v produktoch jedných i druhých.
Aké druhy poradenstva ponúkajú banky i poisťovne a majú o ne podnikatelia záujem?
Hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Miriam Fuňová:
Poradenstvo ponúkame najmä našim klientom v rámci každodenného styku. S mnohými klientmi sme vo vzťahu od začiatku ich podnikania a poradenstvo prispôsobujeme vývoju ich firmy. Výhodou pre klienta je, že má v banke poradcu, ktorý je s ním v dlhodobom vzťahu, čo mu umožňuje po-núknuť optimálne produkty a služby.
Riaditeľ Public Relations Tatra banky Roman Začka:
Súčasťou všetkých bankových služieb Tatra banky je aj kvalifikované poradenstvo. Ku klientom banka pristupuje individuálne, tak aby pokryla ich konkrétne predstavy. Okrem firemného financovania je vítané aj poradenstvo v oblasti europrojektov.
Vedúci špecializovaného centra pre malých a stredných podnikateľov - BiznisDom UniBanky Vladimír Kollár:
Každý podnikateľ má v banke svojho finančného poradcu. Okrem toho, nedávno sme v Bratislave otvorili aj špecializované centrum pre malých a stredných podnikateľov - BiznisDom. V ňom okrem mnohých iných slu-žieb poskytujeme úvery pre existujúcich a nových klientov, pripravujeme dokumenty pre zahraničný platobný a zúčtovací styk, sprostredkovateľskú a poradenskú činnosť.
Cieľom BiznisDomu v budúcnosti je poskytovať klientom kvalifikované poradenstvo nielen v oblasti bankových služieb, ale aj v ostatných oblastiach súvisiacich s podnikaním prostredníctvom prezentácií, workshopov vrátane sprostredkovávania kontaktov na poradcov v oblasti daní, účtovníctva a práva.
Hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová:
VÚB banka disponuje širokou pobočkovou sieťou, ktorú tvorí 207 retailových pobočiek a 26 firemných pobočiek, určených špeciálne pre obsluhu malých a stredných podnikov. Vďaka tomu sú informácie dostupné všetkým klientom. Každý podnikateľ má svojho firemného poradcu, na ktorého sa môže obrátiť s akoukoľvek otázkou, týkajúcou sa bankových služieb - od základných služieb ako sú bežné účty, platobné karty, cez vybavovanie úverov, financovanie nehnuteľností, faktoringové služby, služby obchodného financovania, cez lízingové poradenstvo až po poradenstvo pri financovaní projektov zo zdrojov EÚ. Okrem toho vieme vďaka spolupráci s poisťovňou Generali klientom poradiť aj v oblasti poistenia. Podnikatelia sa často na nás obracajú napríklad aj pri tvorbe podnikateľského plánu. Aj v tejto oblasti im môžeme pomôcť.
Hovorca Poštovej banky Ján Onda:
Okrem oddelenia významných klientov na ústredí banky máme aj tri re-gionálne firemné centrá, ktoré zastrešujú celkom 9 špecializovaných obchodných centier pre firemnú klientelu. Firemná obchodná sieť im ponúka obsluhu kvalifikovanými tímami firemných poradcov, ktorí poskytujú poradenstvo o firemných produktoch banky a po zhodnotení podnikateľského zámeru a aktuálnej ekonomickej situácie klienta poradia najvýhodnejší druh úveru vzhľadom na predpokladaný účel použitia, alebo hľadajú optimálny spôsob financovania jeho podnikateľských aktivít. Poradcovia svojím prístupom umožňujú rýchlu realizáciu čoraz náročnejších požiadaviek klientov so schopnosťou prispôsobiť sa ich časovým možnostiam.
V úzkej spolupráci s retailovými centrami ponúkajú klientom aj služby v oblasti pasívnych obchodov.
Veľakrát sa stáva, že do banky prídu klienti, ktorí majú konkrétnu predstavu o tom, v akej oblasti chcú podnikať, alebo si chcú rozšíriť podnikateľské aktivity a predstavia svoj podnikateľský zámer. Nevedia sa však rozhodnúť, akým spôsobom financovania ho môžu naplniť. K dispozícii sú naši firemní poradcovia, ktorí im pomôžu.
