O novom majiteľovi bratislavského a košického letiska rozhoduje Protimonopolný úrad. Rakúsky ochranca hospodárskej súťaže spojenie letiska Schwechat a M. R. Štefánika už odobril. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
BRATISLAVA - Predaj 66 percent akcií bratislavského Letiska M. R. Štefánika a letiska v Košiciach konzorciu Two One čaká už len na posudok slovenského Protimonopolného úradu. Jeho rakúsky náprotivok, ktorý taktiež koncentráciu 40 kilometrov vzdialených letísk v Bratislave a vo Viedni posudzoval, už spojenie odobril.
Rozhodne sa v júni
Protimonopolný úrad dnes definuje a analyzuje trhy, ktorých sa spojenie letísk dotkne. Okrem toho oslovil letecké spoločnosti a čaká na ich odpovede a stanoviská. Schváliť či zamietnuť predaj má do 9. júna, tento termín je však podľa hovorcu úradu Miroslava Jurkoviča len orientačný, lebo úrad môže rozhodnúť skôr aj neskôr. V niektorých prípadoch sa totiž môže plynutie lehoty prerušiť a konečný dátum rozhodnutia posunúť.
Ak sa rozhodovanie skomplikuje, úrad má ďalších 90 pracovných dní. Ako by mohlo konanie dopadnúť, nemohol počas jeho priebehu Jurkovič komentovať.
Úrad môže predaj zakázať
Jurkovič rozhodnutie rakúskeho protimonopolného úradu nechcel hodnotiť. Povedal však, že rozhodnutia úradov nemusia byť rovnaké. Rakúsky prešetroval vplyv na rakúsky trh, my posudzujeme vplyv na trh na Slovensku, a preto môžeme dôjsť k odlišným záverom, hovorí. Oba protimonopolné úrady počas rozhodovania spolupracovali.
Aj keď rakúsky úrad rozhodol v prospech predaja letísk Two One, slovenský môže privatizáciu zakázať. Stane sa tak, ak úrad dospeje k záveru, že spojenie letísk môže obmedziť hospodársku súťaž.
Hlavným kritériom na rozhodnutie nášho Protimonopolného úradu je, či spojenie letísk nevytvorí, alebo neposilní dominantné postavenie viedenského letiska v regióne. Okrem toho úrad analyzuje a posudzuje, ako sa zmenia konkurenčné podmienky na leteckých trhoch.
Do konania sa zapojil aj ISAP
Do konania Protimonopolného úradu sa zapojili aj tretie strany. "Úrad oslovili aj subjekty, ktoré chcú byť ako tretie strany informované o posudzovaní tejto koncentrácie," povedal Jurkovič. Jedným je aj neúspešné konzorcium ISAP. Denníku SME to potvrdili jeho predstavitelia. Konzorciu privatizačný poradca pod vedením rakúskej Meinl Bank neuznal celkovú ponuku, čo pre ISAP znamenalo, že sa nedostala do finálového tretieho kola. Spolu s Two One doň postúpilo konzorcium Abertis, v ktorom je aj slovenská finančná skupina J&T.
Ak Protimonopolný úrad spojenie letísk zakáže, vláda predá majoritný balík akcií bratislavského a košického letiska druhému v poradí - konzorciu Abertis. Konečný dátum na uzatvorenie operácie bol stanovený na 15. augusta.
V konzorciu Two One je zastúpené viedenské letisko Schwechat, rakúska banka Raiffeisen Zentralbank a česko-slovenská finančná skupina Penta.
Ponuka víťazného Two One
(v miliardách korún)
Bratislava
akcie 6,00
investície 7,90
Košice
akcie 0,90
investície 0,38
dodatková ponuka 4,53
spolu 19,71
do štátneho rozpočtu 1 1,43
Zdroj: MDPT
Hlasy proti
Názory na spojenie letísk sa rôznia. Niektorí odborníci sú proti spojeniu letísk, obávajú sa deformácie leteckého trhu vzniknutým monopolom a tvrdia, že súťaž letísk o zákazníkov a letecké spoločnosti by bola lepšia.
Víťazné konzorcium Two One tvrdí, že na obavy nie je dôvod. Argumentuje úsporami vďaka synergickým efektom, ktoré spojenie letísk prinesie. Navyše, prínosom spojenia bude rýchlejšie dobudovanie diaľnic a rýchlovlaku medzi Viedňou, letiskom Schwechat, Bratislavou a Letiskom M. R. Štefánika.
Samotný predaj letísk sa nepáči niektorým politikom. Odporcom je najmä Smer, ktorého predstavitelia hovoria, že po voľbách by chceli privatizáciu prehodnotiť. Podpredseda strany a tieňový minister financií Ľubomír Vážny povedal, že Smer "využije všetky dostupné prostriedky na to, aby zmaril predaj letísk". Kritizuje najmä problémy v zmluvách s investorom, napríklad, komu budú patriť novo postavené budovy a iné objekty. Spochybňuje aj to, ako je dohodnutá prípadná spätná kúpa tzv. prioritného infraštrukturálneho majetku.
(ik)