Nič nie je zadarmo

Trh vkladových a investičných produktov sa neustále vyvíja a každá finančná inštitúcia sa snaží priniesť sporiteľom niečo výnimočné, lepšie, ale často hlavne iné, ako konkurencia.

Tak nejako sa aj na slovenskom trhu objavil

priestor pre novinku - garantované produkty. Táto vo svete už niekoľko rokov bežná forma zhodnocovania prostriedkov sa tak dostala aj k bežným sporiteľom. Slogany typu: "Na svetových finančných trhoch bez rizika", "Bezpečná investícia", "Vaše peniaze budú bezpečne zarábať", teda naplno lákajú už aj slovenských sporiteľov. Je to však len marketingový výmysel alebo majú pre sporiteľov tieto produkty reálne opodstatnenie a význam?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pre klasické podielové fondy určite predstavujú reálnu podobu konkurencie, ktorá navonok ponúka niečo viac bez zjavnej nevýhody. Uvedomujú si však investori naozaj všetky výhody a riziká týchto či už garantovaných vkladov, fondov alebo cenných papierov?

O čom je vlastne garantovaný produkt?

U nás čoraz viac známe garantované vklady sú len časťou veľkej skupiny produktov nazývanej štruktúrované produkty, do ktorej už niekoľko rokov investujú veľké finančné inštitúcie a veľkí investori. Zvláštnosťou týchto produktov je, že sa snažia prispôsobiť požiadavkám investorov a legislatívnym podmienkam regiónu, v ktorom sú tvorené, aj že sa neustále vyvíjajú. Je to relatívne nové odvetvie finančných nástrojov, ktoré sa zatiaľ nestihlo zjednotiť na formách a len čaká na určitú formu samoregulácie. Nedá sa pri nich hovoriť ani o rovnakom názvosloví, nieto o harmonizácii, ako je to pri podielových fondoch. Ak je vôbec pri komplikovanosti a možnostiach štruktúrovaných produktov možná. Každý správca sa totiž snaží odlíšiť od konkurencie a vymyslieť niečo nové. Preto je táto skupina relatívne široká a dá sa do nej zaradiť prakticky čokoľvek, čo finančný trh ponúka: od garantovaných vkladov a fondov po rôzne druhy certifikátov ponúkajúcich určitý bonusový výnos, alebo umožňujúcich niekoľkonásobne vyšší ako akciový trh.

SkryťVypnúť reklamu

Ako príklad neustáleho vyvíjania sa týchto produktov svedčí, ako sa slovenské finančné inštitúcie veľmi šikovne prispôsobili zákonným podmienkam. Zapracovali garantované produkty do formy prístupnejšej bežným investorom - "termínovaných" vkladov. Zákon to umožňuje a na tieto produkty sa tak môže vzťahovať garancia fondu ochrany vkladov. Presne pre takéto veci predsa tieto produkty vznikajú. Aby priniesli investorom niečo nové a pre nich v prijateľnej forme.

Na Slovensku sa dnes môžeme stretnúť so zaistenými fondmi, s garantovanými vkladmi, garantovanými a so zaistenými . Všetky tieto produkty po-núkajú klientom v princípe porovnateľné podmienky a výhody, len sú zabalené do rôznych foriem. Pre jednoduchosť ich nazvime: garantované produkty.

SkryťVypnúť reklamu

Na to, aby investor naozaj vedel, do čoho investuje, a čo tým môže dosiahnuť, potrebuje vedieť oveľa viac ako to, že jeho investícia je chránená Fondom ochrany vkladov, a to, čo sa dozvie z reklamných kampaní.

V prvom rade nie je zlé aspoň sčasti pochopiť ich zloženie. Aj keď treba povedať, že možnosti a techniky sú v tejto oblasti v podstate neobmedzené. Základná a u nás najbežnejšia forma garantovaných vkladov, dlhopisov, fondov... je postavená na dvoch skupinách finančných nástrojov. Prvý je dlhopis zabezpečujúci určitý vopred určený výnos. Do neho tvorca produktu zainvestuje časť získaných prostriedkov od investorov. Práve ona zabezpečí budúcu garanciu vkladu, je totiž investovaná tak, aby na konci životnosti priniesla investorom minimálne výšku vloženého kapitálu. Záleží len na tvorcovi, aký podiel zvolí. Ak do tejto časti vloží menej, garantuje následne investorom 100 % ich vkladu, respektíve aj menej - 90 %, 80 %. O to viac peňazí mu však následne ostane na druhú časť garantovaného produktu. Na druhej strane, ak tvorca zainvestuje do dlhopisu viac, vie investorom priniesť aj určitý malý garantovaný výnos. S tým sa na Slovensku stretávame bežnejšie. O to menej mu však potom ostane na druhú časť garantovaného produktu. Tú, ktorá zabezpečí investorom bonusový výnos - participáciu na výnose , prípadne iných trhov. Tá sa zabezpečuje nákupom finančných derivátov naviazaných na ten-ktorý trh. Väčšinou pritom ide o obcie. Trh (podkladové aktívum), od ktorého je bonusový výnos závislý, môže byť v podstate čokoľvek. Najbežnejšie je to niektorý z akciových trhov. V tom prípade sa potom môže napríklad kúpiť garantovaný produkt, ktorý vám prinesie 60 % z výnosu amerického technologického akciového indexu NASDAQ. Bonusový výnos však môže byť závislý aj od vývoja hodnoty konkrétnych akcií, podielových fondov, komodít (ropa, zlato, striebro, obilie). V tom prípade sa dá napríklad kúpiť garantovaný produkt, ktorý prinesie bonusový výnos 20 % v prípade, že cena vybraných dvadsiatich akcií neklesne pod 60 % svojej počiatočnej hodnoty. Garantované produkty môžu byť naviazané aj na dlhopisové indexy, prípadne podľa vopred stanovených kritérií na špeciálne vybrané skupiny , napríklad 30 amerických firiem s najvyššou vyplácanou dividendou. Daňou za to, že investor získava garanciu minimálneho výnosu, prípadne minimálne návratnosti ním vloženého kapitálu, je pri garantovaných produktoch poväčšine to, že ich bonusový výnos nekopíruje výnos podkladového aktíva 1 k 1. To znamená, že nezískavajú celý výnos dosiahnutý napríklad akciovým indexom NASDAQ, ale len určitú percentuálnu časť z neho.

SkryťVypnúť reklamu

Znížená miera participácie nemusí byť pritom jedinou reštrikciou garantovaného produktu. Tvorca produktu sa rovnako môže rozhodnúť, že obmedzí maximálne možný dosiahnuteľný výnos. Napríklad 40 % za 6 rokov. V tom prípade minie na nákup druhej časti finančných aktív zabezpečujúcich bonusový výnos menej a môže klientom poskytnúť mierne vyšší garantovaný výnos. Investori zase na druhej strane zhora ohraničujú svoj maximálny výnos a vystavujú sa riziku, že aj keby povedzme trhy rástli o 60 %, oni získajú len stanovených 40 %.

Výhody produktov

Hlavným prínosom a plusom garantovaných produktov je, že umožňujú aj konzervatívnym investorom vstupovať na rizikovejšie, poväčšine akciové trhy bez toho, aby sa vystavovali riziku, že hodnota ich investície môže klesnúť pod úvodnú investíciu. Tento fakt totiž odrádza množstvo aj dlhodobejších investorov. To, či má takáto garancia pri dĺžkach investícií päť a viac rokov zmysel, musí posúdiť každý investor individuálne. V každom prípade dodáva investorom pocit istoty a stability.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou z nezanedbateľných výhod je nákladovosť týchto produktov. I keď sa investor nemá ako dostať k informácii, koľko reálne zabezpečenie tej-ktorej štruktúry stálo, a tým je emitentom a distribútorom umožnené individuálne určovať svoje "skryté" provízie pri výrobe produktu, je jasné, že tieto produkty si na rozdiel napríklad od fondov nevyžadujú náklady na ďalšiu správu. Investori teda šetria na poplatkoch za správu. Výšku vstupných poplatkov

a "skrytých" provízií (ak nejaké sú) zatiaľ obmedzuje len konkurenčné prostredie. Predsa len produkt musí byť pre investorov zaujímavý a lákavý.

Viazanosť investície

Asi pre bežných investorov najväčšou komplikáciou drvivej väčšiny garantovaných produktov ja vopred stanovené a hlavne ohraničené upisovacie obdobie a čas životnosti. Investori teda nemôžu väčšinu garantovaných produktov nakúpiť kedykoľvek a rovnako kedykoľvek bez komplikácií svoju investíciu aj predať. Potreba ohraničeného obdobia určeného na nákup vyplýva zo samotnej povahy produktov. Situácia na finančných trhoch sa neustále mení a aby tvorca produktu dokázal zabezpečiť podmienky, ktoré investorom sľúbil (garantovaný výnos plus spôsob zabezpečenia prípadného bonusového výnosu), musí nakúpiť určité ďalšie finančné nástroje, ktorých cena sa v čase hýbe. Na nákup týchto nástrojov potrebuje určitý objem peňazí, ktorý musí od investorov najprv vyzbierať. Preto si jednoducho určí väčšinou 1- až 2-mesačné obdobie, počas ktorého investori môžu vkladať svoje úspory do propagovaného garantovaného produktu. Potom je pre nových investorov uzavretý a neostáva len čakať na ďalšiu emisiu, ktorá však môže mať odlišné podmienky. Pri garantovaných produktoch sa tým veľmi ťažko deje niečo také, ako časovanie trhu. Nemôže sa do nich totiž vstupovať a vystupovať kedykoľvek.

SkryťVypnúť reklamu

Garantované produkty majú na rozdiel od otvorených podielových fondov svoju ohraničenú životnosť. A táto vôbec nebýva krátka. Na Slovensku sa začína pri štyroch rokoch. Skutočne zaujímavé produkty sa pritom tvoria aj s horizontom osem - desať rokov životnosti. Samozrejme, investícia sa môže aj pri garantovaných produktoch ukončiť skôr. V tom prípade však treba zabudnúť na bonusový výnos a čakať na určité sankcie vo forme výstupného poplatku. Pri niektorých iných formách garantovaných produktov, ako napríklad garantovaných dlhopisoch, je investor závislý od aktuálnej trhovej hodnoty, a tá môže byť nižšia ako vložený kapitál. Na investora sa v takomto prípade nevzťahuje garancia vloženého kapitálu.

Kam až siahajú garancie

Ďalšou dôležitou vlastnosťou, ktorá odlišuje garantované produkty napríklad od podielových fondov, je riziko emitenta. Garancia vloženého kapitálu, garantovaného, prípadne bonusového výnosu totiž leží na pleciach tvorcu produktu - emitenta. Ten si ho, samozrejme, zabezpečuje nákupom v úvode spomínaných finančných nástrojov, aj tak však väčšina garantovaných produktov býva postavená na jednom hlavnom dlhopise, ktorý je emitovaný tvorcom produktu a ktorý ručí za jeho splatenie. Prípadné finančné problémy tvorcu produktu sa teda môžu konkrétne prejaviť na bezpečnosti investícií klientov garantovaných produktov. Pri podielových fondoch, naopak, aj krach správcu pre podielnikov nemusí znamenať žiadne obmedzenie a ich podielový fond v takom prípade len prevezme konkurenčný správca. Na Slovensku je v drvivej väčšine toto riziko garantovaných produktov potlačené do tej miery, že sa na vybrané produkty vzťahuje garancia Fondu ochrany vkladov. Investori by teda aj v prípade problémov tej-ktorej banky dostali

SkryťVypnúť reklamu

90 % svojho vkladu, najviac však 20 000 eur. Aj tak je však pri týchto produktoch mimoriadne dôležité všímať si emitenta a jeho kvalitu. Na rozdiel od podielových fondov totiž kvalita správcu neovplyvňuje len dosiahnutý výnos, ale aj samotné splatenie produktu.

Investorská náročnosť

Štruktúrované a garantované produkty všeobecne nepatria medzi jednoduché produkty na pochopenie. I keď sa to na prvý pohľad môže tak zdať. Je to ovplyvnené najmä faktom, že v tomto segmente zatiaľ neexistuje zjednotená terminológia a podrobnejšia regulácia. Aj maličkosť pritom môže rozhodnúť o konečnom výnose investorov. Preto by si investori pred samotnou investí-ciou mali podrobne preštudovať emisné podmienky. Najmä časť spresňujúca spôsob výpočtu bonusového výnosu môže skrývať určité zákutia. Tieto pasáže pritom vôbec nie sú jednoduché. Faktorom výrazne ovplyvňujúcim konečný výnos môže byť napríklad fakt, či sa výnosnosť podkladového aktíva určuje každý rok a celkový výnos pre investorov je potom priemer dosiahnutých ročných výnosností, alebo či sa určí až na konci obdobia ako rozdiel úvodnej

SkryťVypnúť reklamu

a konečnej hodnoty podkladového aktíva. V prvom prípade sú investori chránení pred náhlym poklesom tesne pred koncom životnosti garantovaného produktu. V druhom prípade zase získavajú viac na prípadnom náhlom náraste.

Rovnako dôležitý môže byť výber konkrétnych akciových titulov pri garantovanom produkte naviazanom na výnosnosť koša akcií. Ich vzájomná pre-viazanosť a závislosť môže totiž konečný výnos dosť poznačiť.

O slovenských garantovaných produktoch možno povedať, že svojou konštrukciou patria medzi tie najjednoduchšie.

Neinvestujte do čohokoľvek

O kvalite garantovaného produktu rozhoduje práve podiel garancie a participácie, prípadne výška maximálneho výnosu. Tá totiž rozhoduje, koľko si tvorca produktu nechá na to, aby zaplatil svoje náklady a maržu, a koľko následne zainvestuje do finančných aktív zabezpečujúcich garantovaný

SkryťVypnúť reklamu

a bonusový výnos. Ďalším faktorom, na ktorý by si mali investori dať pozor, je vhodnosť vybraného podkladového aktíva. To, či je ten-ktorý garantovaný produkt pre konkrétneho investora menej alebo viac vhodný, závisí aj od zvoleného podkladového aktíva. Investor si predsa nebude kupovať garantovaný produkt naviazaný na rast amerických akcií, ak je presvedčený o tom, že americké akcie budú v najbližších rokoch klesať. Nie je predsa cieľom získať po "x" rokoch investície len vložený kapitál. Cieľom musí byť zarobiť minimálne to, čo pohltí inflácia, prípadne viac.

Poplatky

Ďalším nezanedbateľným faktorom pri výbere garantovaného produktu je výška vstupných prípadne výstupných poplatkov za predčasný predaj. Pri garantovaných produktoch už nie je na rozdiel od podielových fondov priestor na účtovanie ročných poplatkov za správu. Samozrejme, ak človek nebude banke platiť poplatok za vedenie účtu. Aj keď s tým možno nerátate, v živote každého investora sa môžu objaviť nepredvídateľné skutočnosti a v tom prípade je predčasný výber a s ním spojené poplatky nevyhnutný. I keď tu treba odporúčať skôr siahnutie na iný druh investícií (vkladov) ako garantované produkty práve z dôvodu nie práve nízkych poplatkov za predčasný výber.

SkryťVypnúť reklamu

Aj napriek spomenutým obmedzeniam a zákutiam patria garantované produkty jednoznačne k rozvíjajúcim sa a čoraz populárnejším produktom na finančnom trhu. Sú tak alternatívou pre investorov, ktorým výnos z klasických termínovaných vkladov už nepostačuje, ako aj pre investorov, pre ktorých riziko spojené s priamou investíciou na akciových trhoch nie je príliš pochuti.

Výhody a nevýhody jednotlivých typov produktov

Garantované Podielové Termínované
produkty fondy vklady
Začiatok investície len počas úvodného
upisovacieho obdobia kedykoľvek kedykoľvek
Ohraničený čas investovania áno nie áno
Zaistenie počiatočnej hodnoty investície áno nie áno
Zaistenie určitého výnosu iba v niektorých nie áno
prípadoch
Obmedzenie maximálneho
možného výnosu v niektorých nie áno
prípadoch áno
Riziko straty pri krachu emitenta áno nie áno
Patrí pod Fond ochrany
vkladov len garantované nie áno
vklady
Poplatky za nákup áno áno nie
(vo väčšine prípadov)
Poplatky za predaj nie nie nie
(len výnimočne)
Sankcie za predčasné
ukončenie investície áno - áno

(zdroj: autor, časopis INVESTOR)

Pavol Poklemba
HVB Bank Slovakia

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 617
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 368
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 202
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 384
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 911
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 330
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu