FOTO
Pomaly každá významnejšia medzinárodnopolitická, ale aj športová udalosť sa nezaobíde bez toho, aby nad miestom jej konania nehliadkovali lietadlá s veľkým krytom radaru v tvare disku na trupe, známe pod označením Awacs. Najbližšie budú od 9. júna dozerať na bezpečnosť futbalových majstrovstiev sveta v Nemecku. Výstražný systém AWAC využili už počas futbalových majstrovstiev Európy v Portugalsku, olympijských hier v Aténach či počas návštevy pápeža Benedikta XVI. na Svetových dňoch mládeže v Kolíne
Úlohou lietadiel Awacs je odhaliť prípadné nebezpečenstvo hroziace z oblohy. Niektorí členovia posádok si už robia vtipy z toho, že organizátori medzinárodných akcií prítomnosťou týchto lietadiel dokazujú ich dôležitosť. Dôvod, prečo vznikli, bol úplne iný, ako dávať pozor na najlepších futbalistov sveta či stretnutia hláv štátov.
Stratégovia NATO si začiatkom 70. rokov uvedomili, že existujúce možnosti odhaľovania nepriateľských lietadiel už nestačia. Sovietsky zväz dokázal vyrábať lietadlá, ktoré by nad územie západnej Európy prenikali rýchlosťou zvuku, letom tesne nad zemou. To výrazne obmedzovalo vzdialenosť, na ktorú ich mohli pozemné radary odhaliť a zároveň aj skracovalo čas na reakciu. Úlohu tu zohráva zakrivenie Zeme, ktoré do poslednej chvíle pred očami radarov zakrýva nízkoletiace ciele.
V tom čase napríklad dokázal radar zachytiť lietadlo letiace vo výške 30 metrov, až keď sa priblížilo na 45 kilometrov. Pri rýchlosti zvuku netrvá ani tri minúty, aby ju lietadlo prekonalo. NATO sa preto rozhodlo, že vybuduje systém, ktorý bude monitorovať vzdušný priestor zo vzduchu. Z výšky desať kilometrov dovidí radar oveľa ďalej. Bolo rozhodnuté, že radar umiestnia na lietadlá Boeing E-3 Sentry, čo je vlastne prepracovaná verzia civilného dopravného lietadla B-707. NATO ich nakúpilo 18, dodnes lietajú s výnimkou jedného všetky.
Moderná technika v starom obale
Prvé, čo laikovi pri vstupe do Awacsu napadne, je, že sa dostal do leteckého múzea. Človek by od najmodernejšieho výkriku techniky čakal supermoderné vybavenie. Namiesto toho na neho z každej strany pozerá záplava páčok, predpotopných monitorov, čudesných klávesníc, na ktorých sú tlačidlá zoradené podľa abecedy kolmo pod sebou, či obšúchaných kresiel pre posádku. V najnovších lietadlách pilotnému priestoru dominujú multifunkčné displeje, v Awacsoch piloti stále musia kontrolovať desiatky klasických budíkov, v ktorých sa laik musí stratiť.
Všetko to zodpovedá dobe vzniku. Awacs sa do služby dostal v 80. rokoch. Aj keď to tak nevyzerá, odvtedy bol viackrát modernizovaný. "Buďte si istí, že je to vo vnútri veľmi moderné," povedal Peter Verlande, Nemec, ktorý na Awacsoch ako operátor lieta od roku 1990 a za ten čas v nich vo vzduchu strávil sedemtisíc hodín, čo je na letca obrovské množstvo. Tvrdí, že obal zostáva stále ten istý, lebo sa osvedčil a neoplatí sa ho meniť pri každej modernizácii. To, čo sa mení, sú vnútornosti lietadiel. Vďaka nim je jeden Awacs podľa Verlandeho zo vzduchu schopný monitorovať územie väčšie, ako je Nemecko.
Lety v priemere trvajú okolo 12 hodín, niekedy je to aj viac. Napríklad misie nad Kosovom trvali 14 až 20 hodín. Posádka, ktorá má 17 členov, má preto vo vnútri k dispozícii šesť rozkladacích lôžok a kuchynský kútik.
Lietajú bez padákov
Aj napriek tomu, že úlohou Awacsov je v prípade konfliktov lietať v nebezpečných oblastiach, nemajú ich posádky padáky. Verlande to so smiechom vysvetľuje tým, že síce v nose lietadla je otvor určený na jeho núdzové opustenie, ale konštruktéri ho tam najskôr dali a až potom robili pokusy, či sa dá aj použiť. Zistilo sa, že nie. Ak by sa niekto cez tento otvor pokúsil vyskočiť, neoddelil by sa od spodnej časti trupu lietadla skôr, ako by sa prekĺzal po celej jeho dĺžke až na koniec. Spodok trupu je pritom posiaty množstvom antén "a tie nie sú ohybné", dodal Verlande.
Do rizikových akcií lietajú Awacsy bez toho, aby boli priestory pre posádku pretlakované. Znamená to, že všetci majú nasadené dýchacie masky. Je to bezpečnostné opatrenie pre prípad, že by bol trup lietadla poškodený strelou alebo úlomkom rakety. Ak by sa to stalo a vo vnútri by bol tlak taký, ako je v civilných lietadlách počas letu, lietadlo by okamžite explodovalo. "Takto je stále šanca na záchranu," hovorí Verlande. Tvrdí, že lietadlá dokážu výborne kĺzať a aj keby nefungoval ani jeden z ich štyroch motorov, doletia z výšky 10 kilometrov na vzdialenosť približne 60 kilometrov a ešte dokážu aj bezpečne pristáť na najbližšom letisku.
Awacsy lietali pri všetkých väčších konfliktoch z posledných rokov. Zúčastnili sa oboch vojen v Iraku aj bombardovania Juhoslávie. Verlande si napriek tomu spomína iba na jediný prípad, keď sa ich niekto snažil zostreliť. Pokúsili sa o to v roku 1999 Srbi a "stálo ich to dva MiG-y 29", povedal spokojne a s ironickým úsmevom na perách.
Požiadať môže každý člen NATO
Pražský summit NATO v roku 2002, olympijské hry v Aténach, Washington a jeho okolie po teroristických útokoch z 11. septembra, ale aj Majstrovstvá sveta vo futbale v Nemecku, to sú úlohy, ktoré Awacsy plnia, alebo plniť budú. Aj napriek tomu, že na ich prevádzku prispieva menej ako polovica členských štátov NATO, o ich použitie môžu požiadať všetky. "Aj keď krajina nie je členom tohto programu, stále ju chránime," hovorí Verlande.
Platí to aj o Slovensku. Aj napriek tomu, že NATO sa snaží do financovania programu zapojiť čo najviac členských štátov, my medzi nimi stále nie sme a podľa našich informácií, to ani v najbližších rokoch neplánujeme. Aj počas summitu Bush - Putin v Bratislave sme si vzdušný priestor strážili vlastnými silami. Okrem iného aj preto, že na zemi nemáme techniku, ktorá by bola schopná s Awacsom lietajúcim nad našim územím plnohodnotne spolupracovať a prijímanie údajov, ktoré lietajúci radar získava, by bolo zložitejšie. Lietadlo totiž neustále pozemným staniciam vysiela prúd informácií, ale tie musia byť na ich prijímanie plne kompatibilné.
Perličkou je, že všetky Awacsy na sebe nosia znak Luxemburska. To je také malé, že nemá ani vlastné letectvo. "Majú však veľa peňazí a tie dali do tohto programu s tým, že na lietadlách bude ich znak," povedal Verlande.
FOTO
FOTO