Siemens: Mýto je zatiaľ ekonomický nezmysel

BRATISLAVA – Slovensko by nemalo s elektronickým výberom mýta na cestách otáľať.

Okrem Siemensu sa na tom zhoduje väčšina firiem, ktoré sa netaja, že sa zapoja do konkurzu na výstavbu a prevádzku mýtneho systému. Siemens odporúča radšej počkať. „Čím skôr sa začne s výstavbou systému, tým skôr sa splatí. V tomto ohľade nemá zmysel čakať,“ povedal Harald Lindlar z firmy Satellic Trafic Management. Ide o dcérsku firmu Toll Collectu, čo prevádzkuje satelitný mýtny systém v Nemecku.

Systém by sa mal rýchlo zaplatiť, aby mohli čo najskôr plynúť peniaze do rozvoja ciest, tvrdí riaditeľ ďalšieho záujemcu firmy Autostrade Piero Bergamini. Rakúsko či Česko sú v tomto smere pred nami a hrozí, že kamióny, ktoré budú chcieť ušetriť na mýtnom, budú tieto krajiny obchádzať aj cez Slovensko. Spôsobili by viac výtlkov a koľaje na cestách. Oneskorenie elektronického vý beru mýta by podľa konzultanta konzorcia ToSy Petra Arnolda nemuselo znamenať straty, ak by bol potom mýtny systém lepšie prepracovaný. „Strata z meškania by sa v tom prípade dala dohnať za dva až tri roky,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„To, čo Slovensko potrebuje, je počkať. Zbytočne sa ponáhľame vo veciach, ktoré nás nepália,“ povedal technický riaditeľ Siemensu Vladimír Slezák. Vyberať elektronicky mýto na slovenských diaľniciach je podľa neho z ekonomického pohľadu nezmysel. Mýtny systém bude drahší ako výnosy, ktoré z mýtneho štát získa. Tranzitná doprava sa podľa Slezáka presunie na cesty 1. triedy alebo aj na cesty nižších tried. „Otázkou teda bude, kto zaplatí škody na týchto cestách.“

Obavy, že sa ťažká doprava presunie na vedľajšie cesty nahrávajú plošnému výberu mýta – spočiatku nákladné a neskôr aj osobné autá by platili za každý pohyb na ceste. Problém by sa dal riešiť aj inak – napríklad kontrolami nákladných áut mimo diaľnic.

Pravdepodobne najlepším riešením pre Slovensko by bolo spoplatniť všetky cesty, hovorí Bergamini z Autostrade. Tak je to vo Švajčiarsku, ktoré príjmy z mýta neinvestuje len do cestnej infraštruktúry, ale aj do železničných koľají. Cieľom je presunúť čo najviac prepravovaného tovaru z kamiónov do vlakov.

SkryťVypnúť reklamu

Firmy, ktoré prejavili záujem o mýtne na Slovensku

Kapsch prevádzkuje mikrovlnné systémy napríklad v Rakúsku a vyhral tender v Česku, Sanef francúzsky prevádzkovateľ mýtnych systémov,
Autostrade talianska skupina prevádzkovateľov mýtneho systému v Európe,
Tosy v konzorciu sú firmy Ascom, Fela a slovenské Elektrovod Holding Bratislava a Tesla Stropkov,
Siemens firma vyrába palubné jednotky aj infraštruktúru pre výber mýta, preferuje satelitný systém,
Satellic Traffic Management dcérska firma Toll Collectu, ktorý prevádzkuje mýto v Nemecku. Ten je zase dcérou Deutsche Telekomu, ktorý má 49 percent akcií Slovak Telekomu.

Koľko sa bude platiť

Typ cesty

suma dĺžka úsekov
Diaľnice
až 6 korún 320,8 km
Rýchlostné cesty
až 6 korún 122,6 km
cesty 1. triedy*
1,80 až 2 koruny 377,1 km

* – niektoré úseky, za ktoré platí aj dnes. Dĺžka úsekov hovorí len o spoplatnených cestách 1. triedy.
Zdroj: SME, Národná diaľničná spoločnosť

 Možné 10-ročné príjmy z mýtneho

Variant spoplatnenia Výber (miliardy korún)
Diaľnice
Diaľnice a cesty I. triedy 19,44
Všetky cesty 25,87
Všetky cesty* 34,73

sadzba by zahŕňala cestnú daň Zdroj: Schild & Partner

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 498
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 177
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 795
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 994
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 559
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 777
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 503
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu