Na snímke dolu Ľudmila Trenklerová, hore Renáta Ryníková a Kristína Greppelová. FOTO - COLLAVINO |
Ak je úlohou divadla zabávať ľudí a zároveň ich trochu meniť, potom je inscenácia Agáta hľadá prácu snahou o jej naplnenie. Je komediálna, v závere preukáže didaktický rozmer i pokus o interaktívnosť. Agáta je, ako tvrdia tvorcovia, navyše oblá, ružová a chlpatá. A nielen scénograficky.
Sociálne ladená komédia Poľky Dany Lukasinskej stojí na dvoch polohách: rozhovory Agáty s matkou sa striedajú s vniknutiami hrdinky do sveta groteskných indivíduí. Režisér Svetozár Sprušanský vsunul do tohto mozaikového podložia revuálnu vložku - hlas konferenciera a sladké songy 80. rokov v živom prevedení nitrianskej grupy. Účelom bolo zveličenie. Výsledkom radosť publika, ale aj otázka, do akej miery boli tieto nástroje funkčné.
Devízy hlavnej hrdinky obnažila Kristína Turjanová predovšetkým v gaučových rozhovoroch s matkou (prednosťami obdarená, výborná Gabriela Dolná). V kolektívnych scénach bola jej Agáta niekedy zastrčená do úzadia komediálnym libidom trojky v zložení Kristína Greppelová, Ľudmila Trenklerová a Renáta Ryníková. Zuzane Moravcovej v úlohe škaredej ženy stačilo jedno gesto, grimasa a dva balóny, aby diváka dostala tam, kde ho chcela mať. Lahôdkou bola stredná generácia herečiek, ktorá dokázala prekonať ostych z neprebádaného teritória a v boji proti polohovým stereotypom vnikla do svojho hereckého registra o nejaké tie centimetre hlbšie. Skvostná Daniela Kuffelová v úlohe vedúcej kurzu uvedomelej vagíny, suverénna Eva Pavlíková ako typická predstaviteľka byrokratickej mašinérie Úradu práce s účesom a la Júlia Tymošenková a rádová sestra Evy Večerovej na kurze pobožnej sekretárky. Herečky zapojili do diváckej agitky skutočne každý sval tela a mužské náprotivky odsunuli do pozície groteskných sekundantov.
Zaoblená scéna sa pohrávala s gýčom, táto preferencia mala svoje opodstatnenie. I kostýmy boli veselé, hravé a v niektorých prípadoch neskutočne podporovali imagináciu. Pri situačných gagoch režisér dokázal, že ovláda techniku. Vo väčšine prípadov sa trafil do cieľa na prvýkrát, našli sa však aj scény, ktoré viacnásobne násilne pretiahol. Vyskočiť z kolotoča bujarej zábavy včas bolo pre inscenačný tím zrejme ťažké. V závere napokon došlo aj na spoločné vokálne vyvrcholenie.
Agáta našla prácu aj poslanie, ľuďom pomohla objaviť novú identitu a nitrianskemu divadlu priniesla predstavenie, ktoré má potenciál naplniť sálu, rozosmiať a neuraziť.
Divadlo Andreja Bagara v Nitre o Dana Lukasinska: Agáta hľadá prácu o Preklad: Bohdana Sprušanská o Dramaturgia: Daniel Majling o Hlasová spolupráca: Lenka Paulíková o Pohybová spolupráca: Tomáš Nepšinský o Scéna a kostýmy: Alexandra Grusková o Réžia: Svetozár Sprušanský o Hrajú: Kristína Turjanová, Renáta Ryníková, Ľudmila Trenklerová, Kristína Greppelová, Marcel Ochránek, Eva Pavlíková, Daniela Kuffelová a ďalší o Premiéra 5. a 6. mája v Štúdiu DAB Nitra.
Autor: PETER SCHERHAUFER(Autor je divadelný publicista)