Zbormajsterka Magdaléna Rovňáková. FOTO - SF
celý svet a spolupracoval s dirigentskými osobnosťami ako Claudio Abbado, Zubin Mehta alebo Lorin Maazel, spieval po boku Berlínskych a Viedenských filharmonikov, účinkoval na prestížnych medzinárodných festivaloch.
Svoje narodeniny oslavuje pracovne niekoľkými koncertmi. Najbližší je dnes o 19.00 h v bratislavskej Redute. Teleso sa predstaví pod vedením zbormajsterky MAGDALÉNY ROVŇÁKOVEJ, ktorá sa k nemu vlani vrátila po dlhšej pauze.
Okrúhle výročie oslavujete mimoriadnym koncertom, na ktorom zaznie Rossiniho Malá slávnostná omša. Prečo ste si vybrali práve toto dielo?
"Už samotným názvom je vhodné pre takúto udalosť, ale to by určite nebol dostačujúci argument. Hlavným ťažiskom tohto diela je typická talianska melodika, brilantný rytmus a klasická formálna stavba. Prekrásne melodické línie, prepracované aj v dvoch veľkolepých fúgach vyznievajú ušľachtilo a vznešene, a cappella chorál v prvej časti Kyrie alebo jednotlivé a cappella úseky v záverečnej časti Agnus Dei vyznievajú zasa veľmi vrúcne a prosebne. Pri interpretácii nachádzam miesta prosiace, plačúce, meditačné, ale aj oslavné, ba dokonca žiariace ako talianske slnko."
Chystáte v tejto sezóne ešte nejaké špeciálne projekty?
"V ďalšom týždni uvedieme v koncertnom spracovaní operu Ariana a Modrofúz od skladateľa Paula Dukasa. Súčasne s týmto projektom sa začne skúšobný proces vo Viedenskej štátnej opere, kde pripravujeme operu Arnolda Schoenberga Mojžiš a Áron s dirigentom Gattim. V júni budeme účinkovať na festivale v Litomyšli."
Na rozdiel od orchestra, zbor pravidelne účinkuje v zahraničí s renomovanými dirigentmi. Ako to vlastne funguje - zháňate si kontakty nezávisle od filharmónie?
"V Slovenskej filharmónii máme svoju manažérku, ktorá zabezpečuje spoluprácu so zahraničnými agentúrami, ale niekedy je to aj tak, že po úspešnej spolupráci s nejakým dirigentom si nás dirigent žiada na ďalšie projekty a tým vzniká nová spolupráca s ďalšími, pre nás novými, agentúrami."
So Slovenským filharmonickým zborom ste pracovali v rokoch 1991 - 2001, teraz ste sa k nemu vrátili. Čo spôsobilo niekoľkoročnú pauzu?
"Myslím si, že môj dôvod na odchod bol všeobecne známy a nebudem sa k tomu vracať, vari len myšlienkou, že priveľká "demokracia" umeniu škodí. Demokracia v mojom ponímaní je v prvom rade disciplína. Vrátila som sa na základe ponúknutých podmienok nového vedenia, ktoré jasne definovali kompetencie a pravidlá spolupráce."
Ako sa vám spolupracuje so súčasným vedením filharmónie?
"V podstate som už odpovedala. Len jasné pravidlá, ktoré sme si stanovili už na začiatku, môžu vytvárať dobré pracovné vzťahy."
Mnoho ľudí nevie, v čom presne spočíva práca hlavnej zbormajsterky. Môžete to konkretizovať?
"V prvom rade v príprave na umelecké výkony, od hlasovej kultúry cez technické zvládnutie diela až po jeho finalizovanie do výrazovej podoby. Ďalej prijímanie nových zboristov, predspievania jednotlivých členov, spolupodieľanie sa na dramaturgii, spolupráca s propagačným oddelením a marketingom a iné. Čo je však veľmi náročné na tomto povolaní, je zachovanie si komunikácie s telesom, čo nie je dôležitým aspektom len v hudbe, ale aj v medziľudských vzťahoch."