Minister dopravy Pavol Prokopovič (SDKÚ) presadzuje najmä dokončenie severnej diaľnice do Košíc do roku 2010, ale nezatracuje ani stavbu južnej trasy.
Politici SMK chcú naopak diaľnicu alebo rýchlostnú komunikáciu na južnej trase, aby na juh prilákala investície.
Smer je skôr za dostavbu severu, ale peniaze chce pridať aj na juh. Deliť ich chce v pomere 60 ku 40 v prospech severu. Dnes ide na juh menej ako 30 percent.
KDH by tiež chcelo pridať južnej trase, ale zároveň prepojiť Pohronie s Považím.
HZDS je za urýchlené dokončenie severu.
Akú voľbu má vodič dnes? Z Bratislavy do Košíc sa rýchlejšie dostane stredo-južnou trasou cez Zvolen a Rimavskú Sobotu, hoci má menej diaľničných úsekov. Taký je výsledok nášho orientačného testu z minulého týždňa.
Testovacie jazdy s dodržaním všetkých predpisov sme urobili v strede týždňa s výjazdom po desiatej hodine dopoludnia. Z Bratislavy do Košíc sme išli stredo-južnou trasou, z Košíc do Bratislavy severnou.
Podmienky pravdepodobne neboli úplne rovnaké, ale na orientáciu test postačí.
Test SME: južná trasa je kratšia a krajšia
Jazda stredo-južnou trasou
Výjazd z Bratislavy o 10.10 h. Na diaľnici do Trnavy a potom rýchlostnou komunikáciou do Nitry sa dá ísť pohodlne 130 km/h.
Prejazd Nitrou bol plynulý (horšie to býva v piatok popoludní). Za Nitrou sa začína zvlnený terén, tvorí sa kolóna za kamiónmi, idúca tridsiatkou. Podobné je to popri Beladiciach a cez Olichov.
Pri Tekovských Nemciach je vjazd na rýchlostnú komunikáciu v dĺžke 15 km. Je to jeden z najkrajších slovenských úsekov. Na konci je znížená rýchlosť na 40 na trojkilometrovom úseku. Nasleduje niekoľko dedín, v Ladomerskej Vieske zdržanie asi päť minút na semafore. Za dedinou sa začína rýchlostná komunikácia, ale je rozbitá, povolená je 90. Končí sa pred Zvolenom.
Vo Zvolene (12.30) je malé zdržanie na križovatkách, prejazd trvá 10 minút. Za mestom smerom na juh je veľa zákrut a nákladných áut. Za Pstušou sa cesta zlepšuje. Hladký prejazd Detvou, za Kriváňom skoro prázdna cesta, pekný úsek dolinou s odpočívadlami bez lavičiek.
Za Kriváňom opravujú most, autá musia čakať na semafor. Podobné spomalenia so semaformi sú na ďalších troch miestach - za Pincinou, pred Ožďanmi a za Ožďanmi.
V exponovanom čase môžu všetky štyri stavebné semafory vodiča zdržať aj hodinu. V čase nášho testu okolo obeda bolo zdržanie do 10 minút.
Cez Rimavskú Sobotu prechádza cesta plynulo okrajom mesta. O 13.45 prestávka na benzínke.
S blízkosťou Košíc pribúda drahých a rýchlych áut.
Na kopec Soroška sa kamióny vlečú, ale za kopcom sa začína rovinatý úsek pomedzi kopce, popri vodnej nádrži. Za ďalšími dedinami sa už začína rýchlostná komunikácia v Košiciach-Šaci. Maximálna rýchlosť 100.
Centrum Košíc o 15.45.
Jazda severnou trasou
Výjazd z centra Košíc o 10.10. Už po pár kilometroch za začína pohodlná diaľnica a až do Prešova je málo áut. V Prešove je síce niekoľko svetelných križovatiek, ale o 10.30 nie sú zápchy.
Za Prešovom nasleduje dvojprúdovka s tabuľkami a krížmi, ktoré oznamujú, koľko ľudí za posledných päť rokov na tejto ceste zahynulo.
Kolóny kamiónov sú náročné na predbiehanie. Po prejazde dedinami (11.00) sa začína diaľnica popri Širokom, päťkilometrový tunel Branisko a za ním koniec diaľnice.
Z diaľky vidieť Spišský hrad, na úzkej ceste jazdia autá svižne a najmä tých nákladných je citeľne viac ako na južnej trase.
Prejazd cez Levoču je plynulý, za Hozelcom sa otvára krásny pohľad na Vysoké Tatry. Kolóny neboli ani v Poprade (12.45), ale za mestom doprava hustne a v kolóne sa nedá ísť viac ako 80.
Za Štrbou sa začína poloprázdna diaľnica s výhľadom na Vysoké aj Nízke Tatry, končí sa pred Ružomberkom. Prejazd mestom je pohodlný, ale v hustej premávke môžu semafory veľmi zdržiavať.
Za Ružomberkom je ťažký úsek až do Martina. Veľa áut, dedín a kolóny kamiónov. Cez Martin a Vrútky (13.30) je prejazd plynulý, za ním nasleduje nehodový úsek popri Váhu okolo Strečna s množstvom kamiónov.
V Žiline síce nie je veľa áut, ale za mestom sa stavia diaľnica a je tam zúžená cesta s prikázanou 50. Po dvoch dedinách nasleduje Považská Bystrica so zdržaním 15 minút.
Za Považskou Bystricou sa začína diaľnica. Plynulo sa dá ísť 130. Na benzínke 10-minútové zdržanie. Doprava sa zhustila za Trnavou, ale jazda je pohodlná.
Centrum Bratislavy o 16.20.