Šikanovanie v týchto školách podstatne kleslo.
„V Anglicku v minulosti ročne páchalo samovraždu v dôsledku šikanovania v priemere desať detí. Museli sme sa tým začať vážne zaoberať,“ hovorí anglická psychologička Michelle Elliotová.
Elliotová je aj autorka knihy Ako si nezabiť dieťa, ktorú v českom preklade využívajú aj slovenskí odborníci.
„Vieme, že obete šikanovania mávajú v dospelosti problémy a sú odkázané na pomoc. Samy majú sklony šikanovať. Pri šikanovateľoch je zase oproti iným štyrikrát vyššie riziko, že skončia vo väzení. Ak tento problém podchytíte – na školách a v rodinách – včaššie ako my v Británii, je nádej, že to u vás až tak ďaleko nedôjde.“ V Británii aj z týchto dôvodov uzákonili trestnú zodpovednosť už od desiatich rokov.
Skúmaniu rôznych druhov násilia sa v Anglicku experti venujú tridsať rokov. Podľa Kevina Browna, ktorý sa zaoberá psychológiou rodiny a klinickou kriminológiou, výsledky výskumov premietli aj do školských osnov. Vznikol predmet o výchove k vzťahom a k sociálnym zručnostiam. „Školy ho ponúkajú ako voliteľný. Dokonca keď sa prvýkrát zaviedol, školy sa sťažovali, prečo nie je povinný, a školskí inšpektori vyvíjajú tlak, aby sa ním stal.“
V niektorých školách predmet zahŕňa aj výchovu k rodičovstvu. Podľa Browna pri výučbe praktických zručností napríklad zveria študentom bábiku, aby sa o ňu týždeň starali ako o živé dieťa: „Nemôžu ísť večer ani na diskotéku. Najprv sa musia postarať o dieťa alebo niekoho požiadať, aby ich zastúpil.“ (ru)