Biznis so slovenskou hudbou ťahajú len hviezdy

BRATISLAVA - Vlani sa u nás predalo asi pol druha milióna hudobných a zvukovo-obrazových nosičov spojených s hudbou. Asi ...

Zuzana Smatanová aj skupina Desmod (spevák Kuli na snímke) patria k najpredávanejším slovenským interpretom. Najviac kupujeme popovú gitarovú hudbu. FOTO - TASR

BRATISLAVA - Vlani sa u nás predalo asi pol druha milióna hudobných a zvukovo-obrazových nosičov spojených s hudbou. Asi 40 percent z toho tvorili nosiče slovenskej produkcie zhruba za 180 miliónov korún, informovala slovenská pobočka Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu.

Obchodný riaditeľ Forza Music Juraj Čurný odhaduje, že distribučným systémom spoločnosti vlani prešli filmy a hudobné nosiče domácich a zahraničných interpretov na slovenský a český trh za asi 52,5 milióna korún. Vyše polovicu obratu podľa neho tvorí slovenská hudba distribuovaná do oboch krajín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Trh je rozdelený

Na Slovensku si ľudia najviac kupujú gitarovú a popovú hudbu. Z predaja albumov osvedčených hviezd týchto žánrov môžu vydavatelia dosiahnuť miliónové zisky. Desiatky tisíc nosičov však predá len špička známa aj v Česku - napríklad Pavol Habera, Richard Müller či skupina No Name. Stále sa dobre predáva aj Senzus, gitarové skupiny Desmod a Gladiator, a finalisti SuperStar.

Aj keď je slovenský hudobný trh malý s rovnako malými výnosmi, to, že u nás majú lokálne zastúpenie veľké nahrávacie spoločnosti ako Sony BMG, Monitor EMI či Universal Music dokazuje, že nie sú v strate.

Keďže na Slovensku je malý trh, veľké vydavateľstvá majú podelených aj známych interpretov. "Navzájom si zaujímavé kapely nepreberáme. Konkurenciu veľmi nepociťujeme," povedala Lenka Slaná zo Sony BMG. Firma dnes profituje najmä zo súťaže SuperStar. Práve náhle módne vlny sú šancou na komerčný úspech, povedal šéf slovenského Universalu Peter Riava. Singlu Kým vieš snívať finalistov prvého kola SuperStar sa predalo viac ako 100 000 kusov.

SkryťVypnúť reklamu

Účinok speváckej súťaže na predajnosť podľa Čurného nebude dlhotrvajúci. "Nosičov, kde spievajú finalisti druhého kola SuperStar, sa predá tak 20-tisíc."

Kritická hranica

"Slovenská časť hudobného biznisu stále ostáva zaujímavá, pretože trendy sa neustále menia a stále tak máme možnosť hľadať nové skupiny," hovorí Riava. Ak jeho spoločnosť vydá slovenského interpreta, nie je stratová, ak predá asi 3-tisíc nosičov. "To sa darí asi v troch štvrtinách prípadov."

Kritická hranica ziskovosti sa podľa Renáty Tomášovej z vydavateľstva Monitor EMI určuje ťažko. "Reagujeme na trendy, medzi ktoré momentálne patrí hip-hop. Neustupujeme ani pred rizikovými projektmi, zhruba polovica nových talentov však v predajnosti neuspeje."

SkryťVypnúť reklamu

To, či bude nová skupina alebo spevák komerčne úspešný, vydavateľ podľa Čurného zistí približne po pol roku od vydania albumu. "Iné je to pri osvedčených menách. Tam sa dá predpokladať, že predávať sa budú aj viac rokov." Je to prípad Richarda Müllera či Milana Lasicu. Vkus slovenského poslucháča dokumentuje aj úspech spevákov, ktorí svojou hudbu chcú len zabávať. Príkladom je Jožo Suchý alias Jigga Jigga, imitujúci známu skupinu Scooter. Po úspechu v Hviezdnej rote SuperStar nahral vo vydavateľstve Brian Music vlastný album a dosiahol platinovú platňu za viac ako 10-tisíc predaných nosičov. Chystá sa na ďalší album.

Približná predajnosť niektorých slovenských interpretov

Univerzal Music:

Peha: 15 000 (v Česku 2 000)

SkryťVypnúť reklamu

IMT Smile: 14 000 (v Česku 500)

No Name: 40 000

Para: 3 400

A.M.O.: 3 300 (v Česku 900)

Forza Music:

Interpret a dátum vydania (predaj v SR a ČR)

Marika Gombitová (Gold) - 16 000, 2005

Senzus Best Of 1,2,3, - 11 700, február

Modus (Gold) - 4 500, september 2005

Tublatanka (Gold) - 2 700, marec

Lojzo (Gold) - 3 600, september 2005

Pavol Hammel (Gold) - 3 800, 2005

Robo Grigorov (Gold) - 2 000, marec

Peter Nagy (Gold) - 2 200, marec

Rytmus (Bengoro) - 3 300, apríl

Sony/Bonton:

Finalisti Superstar (Singel Kým vieš snívať) - 100 000

Martina Šindlerová - 18 000

Katka Koščová a finalisti superstar - 10 až 15 000

Zuzana Smatanová - 16 000

Desmod - 15 000

SkryťVypnúť reklamu

Kontrafakt - 12 000 (vrátane ČR)

Brian Music:

Jigga Jigga - platinová platňa (nad 10 000)

Emily - zlatá platňa (nad 5 000)

Lobo - vyše 5 000

Gregor Agency - GA Records:

Mango Molas: 1 500

Puding pani Elvisovej: 3 000

Hudba z Marsu: 400

Monitor EMI:

spoločnosť neuviedla počty predaných titulov

Najpredávanejší: Horkýže slýže, Vec, Tublatanka, Diabolské husle Berkyho Mrenicu

Menší profitujú aj z koncertov

Okrem veľkých vydavateľstiev sa snažia prežiť aj menšie podniky, často manažované jedným človekom. Mediálne pomerne známe skupiny Puding pani Elvisovej, Mango Molas či Hudba z Marsu vydáva Gregor Agency - GA Records vedená Robom Gregorom.

Podľa neho sa v posledných rokoch slovenským vydavateľstvám darí menej, pretože ľudia kupujú menej nosičov. Preto sa snažia znižovať náklady. "Niektoré skupiny sú schopné investovať 90-tisíc do nahratia albumu a za zlomok sumy predať práva na vydávanie nahrávacej spoločnosti," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Zisky mu prináša napríklad latino skupina s prvkami world music Mango Molas, hoci predala len 1400 nosičov. "Podobne ako iní vydavatelia aj ja sa snažím manažovať svojim interpretom vystúpenia. Skôr to prináša zisky. Všeobecne som však rád, keď neprerobím."

K malým vydavateľstvám patrí aj Slnko Records, ktoré vydáva alternatívnu hudbu. Predaj nosičov skupín ako Longital/Dlhé Diely, Živé Kvety či speváčky Zuzany Homolovej sa pohybuje od 1000 do 2000 kusov.

(lh, ho)

Autor: Pavol RemiašHENRICH OFFERMANN

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 307
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 863
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu