Smer a SDKÚ taja náklady na kampaň

BRATISLAVA - Smer a SDKÚ tvrdia, že stále nevedia, koľko bude stáť ich volebná kampaň. Všetky ostatné významnejšie politické strany to už dávnejšie oznámili.

Podpredsedovia SDKÚ Ivan Mikloš a Smeru Robert Kaliňák včera v relácii Sedmička televízie JOJ na otázku, koľko dajú ich strany na kampaň, nedokázali odpovedať. Povedali len, že ich strany si zobrali úver. Na predvolebné výdavky už dnes neplatí žiadne obmedzenie.

Šéf Klubu reklamných agentúr Slovenska Michal Ruttkay povedal, že nevie, "ako chcú strany riadiť krajinu, zostavovať štátny rozpočet, keď nevedia rozpočet na vlastnú reklamnú kampaň". Strany podľa neho už musia mať hotové rozpočty, lebo reklamný priestor si už naplánovali a kupovali, navyše do volieb sú bilbordy obsadené, žiadne nové plochy už asi kúpiť nedokážu. Z médií len Markíza do piatka nezverejnila, koľko bude pýtať od politikov za reklamu, všetko ostatné je jasné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zuzana Wienk z Aliancie fair-play si myslí, že zverejňovať náklady na kampaň je samozrejmosť a nevidí dôvod, prečo by "politické strany, ktoré si vážia voličov a hrajú otvorenú hru, nemali tieto informácie zverejniť". Podľa Wienk už musia mať strany rozpočty na kampaň pripravené, a prešiel už mesiac od prvej predbežnej správy o odhadoch na kampaň, ktorú musia strany povinne predložiť.

Dve najsilnejšie politické strany v Česku - ČSSD a ODS - náklady na kampaň odhadli takmer pol roka pred voľbami. Obe plánujú minúť asi 100 miliónov českých korún. Ruttkay už niekoľkokrát odhadol, že náklady SDKÚ a Smeru sa môžu približovať k týmto sumám.

Politológ Miroslav Kusý nerozumie, prečo strany náklady na kampaň nezverejnia. "Buď naozaj nevedia, alebo taktizujú." Nemyslí si, že by sumy mohli voličov Smeru a SDKÚ šokovať. Voličovi podľa neho nič nepovie ani suma v desiatkach miliónov, lebo nevie povedať, či je to málo, alebo veľa na celoslovenskú politickú kampaň. "Známy je Murphyho zákon, podľa ktorého sa dokážu zamestnanci hádať o prístaviskách pre bicykle, pretože to vedia posúdiť. Lenže o miliardových sumách v podnikoch nik nediskutuje, lebo je to mimo predstavivosť nejakého závodného kolektívu," povedal Kusý.

SkryťVypnúť reklamu

Pred voľbami v roku 2002 nesmeli dať strany oficiálne na kampaň viac ako 12 miliónov korún. Sumu často prekračovali, ale v záverečných správach sa vždy dokázali zmestiť do predpísaného limitu. Za volebnú kampaň sa rátalo len posledných 21 dní pred voľbami a hoci ju strany viedli mesiace pred voľbami, do správy o financovaní zahrnuli len posledné tri predvolebné týždne.

SDKÚ zatiaľ využíva na volebnú kampaň päť typov bilbordov, Smer bilbordy a mítingy s humoristami Andym Krausom a Petrom Marcinom.

Koľko dajú strany na kampaň

KDH do 25 miliónov
SMK 15 miliónov
HZDS 15 - 30 miliónov
SF do 20 miliónov
SNS 12 miliónov
ANO 25 - 30 miliónov
KSS 3,5 milióna
HZD 10 až 15 miliónov
SDKÚ ?
Smer ?
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 632
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 389
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 725
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 229
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 393
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 765
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 919
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 311
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu