Národná diaľničná spoločnosť podľa hovorcu Marcela Jánošíka v najbližších týždňoch očakáva územné rozhodnutie na výstavbu časti diaľnice D 1 medzi Lietavskou lúčkou a Turanmi. Po súhlase ministerstva dopravy by správca diaľnic mohol začať vyberať investora, ktorý asi 30-kilometrový úsek postaví a zaplatí. Znamenalo by to začiatok pilotného projektu privátneho partnerstva (Public-Private Partnership - PPP) na výstavbu diaľnic. Štát naň chce dať približne 30 miliárd korún, vláda ho schválila už v júni.
Po výberovom konaní a podpísaní zmluvy úsek postaví súkromná spoločnosť. Systém financovania je podobný lízingu. Štát sa zaviaže investorovi platiť ročne určitú sumu a investor sa okrem výstavby bude dlhodobo starať o údržbu úseku. Záujem investovať podľa Jánošíka posledný polrok prejavujú viaceré veľké zahraničné korporácie. Ich mená nespresnil.
Citlivým miestom privátnych partnerstiev sú dobré zmluvy. Musia byť profesionálne pripravené, aby štát neprerobil. "Kontrakty sú postavené aj na 20 a viac rokov, musia byť preto vypracované veľmi precízne. Dokonalé zmluvy však v prípade PPP neexistujú," upozorňuje Emília Beblavá z Transparency International Slovensko.
Úsek Lietavská Lúčka - Turany patrí medzi najnáročnejšie na výstavbu a financovanie. Na trase bude aj 7,5-kilometrový tunel Višňové. Podľa kritikov štát pri uzatváraní zmlúv PPP riskuje aj preto, že verejná správa s nimi ešte nemá skúsenosti. Jánošík to nevníma ako problém, ak "si dobre zadefinujeme zmluvy". Pri výberovom konaní a príprave kontraktu bude Slovensku asistovať konzultačná firma Mott MacDonald.
Diaľničná spoločnosť plánuje pomocou PPP vybudovať a spravovať aj systém elektronického mýta. Tender je však v nedohľadne, lebo vláda ešte nenavrhla zákon o elektronickom mýte.
(lh)
Čo sú to projekty Private-Public Partnership (PPP)
Projekty, pri ktorých si štát v súkromnej spoločnosti objedná, že vybuduje napríklad diaľničný úsek, nemocnicu či obytný dom. Verejná správa sa zaviaže platiť investorovi ročný poplatok podľa výslednej kvality poskytovanej služby. Štát tak vlastne investíciu dlhodobo spláca, podobne ako pri lízingu.
Súkromný partner zabezpečuje celý projekt, jeho údržbu a financovanie, partner z verejnej správy určuje ciele, kritériá projektu, cenovú politiku a kontroluje ho. Štát a investor majú dlhodobé zmluvné vzťahy, najmenej na tri roky. Napríklad pri budovaní diaľnic cez PPP môže zmluva trvať aj dlhšie ako 30 rokov.
V Česku chcú cez PPP postaviť aj bytovky či väznicu
Centrum na zavádzanie projektov PPP pri českom ministerstve financií sa podieľa napríklad na príprave väznice pre 500 odsúdených. Rezort investíciu odhaduje asi na 1,1 miliardy korún, dĺžku kontraktu asi na 25 rokov
Za 11 miliárd by mal investor postaviť 30 kilometrov diaľnice medzi Táborom a obcou Bolšic. Úsek bude môcť prevádzkovať 36 rokov
Nemocnica na Homolce chce pomocou súkromného investora postaviť osemposchodové diagnosticko-liečebné centrum s parkoviskom pre 300 áut asi za 625 miliónov
Pražská radnica umožnila na svojom pozemku stavebnej firme postaviť dva štvorposchodové domy s 85 bytmi. Hlavné mesto tak získa desať bytov. (lh)