BRATISLAVA - Najväčším problémom slovenského športu nie je jeho komplikovaná štruktúra, ale stav telesnej výchovy na školách, odkázali politikom odborníci. Akékoľvek pokusy o reformu športu sú zbytočným vyhadzovaním peňazí, ak sa radikálne nezmení prístup štátu a rodičov k športovaniu detí a mládeže, zhodli sa účastníci včerajšieho medzinárodného seminára, ktorý na túto tému zorganizovalo Národné športové centrum. Dôvod je prostý: nebude koho trénovať.
Športový diagnostik Stanislav Olšák stav doceňovania pohybových aktivít a smerovania životného štýlu hodnotí ako katastrofálny a žiada (o. i. podľa vzoru Veľkej Británie) väčší počet hodín telesnej výchovy v rozvrhu. Možnosť slobodnej voľby lekára dramaticky zvýšila počet detí oslobodených od telocviku, tvrdí dekan Fakulty športu Prešovskej univerzity Ján Junger a pripomína: "Telocvik ostáva učiť len 30 percent špeciálne vyštudovaných študentov, pričom pri našom prefeminizovanom školstve sa 25 percent už stalo alebo čoskoro stane riaditeľmi škôl."
Navyše, telesnú výchovu vytláča zo základného študijného vysokoškolského programu tzv. kreditový systém.
"Zdravie je na 60 percent závislé od životného štýlu, a ten ešte pred školou formuje rodina - rodič je prvý vzor dieťaťa," pripomenula Klaudia Zusková, prešovská pedagogička, ktorá tri roky sledovala experiment pravidelných rodičovských aktivít s deťmi. Podľa nej žneme dôsledky "výkonnostne orientovanej telovýchovy".
Ďalšou chybou je preťažovanie a predčasná špecializácia zo strany trénerov útvarov talentovanej mládeže, v ktorých je necelých päť percent populácie žiakov. "Niektorí z nich zlikvidovali talenty, zničili im perspektívu a ani jednému neodobrali licenciu," čuduje sa dekan Junger. (mo)
Mladší školský vek (5 - 6 rokov)
Potreba: aspoň 60 percent z času, keď dieťa nespí, malo by sa aktívne pohybovať.
Skutočnosť: počas pobytu v škôlke sa pohybuje iba 39 percent, doma 41 percent, počas víkendov dokonca len 38 percent.
Stredný a starší školský vek
Potreba: objem spontánnej pohybovej aktivity by sa mal rovnať času sedenia v škole (5 hodín).
Skutočnosť: znižuje sa počet hodín telocviku a hrozivo narastá počet oslobodených z neho: 27 - 40 percent chlapcov a 38 - 41 percent dievčat.