najpopulárnejším spôsobom, ako prispieť na dobročinné účely, je dať peniaze do pokladničky, a to aj v kostole. Vlani dal peniaze "do zvončeka" každý druhý obyvateľ Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sociológ Miroslav Tížik z Filozofickej fakulty v Bratislave to však nepokladá za príspevok na dobročinné účely. Podľa neho "to je súčasť určitého rituálu", ktorý sa v kostole robí, takže ide o príspevok na cirkevné ciele, respektíve cirkev samu.

SkryťVypnúť reklamu

Na cirkev v kostole viac prispievajú ženy, 60- a viacročné, z obcí do 5-tisíc obyvateľov, teda z prostredia vyznačujúceho sa väčšou religióznosťou. Tížik hovorí, že keď sa muž a žena ocitnú zoči-voči charite, ona prispeje, kým on "ide pomimo".

"Máme zmysel pre pomoc ľuďom v núdzi, charitatívne zbierky preto majú opodstatnenie," hovorí výkonná riaditeľka Ligy proti rakovine Eva Kováčová. Veľkú dôležitosť pripisuje tomu, "aby ľudia vedeli, na čo prispievajú" a ako organizácia, ktorej peniaze poskytli, s nimi nakladá.

Skúsenosti, ktoré Kováčovej organizácia má zo Dňa narcisov, podľa nej ukazujú, že "sú ľudia, ktorým je oblasť dobročinnosti absolútne ľahostajná", hoci prispieť by im nemuselo robiť problém. Na druhej strane je podľa nej skupina ľudí, ktorí sa podelia "aj s tým málom, čo majú".

SkryťVypnúť reklamu

Kúpa vecí s dobročinným cieľom

predmet % respondentov
pohľadnica od charity 47
žreb z charitatívnej lotérie 31
časopis od bezdomovca (Nota bene) 29
lístok na dobročinnú akciu 11
obraz, iné umelecké dielo 4
iný (narcis, kľúčenka a pod.) 11

Finančný príspevok na dobročinné účely

spôsob % respondentov
do pokladničky v kostole 55
do pokladničky mimovládnej organizácie 53
SMS na charitu 32
telefonátom na charitu 20
prevodom z bankového účtu 4
prevodom z bankomatu 3

Pomoc formou peňazí alebo nejakej veci

adresát % respondentov
žobrák na ulici 40
iný v núdzi, nie príbuzný ani inak blízky 41
cirkev 39
mimovládna organizácia 30
škola, nemocnica a pod. 25

Prieskum pre slovenskú odnož japonskej nadácie Sasakawa Peace Foundation urobila agentúra FOCUS - od 1. do 7. februára 2006 na 1 037 obyvateľoch Slovenska vo veku od 18 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 492
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 165
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 751
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 004
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 453
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 768
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 520
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu