
Olina Francová: Radosť zo života, smalt.
Česká výtvarníčka Olina Francová sa nebojí slova feminizmus, ale zároveň nechce držať nad hlavou jeho plamennú vlajku. Bola členkou prvej ženskej výtvarnej skupiny Koza Nostra, ktorá vznikla v roku 1992, ale svoje pôsobenie v nej brala skôr ako humornú recesiu. „Okolie to však takto nevnímalo,“ hovorí Olina Francová, ktorá má v týchto dňoch v bratislavskej galérii Michalský dvor svoju prvú slovenskú výstavu. „Niektorí nám nerozumeli a dokonca sme si urobili zopár nepriateľov. Keď som mala s Alexandrou Horovou minulý rok výstavu v Kolíne, vysoký mestský činiteľ o nej povedal, že takú sprostú expozíciu ešte nevidel. Mužské predsudky sú nedozerné a ja sa pritom snažím mužov chrániť pred ženami uzurpátorkami.“
Olina Francová je absolventkou grafiky u profesora Čepeláka na AVU v Prahe. Papier v jej rukách však veľmi rýchlo stvrdol a oťažel. Svoje príbehy maľuje na železný plech. Sú to smaltové obrazy, ktoré balansujú na hrane provokácie. Ich hlavným aktérom je totiž mužský falus. Je to iskrivá irónia, ale aj hľadanie cesty k mužskému pohlaviu.
„Celý život sa pokúšame nejakým spôsobom dohovoriť s druhým pohlavím, raz lepšie, inokedy horšie,“ hovorí Olina Francová. „Ale iná cesta neexistuje. Som si vedomá, že ženy kazia mužov.“ A ako reaguje na manželkinu tvorbu jej muž? „Je mojím modelom,“ odpovedá výtvarníčka, „no on namiesto toho, aby sa tým pýšil, všade vykladá, že veľkosť ,pindíka‘ je reálna, no postava je v mojich dielach zmenšená.“
Voyeur v parku, Doc. Veselý a Mašin napadnutí duchmi Ivanom a Koljou z územia bývalého ZSSR - na atak sa prizerá apatický MUDr. Pekárek s lapiduchom Trněným, Radosť zo života, Správny chlapík, Záhradná lavička priateľská - to je len niekoľko názvov z bizarného panoptika, ktorý Olina Francová predstavuje do konca marca v príťažlivých podzemných kulisách Michalského dvora. Výtvarné divadlo, ktoré ponúka nezaťaženú prechádzku svetom ľudských radostí a vtipných situácií. Divadlo, ktoré lieči komplexy ľudí. Je terapiou sebavedomia, pretože sa neprikláňa ani na jednu stranu. Šance sú rovnaké. Zostáva na divákovi, čo si z tejto rafinovanej hry tvarov a provokatívnych obsahov vyberie.
Olina Francová je nad vecou a tvrdí len jedno: „Buď sa bude človek nad obrazmi smiať, alebo sa od nich s opovrhnutím odvráti. Ja hovorím a maľujem, že chyby majú muži i ženy. Stačí sa len dobre zapozerať.“
ĽUDO PETRÁNSKY