BRATISLAVA - Odškodňovanie klientov nebankových inštitúcií pochopila jedna pološtátna organizácia ako záležitosť ochrany ľudských práv. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva, hoci ho financuje štátny rozpočet, sa postavilo do opozície voči svojmu chlebodarcovi a rozhodlo sa zviesť svoj vlastný - nezávislý boj o štátne peniaze pre klientov.
V denníku Nový deň a na svojej internetovej stránke zverejnila táto organizácia inzerát, v ktorom vyzýva klientov, aby sa mu písomne prihlásili so žiadosťou o bezplatnú pomoc. „Chceme získať mandát, aby sme mohli rokovať s vládou a ministerstvami,“ povedala nám pracovníčka na telefónnom čísle strediska. Potvrdila, že cieľom ich boja bude odškodnenie klientov, ale rozpor v prístupe k odškodneniu medzi strediskom a štátom nedokázala vysvetliť.
Oficiálne stanovisko strediska predstavil jeho riaditeľ Ondrej Srebala: „Orgány štátu sa namiesto povinnosti zjednať urýchlene nápravu, sa sústredili na snahu zbaviť sa zodpovednosti za tento stav,“ konštatoval v tlačovom vyhlásení. Pre SME Srebala zdôraznil, že stredisko je napriek priamemu napojeniu na peniaze zo štátneho rozpočtu nezávislé od štátu. TASR riaditeľ prezradil viac: stredisko vraj považuje rozhodnutie vlády neodškodniť klientov za protizákonné a protiústavné.
Svojvôľu inštitúcie, ktorá koná proti záujmom štátu, ktorý ju financuje, si nevedia vysvetliť ani pracovníci ministerstva spravodlivosti, z ktorého kapitoly stredisko dostáva každý rok päť miliónov korún. Podľa hovorkyne ministerstva Andrey Krajniakovej je to de facto nezávislá inštitúcia a ministerstvo nemá vplyv na jej správanie.
Stredisko vzniklo v roku 1994 po dohode Mečiarovej vlády a OSN. Hoci už v roku 1996 OSN kritizovala jeho neefektívnosť a partnerská holandská vláda prestala prispievať do jeho rozpočtu, stredisko bez akýchkoľvek zmien funguje až doteraz. Štatút strediska a odmietavý postoj jeho vedenia neumožňujú nezávislú kontrolu použitia štátnych peňazí a obmedzené sú aj možnosti štátu zasiahnuť do personálneho obsadenia jeho vedenia. JURAJ JAVORSKÝ