
ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA - Parlament včera definitívne schválil dlhoočakávaný zákon o elektronickom podpise. Jeho cieľom je zrovnoprávniť používanie elektronického podpisu s vlastnoručným. Využitie sa postupne rozšíri všade tam, kde občan komunikuje s úradmi. Zároveň sa urýchli aj vzájomná komunikácia medzi firmami.
Zákon vstúpi podľa jeho predkladateľa poslanca Františka Šebeja do platnosti od prvého mája. Kým bude možné elektronický podpis skutočne použiť, ubehne ešte niekoľko mesiacov. Šebej však predpokladá, že sa bežný občan bude môcť podpísať elektronicky ešte v tomto roku. Široké uplatnenie elektronickej komunikácie si môže vyžiadať aj niekoľko rokov. To, kedy budeme môcť napríklad podať daňové priznanie elektronicky, bude závisieť od toho, ako rýchlo si úrady osvoja túto formu komunikácie.
Až po účinnosti zákona bude možné pri Národnom bezpečnostnom úrade zriadiť sekciu pre elektronický podpis. Náklady sa odhadujú na 120 miliónov korún a prevádzka na ďalších asi 70 miliónov ročne. Tu bude pracovať asi dvadsať odborníkov, ktorí pripravia celý rad vykonávacích predpisov. Zavedenie elektronickej komunikácie občana s úradmi totiž zasiahne aj do Občianskeho a Obchodného zákonníka, Trestného zákona a ďalších legislatívnych úprav.
Úlohou nového tímu bude tiež vybrať vhodných kandidátov na získanie licencií pre prácu s elektronickými dokumentmi. Tu Šebej predpokladá prísne kritériá, a to aj kvôli preverovaniu spôsobilosti kandidátov na prácu s utajovanými skutočnosťami. Preto sa zrejme neudelia viac ako tri licencie. Držitelia licencií budú vystupovať ako takzvané certifikačné autority. Na komerčnom základe budú potom udeľovať oprávnenia poskytovateľom služieb na báze elektronického podpisu. Okruh týchto subjektov už bude o niečo širší, Šebej predpokladá niekoľko desiatok po celom Slovensku.
TOMÁŠ KURTANSKÝ