Poverená vedením odboru marketingu a vonkajších vzťahov OTP Banky Slovensko Andrea Uličná:
Pracovníci banky poskytujú poradenstvo v oblasti cash managementu - ako najlepšie riadiť svoje úspory a voľné zdroje, aby z nich mal klient čo najväčší efekt. Poradia tiež pri hľadaní efektívnych modelov financovania firiem ako aj samotných projektov, pri financovaní projektov podporovaných Európskou úniou a iných. Najmä malí a strední podnikatelia tieto služby vďačne prijímajú.
Generálna tajomníčka Istrobanky Elena Penzes - Strobl:
Banka poskytuje poradenský servis každému žiadateľovi o úver - samo-zrejme, bezplatne. Ku každému pristupujeme individuálne. Klient získa poradenstvo pri výbere vhodného typu úveru vzhľadom na výsledky finančnej analýzy na základe jeho možností a potrieb, pri využívaní správnych bankových služieb, pri problémoch so splácaním úveru a podobne.
Hovorkyňa HVB Banky Andrea Kollárová:
Podnikateľom ponúkame komplexné a kvalifikované poradenstvo pri príprave a spracovaní projektov na získanie finančných prostriedkov z fondov EÚ - Štrukturálnych a Kohézneho fondu. Zároveň prinášame klientom možnosť predfinancovania projektov do času získania EÚ grantu - tzv. bridge financing. V rámci úverových programov HVB Bank ponúka riešenia pre financovanie investičných zámerov strednodobého alebo dlhodobého charakteru s využitím úverových liniek s podporou Európskej únie.
Hovorkyňa Dexia banky Katarína Némová:
Podnikateľom ponúkame komplexné riešenie ich problémov súvisiacich s financovaním ich core businessu. Dexia banka pristupuje ku podnikateľ-ským subjektom individuálne podľa ich zamerania a potreby.
Podnikatelia sa zaujímajú najmä o poradenstvo v oblasti úverových produktov krátkodobého a dlhodobého charakteru, ktoré súvisia s predmetom ich podnikania v rôznych segmentoch.
Riaditeľka marketingu/PR Ľudovej banky Jana Lukáčová:
Základom kontaktu banky s podnikateľskými subjektmi je individuálny prístup a tento termín zahŕňa aj poradenstvo. V rozhovore s klientom si vyškolení, skúsení poradcovia vyjasnia požiadavky a potreby zákazníka, jeho situáciu a možnosti a na základe toho potom odporúčajú najvhodnejšie spôsoby financovania. Poradenstvo sa však netýka len finančných bankových produktov: v spolupráci s našimi sesterskými spoločnosťami poskytujeme poradenstvo aj v oblasti projektového financovania, lízingu hnuteľných aj nehnuteľných vecí, investovania a aj poisťovníctva. Veľkou výhodou pre
klienta je to, že služby zo všetkých týchto oblastí "vybaví" na jedinom mieste v banke kontaktom s jediným pracovníkom.
Už z komplikovanej povahy týchto produktov vyplýva, že každému klientovi "dobre padne" nechať sa podrobne informovať a rozšíriť si doterajšie vedomosti skúseným pracovníkom banky. Preto je aj o poradenstvo medzi našimi klientmi záujem.
Hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová:
V ČSOB je poradenstvo automaticky poskytované v ktorejkoľvek z pobo-čiek, kde pre každého nájdu riešenie na počkanie.
Pokročilejšou formou, ktorú banka ponúka, je vzťahový manažér či už v pobočke alebo v obchodnom centre - čo je sieť špecializovaných pracovísk vytvorených pre potreby malých a stredných podnikateľov.
Vzťahový manažér v obchodnom centre je podnikateľom k dispozícii aj
priamo vo firme, pozná ich individuálne potreby a na základe toho vie pripravovať individuálne riešenia pre konkrétneho podnikateľa.
Pre najväčšie korporácie ako aj medzinárodných klientov má ČSOB pobočky pre veľkú korporátnu klientelu.
Samozrejmosťou je sprostredkovanie kontaktov na členov finančnej skupiny v závislosti od toho, aké špecifické úverové riešenie podnikateľ potrebuje. Pre podnikateľa vieme navrhnúť aj kombináciu finančných služieb od rôznych spoločností v rámci finančnej skupiny tak, aby získal úverovo výhodné riešenie.
Riaditeľka komunikácie a marketingu
Českej poisťovne - Slovensko Zuzana Gazdová:
Možno povedať, že máme tak klientov znalých problematiky poistenia s konkrétnou predstavou o požadovaných produktoch ako aj menej skúsených, ktorým treba objasniť aj najzákladnejšie pojmy. Poradenstvo však treba poskytnúť každému. Hoci sú základné produkty jednotlivých poisťovní v princípe rovnaké, často sa líšia v dôležitých detailoch (napr. požadované spôsoby zabezpečenia pre prípad krádeže vlámaním). Poisťovníctvo rovnako podlieha legislatívnym zmenám, ktoré klient sotva sleduje.
Vedúca oddelenia marketingu a reklamy
Komunálnej poisťovne Daniela Lászlová:
Väčšinou majú vlastnú predstavu o tom, čo chcú mať poistené. Ich požiadavku na poistenie vieme spresniť podľa druhov našich poistných produktov. Prichádzajú so základnou predstavou, ale väčšinou nemajú štruktúrovaný prehľad o možnostiach a rôznych variantoch, preto poskytujeme najprv poradenstvo, konzultujeme možnosti a následne po záujme a výbere, uzavrieme poistenie.
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Kooperativy poisťovne Juraj Lelkeš:
V prevažnej väčšine prípadov sa na našu poisťovňu väčšie podnikateľské subjekty obracajú prostredníctvom sprostredkovateľov poistenia. Stredné a menšie spoločnosti prichádzajú s určitými predstavami o požadovanom druhu poistenia a ku konkrétnemu poistnému krytiu dospejú pri komunikácii s našimi finančnými poradcami a odbornými útvarmi.
Vedúca odboru komunikácie Poisťovne Union
Drahomíra Juríková:
Mnohí klienti majú jasnú predstavu o tom, čo chcú mať poistené, aké škody majú byť kryté, vedomie klientov v tejto oblasti rastie. Na základe týchto predstáv odborne zaškolení pracovníci našej poisťovne identifikujú potreby, pomenujú riziká a predložia klientovi konkrétnu poistnú ponuku.
Generálny riaditeľ Wüstenrot poisťovne Siegfried Fatzi:
Podnikatelia, ktorí sa zaujímajú o poistenie, mávajú rôzne predstavy o po-istení. Sú potenciálni klienti, ktorí nevyhnutne potrebujú úplné poradenstvo od poradcu s vysvetlením všetkých rizík, ktoré môžu ohroziť podnikanie. Takisto sa stretávame s klientmi, ktorí už majú presnú predstavu o poistení, prípadne majú už určité predchádzajúce skúsenosti z poistného vzťahu, preto sa zaujímajú o konkrétne otázky ako rozsah krytia, spôsob plnenia v prípade vzniknutej poistnej udalosti a podobne.
Klient sa prostredníctvom individuálneho poistenia spolupodieľa na vytváraní poistnej zmluvy.
Hovorkyňa Allianz - Slovenskej poisťovne Lucia Muthová:
Nestáva sa často, že klient presne vie, o aký poistný produkt má záujem. Do poisťovne prichádza s predstavou o tom, čo chce poistiť a koľko je ochotný zaplatiť za poistenie a vie aké riziká ho najviac ohrozujú. Naše odborné poradenstvo spočíva v prezentácii jednotlivých produktov a vo vysvetlení rozsahu krytia pri jednotlivých rizikách, limitov plnenia, podpoistenia, definície poistnej udalosti... Klienti veľmi pozitívne vnímajú poradenstvo smerom
k upresneniu ich potrieb, k predstaveniu ďalších možností poistenia a poistných produktov a ujasneniu podmienok poistenia pred uzatvorením poistnej zmluvy. Aj to je dôvodom, prečo sa väčšina poistení uzatvára s odborne vyškoleným poradcom. (ere)