Cez Veľkú noc si doprajeme viac delikates

BRATISLAVA - Veľkonočné sviatky sú po Vianociach druhým obchodníckym vrcholom roka. Ľudia viac pijú, jedia a predzásobujú sa. "Obchodným ...

Podľa niektorých obchodníkov cez sviatky experimentujeme čoraz viac aj s jedálnym lístkom. Maloobchodné reťazce zaznamenávajú väčší predaj darov mora, ktoré sú pre zákazníkov ešte stále exkluzívnym tovarom. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR/AP

BRATISLAVA - Veľkonočné sviatky sú po Vianociach druhým obchodníckym vrcholom roka. Ľudia viac pijú, jedia a predzásobujú sa. "Obchodným reťazcom to zvyšuje tržby o 20 až 25 percent," povedal prezident Zväzu obchodu Pavol Konštiak. V januári sa maloobchodné reťazce vždy spoliehajú na profit z rôznych povianočných výpredajov, ferbuár je tzv. hluchým obdobím, obchodníkom opäť rastú tržby v marci alebo v apríli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kým v decembri okrem jedla rastie približne o 40 percent predaj napríklad bielej alebo čiernej elektroniky, Veľkú noc, keď nákupná horúčka trvá tri až štyri dni, ohlasujú výhradne len väčšie nákupy potravín. Vrátane suvenírov so symbolikou návratu jari tvorilo jedlo takmer 90 percent všetkých tovarov, ktoré si ľudia pred Veľkou nocou kúpili v reťazci Hypernova. "Zaznamenali sme o 30 percent vyššie tržby ako počas bežného týždňa," povedala hovorkyňa Diana Stanková.

Len predaj alkoholu, malinoviek a minerálok tvoril v Hypernove až 17 percent všetkých tržieb. Na druhom mieste sa prekvapivo umiestnili pochutiny, ako je horčica, kečup či chren, nasledovali cukrovinky a až potom tradičné údeniny. Približne o štvrtinu vyššie tržby priznáva aj predseda siete COOP Jednota Adrian Ďurček.

SkryťVypnúť reklamu

So zlepšujúcou sa kúpyschopnosťou utrácajú ľudia čoraz viac peňazí aj počas Veľkej noci. "Ak porovnáme vlaňajšiu Veľkú noc s tohtoročnou, tržby predbehli naše očakávania a boli vyššie až o 15 percent," tvrdí Stanková.

Zákazníci začali výraznejšie ako vlani kupovať aj luxusnejší tovar. Práve pred sviatkami ako Veľká noc či Vianoce sa ľudia podľa Ďurčeka snažia viac experimentovať a obzerajú sa po novinkách. "Zákazníci majú sklony dopriať si v čase sviatkov napríklad čerstvé bylinky, údené delikatesy, špeciálne druhy syrov, prémiový alkohol alebo chladené dary mora." Podľa Stankovej luxusnejší tovar kupujú najmä Bratislavčania.

Štatistický úrad vo februári evidoval tržby v maloobchode s potravinami, nápojmi a tabakom za 5,8 miliardy korún. "Je pravidlom, že v marci alebo v apríli vždy stúpnu o niekoľko stoviek miliónov," povedal prognostik SAV Viliam Páleník. Národná banka sa dokonca pripravuje na nápor na bankomaty, pretože dni utrácania vyžadujú viac bankoviek v obehu.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší nadpriemerný nárast tržieb obchodníci očakávajú v júni, keď sa ľudia začnú predzásobovať na dovolenky. Predaj potom v auguste výraznejšie zoslabne a zvýši sa až vtedy, keď rodičia začnú investovať do svojich školopovinných detí.

Tržby v maloobchode v miliardách Sk

rok 2003 2004 2005

február 22,9 25,1 27,9

marec 24,4 27,4 29,2

apríl 25,7 28,8 30,5

Zdroj: Štatistický úrad

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 311
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 715
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 298
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 810
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 305
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 755
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 538
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu