Cesta Košice - Bratislava: Jazdiť juhom či severom?

BRATISLAVA - Budovať kvalitné spojenie medzi Bratislavou a Košicami na južnej trase alebo severenej? Odpoveď môžu dať voľby.

Minister dopravy Pavol Prokopovič (SDKÚ) presadzuje najmä dokončenie severnej diaľnice do Košíc do roku 2010, ale nezatracuje ani stavbu južnej trasy.

Politici SMK chcú naopak diaľnicu alebo rýchlostnú komunikáciu na južnej trase, aby na juh prilákala investície.

Smer je skôr za dostavbu severu, ale peniaze chce pridať aj na juh. Deliť ich chce v pomere 60 ku 40 v prospech severu. Dnes ide na juh menej ako 30 percent.

KDH by tiež chcelo pridať južnej trase, ale zároveň prepojiť Pohronie s Považím.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

HZDS je za urýchlené dokončenie severu.

Akú voľbu má vodič dnes? Z Bratislavy do Košíc sa rýchlejšie dostane stredo-južnou trasou cez Zvolen a Rimavskú Sobotu, hoci má menej diaľničných úsekov. Taký je výsledok nášho orientačného testu z minulého týždňa.

Testovacie jazdy s dodržaním všetkých predpisov sme urobili v strede týždňa s výjazdom po desiatej hodine dopoludnia. Z Bratislavy do Košíc sme išli stredo-južnou trasou, z Košíc do Bratislavy severnou.

Podmienky pravdepodobne neboli úplne rovnaké, ale na orientáciu test postačí.

Test SME: južná trasa je kratšia a krajšia

Jazda stredo-južnou trasou

Výjazd z Bratislavy o 10.10 h. Na diaľnici do Trnavy a potom rýchlostnou komunikáciou do Nitry sa dá ísť pohodlne 130 km/h.

Prejazd Nitrou bol plynulý (horšie to býva v piatok popoludní). Za Nitrou sa začína zvlnený terén, tvorí sa kolóna za kamiónmi, idúca tridsiatkou. Podobné je to popri Beladiciach a cez Olichov.

SkryťVypnúť reklamu

Pri Tekovských Nemciach je vjazd na rýchlostnú komunikáciu v dĺžke 15 km. Je to jeden z najkrajších slovenských úsekov. Na konci je znížená rýchlosť na 40 na trojkilometrovom úseku. Nasleduje niekoľko dedín, v Ladomerskej Vieske zdržanie asi päť minút na semafore. Za dedinou sa začína rýchlostná komunikácia, ale je rozbitá, povolená je 90. Končí sa pred Zvolenom.

Vo Zvolene (12.30) je malé zdržanie na križovatkách, prejazd trvá 10 minút. Za mestom smerom na juh je veľa zákrut a nákladných áut. Za Pstušou sa cesta zlepšuje. Hladký prejazd Detvou, za Kriváňom skoro prázdna cesta, pekný úsek dolinou s odpočívadlami bez lavičiek.

Za Kriváňom opravujú most, autá musia čakať na semafor. Podobné spomalenia so semaformi sú na ďalších troch miestach - za Pincinou, pred Ožďanmi a za Ožďanmi.

SkryťVypnúť reklamu

V exponovanom čase môžu všetky štyri stavebné semafory vodiča zdržať aj hodinu. V čase nášho testu okolo obeda bolo zdržanie do 10 minút.

Cez Rimavskú Sobotu prechádza cesta plynulo okrajom mesta. O 13.45 prestávka na benzínke.

S blízkosťou Košíc pribúda drahých a rýchlych áut.

Na kopec Soroška sa kamióny vlečú, ale za kopcom sa začína rovinatý úsek pomedzi kopce, popri vodnej nádrži. Za ďalšími dedinami sa už začína rýchlostná komunikácia v Košiciach-Šaci. Maximálna rýchlosť 100.

Centrum Košíc o 15.45.

Jazda severnou trasou

Výjazd z centra Košíc o 10.10. Už po pár kilometroch za začína pohodlná diaľnica a až do Prešova je málo áut. V Prešove je síce niekoľko svetelných križovatiek, ale o 10.30 nie sú zápchy.

Za Prešovom nasleduje dvojprúdovka s tabuľkami a krížmi, ktoré oznamujú, koľko ľudí za posledných päť rokov na tejto ceste zahynulo.

SkryťVypnúť reklamu

Kolóny kamiónov sú náročné na predbiehanie. Po prejazde dedinami (11.00) sa začína diaľnica popri Širokom, päťkilometrový tunel Branisko a za ním koniec diaľnice.

Z diaľky vidieť Spišský hrad, na úzkej ceste jazdia autá svižne a najmä tých nákladných je citeľne viac ako na južnej trase.

Prejazd cez Levoču je plynulý, za Hozelcom sa otvára krásny pohľad na Vysoké Tatry. Kolóny neboli ani v Poprade (12.45), ale za mestom doprava hustne a v kolóne sa nedá ísť viac ako 80.

Za Štrbou sa začína poloprázdna diaľnica s výhľadom na Vysoké aj Nízke Tatry, končí sa pred Ružomberkom. Prejazd mestom je pohodlný, ale v hustej premávke môžu semafory veľmi zdržiavať.

Za Ružomberkom je ťažký úsek až do Martina. Veľa áut, dedín a kolóny kamiónov. Cez Martin a Vrútky (13.30) je prejazd plynulý, za ním nasleduje nehodový úsek popri Váhu okolo Strečna s množstvom kamiónov.

SkryťVypnúť reklamu

V Žiline síce nie je veľa áut, ale za mestom sa stavia diaľnica a je tam zúžená cesta s prikázanou 50. Po dvoch dedinách nasleduje Považská Bystrica so zdržaním 15 minút.

Za Považskou Bystricou sa začína diaľnica. Plynulo sa dá ísť 130. Na benzínke 10-minútové zdržanie. Doprava sa zhustila za Trnavou, ale jazda je pohodlná.

Centrum Bratislavy o 16.20.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 804
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 067
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 932
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 479
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 4 183
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 782
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 548
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 290
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu