hovorkyňa:
Najviac prostriedkov majú klienti uložených stále na termínovaných vkladoch. V minulom roku boli trhové úrokové sadzby na nízkych hodnotách, na čo sme reagovali uvedením Garantovaného vkladu, ktorý si okamžite získal veľkú popularitu. Napriek nedávnemu zvýšeniu úrokových sadzieb termínovaných vkladov predpokladáme, že garantované produkty si naďalej udržia vysokú obľúbenosť.
UniBanka, Katarína Ševčíková,
hovorkyňa:
Momentálne je u klientov najobľúbenejší UniBonus, aj keď čoraz viac ich už prechá-dza na formu sporenia prostredníctvom garantovaných vkladových produktov, ktoré garantujú výšku vloženého kapitálu - istiny, čo znamená, že klient pri splatnosti dostane minimálne to, čo vložil a to bez ohľadu na vývoj trhu. Okrem toho ponúkajú zhodnotenie nad úrovňou klasických depozitných produktov .
Tatra banka, Roman Začka, riaditeľ Public Relations:
Trend jednoznačne naznačuje rastúci záujem investovania úspor do podielových fondov.
Celkový objem predaja podielových fondov TAM v roku 2005 v porovnaní s rokom 2004 vzrástol o 77,6 % a dosiahol 23,2 mld. Sk.
Medzi nimi si obľubu získali najmä fondy fondov, do kategórie ktorých sa radia aj Profilové fondy Tatra banky. Tie sú v súčasnosti najobľúbenejším typom fondu. Od ich uvedenia v júli minulého roka sa radia medzi najpredávanejšie. Za osem mesiacov (do konca februára) vložili investori do tohto typu fondov viac ako 7,6 mld. Sk. Naďalej pretrváva sklon slovenského investora ku konzervativizmu. Obľúbenosť Profilových fondov Tatra banky však naznačuje, že aj extrémne konzervatívny slovenský investor, pokiaľ dostane zaujímavé investičné riešenie, siahne po dynamickejšom produkte.
Dá sa očakávať, že konzervatívne investovanie v dlhopisových a peňažných fondoch stratí na atraktivite, ktorá bola príznačná pre minulé roky. Klesajúce výnosy dlhopisových fondov pravdepodobne prinútia investorov uvažovať o fondoch s vyššou mierou rizika.
Slovenská sporiteľňa, Miriam Fuňová, hovorkyňa:
V minulých rokoch sme ponúkali klientom produkty s garantovanými sadzbami - termínované vklady. Nakoľko však inflácia prekračovala výnosy z týchto produktov,
klientom sa neoplatilo do nich investovať.
Prispôsobili sme sa požiadavkám klientov a začali sme ponúkať alternatívne produkty dcérskych spoločností (Asset Management Slovenskej sporiteľne). Začali vo veľkej miere investovať do podielových fondov, nakoľko poskytovali vyššie úročenie vložených peňazí.
Po znížení odvodu do FOV a zvýšení kľúčovej úrokovej sadzby NBS vznikol priestor na zvýšenie úrokových sadzieb na termínovaných vkladoch a stali sa opäť alternatívou
k peňažným a dlhopisovým fondom, pričom úroková sadzba na termínovaných vkladoch je garantovaná. Pre klientov, ktorí chcú pravidelne šetriť, je najvhodnejší SPORObonus.
Pre klientov, ktorým nepostačuje zhodnotenie v peňažnom a dlhopisovom fonde (pri relatívne nízkom riziku) je alternatívou investícia do rizikovejších fondov s vyšším výnosom alebo do Zaisteného vkladu. Zaistené vklady majú u klientov veľký ohlas, nakoľko garantujú istý minimálny výnos s potenciálom získania zaujímavého bonusového výnosu.
Privatbanka, Lenka Bartová,
riaditeľka marketingu:
Najpopulárnejší pre fyzické osoby je produkt individuálne riadeného portfólia prostredníctvom investičného riešenia, ktoré nazývame FEREO. Tento systém ponúka
klientom priestor na efektívnu správu ich voľných finančných zdrojov a miera jeho variabilnosti je daná výhradne požiadavkami a predstavami samotného klienta. Ide teda o produktové riešenie, ktoré možno "ušiť" na mieru špecifickým požiadavkám konkrétneho klienta. Systém FEREO v sebe skrýva súbežné investovanie do štyroch základných tried aktív - do nástrojov s pevným výnosom, do akcií, nehnuteľností a tzv. príležitostí.
Poštová banka, Ján Onda,
hovorca:
Na základe doterajších štatistík môžeme konštatovať, že najväčší záujem klientov je o vkladné knižky. Súvisí to predovšetkým s tým, že klienti na Slovensku preferujú tradičné formy sporenia. V súčasnosti je už charakteristický rastúci záujem o podielové fondy. Potvrdzuje to aj záujem klientov o produkt Výnosová knižka, ktorá umožňuje prostredníctvom konzervatívneho, vyváženého a dynamického výnosového listu investovať do podielových fondov.
OTP Banka Slovensko, Andrea Uličná, poverená riadením odboru marketingu a vonkajších vzťahov:
Starší klienti alebo tí, ktorí majú radšej tradičný spôsob "šetrenia", uprednostňujú Vkladnú knižku.
Klienti, ktorí chcú "šetriť" prostriedky, ale zároveň ich potrebujú mať k dispozícii, dávajú prednosť Termínovaným vkladom, na ktorých si môžu zvoliť ľubovoľnú lehotu splatnosti v dňoch, pričom prostriedky majú úročené pevnou úrokovou sadzbou počas zvolenej lehoty viazanosti. Najvyužívanejším je Sporiaci účet, nakoľko má atraktívnu výšku úrokovej sadzby, klienti naň môžu kedykoľ-vek bezplatne vkladať prostriedky, a prístup k peniazom majú za poplatok kedykoľvek. Úroková sadzba je pohyblivá a závisí od výšky vkladu.
Pre klientov, ktorí reflektujú na výšku úrokovej sadzby, je atraktívne OTP TOP Konto, ktoré banka zaviedla do predaja od
1. 4. 2006.
Ľudová banka, Jana Lukáčová,
riaditeľka PR/marketing:
Spravidla najpoužívanejší je ten produkt, kde je najvyššia úroková miera. V súčasnosti je to termínovaný účet, u konzervatívnejšej skupiny klientov je to tradičná vkladná knižka.
Istrobanka, Elena Penzes - Strobl,
generálna tajomníčka:
Najobľúbenejším produktom je vkladná knižka Maxiknižka. Prispeli k tomu nepochybne jej hlavné benefity - úroková sadzba garantovaná počas celej lehoty uloženia vkladu a možnosť predčasného výberu bez sankčných poplatkov. Celkový objem vkladov na Maxiknižkách zaznamenal za 1. štvrťrok 2006 nárast takmer 10 %.
HVB Bank Slovakia, Andrea Kollárová, hovorkyňa:
Preferencie klientov závisia od ich finančných potrieb, ale aj od ich vedomostí o možnostiach, ktoré im produkty finančného trhu ponúkajú. Jednoznačne možno povedať, že vkladné knižky sú skôr produktom, ktorý funguje na základe tradícií pretrváva-júcich z minulosti. Tradičným nástrojom, s ktorým sa stretáva počas života takmer každý klient je termínovaný účet - keby sme hľadali najpočetnejší produkt, určite by jednoznačne zvíťazil. No túžba po vyššom zhodnotení klientov posúva už niekoľko rokov aj k modernejším produktom - najmä podielovým fondom a rôznym formám garantovaných produktov, ktoré patria k obľúbencom posledného obdobia.
DEXIA banka, Katarína Némová, hovorkyňa:
V dôsledku historického vývoja sú najpoužívanejším produktom vkladné knižky.
V súčasnosti výrazne rastie obľuba alternatívnych produktov - vkladových účtov. Súčasne mnohí klienti premýšľajú aj nad inými možnosťami, ako zhodnotiť svoje prostriedky.
V dôsledku toho začínajú objavovať investovanie do podielových fondov a najnovšie aj garantované produkty, ktoré im ponúkajú istotu návratnosti vložených prostriedkov a súčasne umožňujú získať zaujímavý výnos závislý od vývoja akciových trhov.
ČSOB, Marta Krejcarová, hovorkyňa:
Jednoznačným trendom je presun úspor z bežných na špecializované vkladové produkty, čiže z termínovaných vkladov na sporiaci program pre dlhodobé zhodnocovanie. Výrazný nárast záujmu registrujeme o dlhodobé pravidelné sporenie, spojené so životným poistením. Konkrétne, klienti, ktorí investujú úspory do podielových fondov, vyhľadávajú program pravidelného sporenia v podielových fondoch aj pre formu pravidelného sporenia. Klienti, ktorí predbežne zvažovali životné poistenie, zväčša presvedčí Sporiaci program Optimum, ktorý okrem garantovanej technickej úrokovej miery a podielu na zisku ponúka aj možnosť dopoistiť si ďalšie poistné riziká a zároveň si uplatňovať aj daňovú úľavu. (ere)