Zuzana Smatanová aj skupina Desmod (spevák Kuli na snímke) patria k najpredávanejším slovenským interpretom. Najviac kupujeme popovú gitarovú hudbu. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Vlani sa u nás predalo asi pol druha milióna hudobných a zvukovo-obrazových nosičov spojených s hudbou. Asi 40 percent z toho tvorili nosiče slovenskej produkcie zhruba za 180 miliónov korún, informovala slovenská pobočka Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu.
Obchodný riaditeľ Forza Music Juraj Čurný odhaduje, že distribučným systémom spoločnosti vlani prešli filmy a hudobné nosiče domácich a zahraničných interpretov na slovenský a český trh za asi 52,5 milióna korún. Vyše polovicu obratu podľa neho tvorí slovenská hudba distribuovaná do oboch krajín.
Trh je rozdelený
Na Slovensku si ľudia najviac kupujú gitarovú a popovú hudbu. Z predaja albumov osvedčených hviezd týchto žánrov môžu vydavatelia dosiahnuť miliónové zisky. Desiatky tisíc nosičov však predá len špička známa aj v Česku - napríklad Pavol Habera, Richard Müller či skupina No Name. Stále sa dobre predáva aj Senzus, gitarové skupiny Desmod a Gladiator, a finalisti SuperStar.
Aj keď je slovenský hudobný trh malý s rovnako malými výnosmi, to, že u nás majú lokálne zastúpenie veľké nahrávacie spoločnosti ako Sony BMG, Monitor EMI či Universal Music dokazuje, že nie sú v strate.
Keďže na Slovensku je malý trh, veľké vydavateľstvá majú podelených aj známych interpretov. "Navzájom si zaujímavé kapely nepreberáme. Konkurenciu veľmi nepociťujeme," povedala Lenka Slaná zo Sony BMG. Firma dnes profituje najmä zo súťaže SuperStar. Práve náhle módne vlny sú šancou na komerčný úspech, povedal šéf slovenského Universalu Peter Riava. Singlu Kým vieš snívať finalistov prvého kola SuperStar sa predalo viac ako 100 000 kusov.
Účinok speváckej súťaže na predajnosť podľa Čurného nebude dlhotrvajúci. "Nosičov, kde spievajú finalisti druhého kola SuperStar, sa predá tak 20-tisíc."
Kritická hranica
"Slovenská časť hudobného biznisu stále ostáva zaujímavá, pretože trendy sa neustále menia a stále tak máme možnosť hľadať nové skupiny," hovorí Riava. Ak jeho spoločnosť vydá slovenského interpreta, nie je stratová, ak predá asi 3-tisíc nosičov. "To sa darí asi v troch štvrtinách prípadov."
Kritická hranica ziskovosti sa podľa Renáty Tomášovej z vydavateľstva Monitor EMI určuje ťažko. "Reagujeme na trendy, medzi ktoré momentálne patrí hip-hop. Neustupujeme ani pred rizikovými projektmi, zhruba polovica nových talentov však v predajnosti neuspeje."
To, či bude nová skupina alebo spevák komerčne úspešný, vydavateľ podľa Čurného zistí približne po pol roku od vydania albumu. "Iné je to pri osvedčených menách. Tam sa dá predpokladať, že predávať sa budú aj viac rokov." Je to prípad Richarda Müllera či Milana Lasicu. Vkus slovenského poslucháča dokumentuje aj úspech spevákov, ktorí svojou hudbu chcú len zabávať. Príkladom je Jožo Suchý alias Jigga Jigga, imitujúci známu skupinu Scooter. Po úspechu v Hviezdnej rote SuperStar nahral vo vydavateľstve Brian Music vlastný album a dosiahol platinovú platňu za viac ako 10-tisíc predaných nosičov. Chystá sa na ďalší album.
Približná predajnosť niektorých slovenských interpretov
Univerzal Music:
Peha: 15 000 (v Česku 2 000)
IMT Smile: 14 000 (v Česku 500)
No Name: 40 000
Para: 3 400
A.M.O.: 3 300 (v Česku 900)
Forza Music:
Interpret a dátum vydania (predaj v SR a ČR)
Marika Gombitová (Gold) - 16 000, 2005
Senzus Best Of 1,2,3, - 11 700, február
Modus (Gold) - 4 500, september 2005
Tublatanka (Gold) - 2 700, marec
Lojzo (Gold) - 3 600, september 2005
Pavol Hammel (Gold) - 3 800, 2005
Robo Grigorov (Gold) - 2 000, marec
Peter Nagy (Gold) - 2 200, marec
Rytmus (Bengoro) - 3 300, apríl
Sony/Bonton:
Finalisti Superstar (Singel Kým vieš snívať) - 100 000
Martina Šindlerová - 18 000
Katka Koščová a finalisti superstar - 10 až 15 000
Zuzana Smatanová - 16 000
Desmod - 15 000
Kontrafakt - 12 000 (vrátane ČR)
Brian Music:
Jigga Jigga - platinová platňa (nad 10 000)
Emily - zlatá platňa (nad 5 000)
Lobo - vyše 5 000
Gregor Agency - GA Records:
Mango Molas: 1 500
Puding pani Elvisovej: 3 000
Hudba z Marsu: 400
Monitor EMI:
spoločnosť neuviedla počty predaných titulov
Najpredávanejší: Horkýže slýže, Vec, Tublatanka, Diabolské husle Berkyho Mrenicu
Menší profitujú aj z koncertov
Okrem veľkých vydavateľstiev sa snažia prežiť aj menšie podniky, často manažované jedným človekom. Mediálne pomerne známe skupiny Puding pani Elvisovej, Mango Molas či Hudba z Marsu vydáva Gregor Agency - GA Records vedená Robom Gregorom.
Podľa neho sa v posledných rokoch slovenským vydavateľstvám darí menej, pretože ľudia kupujú menej nosičov. Preto sa snažia znižovať náklady. "Niektoré skupiny sú schopné investovať 90-tisíc do nahratia albumu a za zlomok sumy predať práva na vydávanie nahrávacej spoločnosti," povedal.
Zisky mu prináša napríklad latino skupina s prvkami world music Mango Molas, hoci predala len 1400 nosičov. "Podobne ako iní vydavatelia aj ja sa snažím manažovať svojim interpretom vystúpenia. Skôr to prináša zisky. Všeobecne som však rád, keď neprerobím."
K malým vydavateľstvám patrí aj Slnko Records, ktoré vydáva alternatívnu hudbu. Predaj nosičov skupín ako Longital/Dlhé Diely, Živé Kvety či speváčky Zuzany Homolovej sa pohybuje od 1000 do 2000 kusov.
(lh, ho)
Autor: Pavol RemiašHENRICH OFFERMANN