Podpredseda Smeru Dušan Čaplovič povedal, že sa orientujú skôr na "najstabilnejšiu" strednú generáciu. Prednášky politikov na školách o činnosti parlamentu či vlády mu neprekážajú, ale "ak sa príde s kortešačkou", je to na hrane. Tvrdí, že on so študentmi hovorí iba o problémoch školstva.
KDH nemá špeciálne programy na oslovenie mladých ľudí a v strane podľa šéfa volebného tímu Pavla Abrhana vedia z vlastných prieskumov, že prvovoliči nie sú najsilnejšou časťou voličskej základne.
Napriek tomu ich nechcú vynechať. Na školy chodia predovšetkým bývalí ministri vnútra a spravodlivosti Vladimír Palko a Daniel Lipšic, ale diskutujú s nimi hlavne o veciach, ktoré sa týkali ich rezortov, povedal Abrhan.
Poslanec SDKÚ Peter Miššík považuje chodenie za mladými ľudmi za účinný nástroj, ako ich osloviť a prejaviť o nich záujem.
Šéfka SF Zuzana Martináková cíti, že "mladí začínajú rezignovať na politiku, snažíme sa preto prebudiť ich záujem". Prvovoličov považuje za rizikovú skupinu, lebo nemusia prísť voliť. "Bude zlé počasie alebo budú spať po večierku, nedá sa preto na nich veľmi spoliehať."
HZDS má podľa podpredsedu Milana Urbániho vypracovaný systém na oslovenie mladých, ako je "internet, osobný kontakt pri spoločenských či športových aktivitách".
Urbáni bol naposledy s 200 študentmi vo Vranove a vraj mu dali zabrať. "Sú to rebeli a ja ich podporujem. Musíme s nimi pracovať," povedal.
Sociologička Oľga Gyárfášová z Inštitútu pre verejné otázky považuje prvovoličov za atraktívnu cieľovú skupinu aj preto, lebo sú z hľadiska volebného správania "nepopísanou tabuľou" a sú zdanlivo ľahšie mobilizovateľní.
Kampaň politikov na školách sa podľa nej dá "zabaliť" do dôstojného formátu prednášky či besedy. Samotné stretávanie študentov s politikmi považuje za prospešné, lebo mladí ľudia si môžu vytvoriť názor na základe osobného kontaktu.
Študentov sa priamo môže dotknúť zavedenie školného na vysokých školách, hoci strany sú v tejto téme veľmi opatrné. Podľa Gyárfášovej každá strana hovorí o vzdelávaní, ale téma spoplatnenia ostala v úzadí. "Na to, aby sa stala volebným sloganom, je príliš citlivá a nepopulárna," dodala.
Podľa údajov Štatistického úradu k 1. januáru tohto roka žilo na Slovensku vo veku 18 až 22 rokov celkovo 434-tisíc mladých ľudí.