Podpredsedovia SDKÚ Ivan Mikloš a Smeru Robert Kaliňák včera v relácii Sedmička televízie JOJ na otázku, koľko dajú ich strany na kampaň, nedokázali odpovedať. Povedali len, že ich strany si zobrali úver. Na predvolebné výdavky už dnes neplatí žiadne obmedzenie.
Šéf Klubu reklamných agentúr Slovenska Michal Ruttkay povedal, že nevie, "ako chcú strany riadiť krajinu, zostavovať štátny rozpočet, keď nevedia rozpočet na vlastnú reklamnú kampaň". Strany podľa neho už musia mať hotové rozpočty, lebo reklamný priestor si už naplánovali a kupovali, navyše do volieb sú bilbordy obsadené, žiadne nové plochy už asi kúpiť nedokážu. Z médií len Markíza do piatka nezverejnila, koľko bude pýtať od politikov za reklamu, všetko ostatné je jasné.
Zuzana Wienk z Aliancie fair-play si myslí, že zverejňovať náklady na kampaň je samozrejmosť a nevidí dôvod, prečo by "politické strany, ktoré si vážia voličov a hrajú otvorenú hru, nemali tieto informácie zverejniť". Podľa Wienk už musia mať strany rozpočty na kampaň pripravené, a prešiel už mesiac od prvej predbežnej správy o odhadoch na kampaň, ktorú musia strany povinne predložiť.
Dve najsilnejšie politické strany v Česku - ČSSD a ODS - náklady na kampaň odhadli takmer pol roka pred voľbami. Obe plánujú minúť asi 100 miliónov českých korún. Ruttkay už niekoľkokrát odhadol, že náklady SDKÚ a Smeru sa môžu približovať k týmto sumám.
Politológ Miroslav Kusý nerozumie, prečo strany náklady na kampaň nezverejnia. "Buď naozaj nevedia, alebo taktizujú." Nemyslí si, že by sumy mohli voličov Smeru a SDKÚ šokovať. Voličovi podľa neho nič nepovie ani suma v desiatkach miliónov, lebo nevie povedať, či je to málo, alebo veľa na celoslovenskú politickú kampaň. "Známy je Murphyho zákon, podľa ktorého sa dokážu zamestnanci hádať o prístaviskách pre bicykle, pretože to vedia posúdiť. Lenže o miliardových sumách v podnikoch nik nediskutuje, lebo je to mimo predstavivosť nejakého závodného kolektívu," povedal Kusý.
Pred voľbami v roku 2002 nesmeli dať strany oficiálne na kampaň viac ako 12 miliónov korún. Sumu často prekračovali, ale v záverečných správach sa vždy dokázali zmestiť do predpísaného limitu. Za volebnú kampaň sa rátalo len posledných 21 dní pred voľbami a hoci ju strany viedli mesiace pred voľbami, do správy o financovaní zahrnuli len posledné tri predvolebné týždne.
SDKÚ zatiaľ využíva na volebnú kampaň päť typov bilbordov, Smer bilbordy a mítingy s humoristami Andym Krausom a Petrom Marcinom.
Koľko dajú strany na kampaň
KDH | do 25 miliónov |
SMK | 15 miliónov |
HZDS | 15 - 30 miliónov |
SF | do 20 miliónov |
SNS | 12 miliónov |
ANO | 25 - 30 miliónov |
KSS | 3,5 milióna |
HZD | 10 až 15 miliónov |
SDKÚ | ? |
Smer | ? |