Priority slovenských používateľov sa menia. Začínajú uprednostňovať mobilitu pri prenosných počítačoch pred výkonom klasických počítačov.
ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK
BRATISLAVA - Vo firmách a v domácnostiach pribudlo vlani takmer 340-tisíc nových počítačov. Podľa prieskumu trhu, ktorý spracúvajú už niekoľko rokov odborné počítačové časopisy PC Revue a Infoware, je to oproti roku 2004 nárast asi o 12-tisíc kusov.
Prezident IT asociácie Slovenska, ktorá združuje dodávateľov počítačov a informačných systémov, Juraj Sabaka odhaduje, že asi 40 percent nových počítačov ide do domácností. Zhruba štvrtina zo všetkých predaných počítačov podľa neho nahrádza staršie a vyradené stroje. Ľudia si doma menia alebo zlepšujú počítač v priemere raz za 5 až 6 rokov, povedal.
Počítače vyrobené okolo roku 2000 sú už podľa šéfredaktora Infowaru Martina Drobného zastarané. Odvolal sa na to, že v západnej Európe či USA vymieňajú ľudia starý počítač za nový raz za dva až tri roky. Vo firmách je čas výmeny zväčša kratší.
Za rastom predaja vidí Sabaka okrem rastu kúpnej sily obyvateľstva aj iné faktory. "Aj keby sa nezvyšovali reálne platy ľudí, predaj počítačov by rástol vďaka posilňovaniu kurzu koruny a poklesu cien počítačov," povedal. Počítače zlacnejú každoročne o 10 až 15 percent.
Celosvetový rast záujmu používateľov počítačov o notebooky už prišiel aj na Slovensko. Vlani sa prenosných počítačov predalo o takmer 56 percent viac ako v roku 2004. Pred dvoma rokmi to bolo 43-tisíc, vlani vyše 67-tisíc kusov.
Záujem o stolové počítače preto mierne klesol. Hoci podľa prieskumu išlo o medziročný pokles len o 3 percentá, zastavil sa trend z minulých rokov, keď sa ich každoročne predalo viac ako rok predtým.
Okrem mobility si slovenskí zákazníci čoraz viac potrpia na značku. Štúdia ukázala, že počet predaných značkových počítačov rastie rýchlejšie ako počet tzv. skladaných počítačov. "Je to aj vďaka tomu, že sa vyrovnávajú ceny značkových a skladaných počítačov a spotrebitelia sú zaťažení na značky," povedal Sabaka. Ľudia si okrem toho podľa neho čoraz viac počítačov kupujú v hypermarketoch, kde ich vyjde značkový počítač zhruba rovnako ako "skladačka".
Celkovo u nás predali výrobcovia ako HP, Acer či Agem vlani 192-tisíc kusov počítačov. Pokles predaja oproti roku 2004 ovplyvnil projekt Počítače pre školy, ktorý pred dvoma rokmi finišoval. Podľa štúdie šlo o sezónny výkyv, ktorý neovplyvňuje trendy.
Štúdia sa okrem predaja značkových počítačov zaoberala aj neznačkovými skladačkami. Ide o počítače, ktoré z jednotlivých komponentov skladajú buď malé lokálne firmy, alebo si ich poskladajú ľudia sami doma. Ich presný počet sa nedá určiť, no podľa odhadov šlo v minulom roku asi o 144-tisíc počítačov.
Predaj počítačov na Slovensku (v ks)
rok značkové PC notebooky skladačky spolu*
2000 35339 8090 110000 156353
2001 50809 12163 125000 196085
2002 81501 16759 140000 247568
2003 105358 26897 120000 260600
2004 150686 43196 117000 323783
2005 108987 67242 144000 335966
* - Súčet zahŕňa aj servery a počítače do ruky PDA. Zdroj: PC Revue a Infoware
Najväčší predajcovia v SR (v ks)
HP (Compaq) 57528
Acer 23018
Agem 22435
Lenovo/IBM* 18076
Shark 13492
BGS Distribution 12153
Dell 11520
* - IBM predalo v priebehu roka počítačovú divíziu firme Lenovo.
Zdroj: PC Revue a Infoware