Cieľom konferencie bolo hľadať cesty "od segregácie k integrovanému školstvu" a odporúčať ich orgánom Európskej únie.
Lacko považuje za najväčší problém, že rómske deti sa automaticky posielajú do špeciálnych základných škôl bez ohľadu na ich schopnosti. "Poznám prípad, keď sa dieťa ocitlo v osobitnej škole len preto, že nerozoznalo tmavomodrú farbu od svetlomodrej," povedal.
Lacko je presvedčený, že mnohé rómske deti by zvládli aj normálnu základnú školu, ale musia chodiť do špeciálnych škôl, lebo majú "jednu nevýhodu - rozdielnu farbu pleti".
Ďalším ich hendikepom je, že najmä tie z chudobných rodín nevedia dobre po slovensky. "Východiskom by bolo, keby pred nástupom do prvého ročníka boli zaškolené v prípravkách," myslí si Lacko. Navrhuje aj dvojjazyčné vyučovanie na základných školách tak, aby "rómština bola nepovinným predmetom".
Pre každú vládu by malo byť podľa Lacka prioritou, aby mali Rómovia lepšie vzdelanie. "Ide o dlhodobý proces, ktorý nemôže garantovať výlučne tretí sektor."
Mimovládne organizácie, ktoré získali peniaze na projekty pre Rómov, sú podľa neho väčšinou nerómske a "rozhodujú o nás bez nás". Lacko tvrdí, že peniaze od štátu ani z eurofondov zatiaľ Rómom nepriniesli žiadny efekt. (sen)