Bitka o rožok sa neodohráva len medzi zvieratami. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK
BRATISLAVA - Pekári po zdražovaní na prelome rokov plánujú do začiatku mája opäť postupne zvýšiť ceny väčšiny výrobkov vrátane chleba a rožkov, približne o desať percent. "Ide o úpravu cien, ktoré by mali reálne odrážať rast nákladov, najmä energií," povedal predseda Zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov Peter Rusina.
Spoločný postup podnikateľov, napríklad pri určovaní cien, však podľa zákona môže ohroziť hospodársku súťaž. "V tomto prípade by mohlo ísť o kartelovú dohodu. Treba teda preveriť, či zvyšovanie cien nie je dôsledkom dohody podnikateľov," povedal hovorca Protimonopolného úradu Miroslav Jurkovič. Konanie úradu proti pekárňam nepotvrdil ani nevyvrátil. "Pri podozreni treba zhromaždiť dôkazy, preto nie je možné podrobne informovať verejnosť o postupoch v neukončených prípadoch."
Zväz pekárov podozrenia z kartelových dohôd odmieta. Združenie má podľa Rusinu za úlohu bez obchodných ambícií chrániť záujmy pekárov, cukrárov a cestovinárov a nemá vplyv na výrobné ceny. "Zväz len informuje o reálnej situácii na trhu," povedal. Rusina tvrdí, že pekárne s odberateľmi vždy vyjednávajú o cenách individuálne, lebo majú rozdielne prevádzky a obchodné podmienky.
Individuálne vyjednávanie zákon o ochrane hospodárskej súťaže nepovažuje za kartelovú dohodu. "Individuálne vyjednávanie by nemalo byť výsledkom predchádzajúcej koordinácie," upozornil Jurkovič.
Zvyšovanie cien koláčov, žemlí či rožkov súvisí aj s tým, že podnikatelia potrebujú zvýšiť platy zamestnancom, myslí si Rusina. "Priemernou mzdou 11 400 korún pekári o 30 percent zaostávajú za slovenským priemerom. Pri nízkych platoch je ťažké udržať v podnikoch kvalifikovaných ľudí."
Ceny múky na plánované zvyšovanie cien chleba nevplývajú. Na Slovensku, podobne ako v okolitých krajinách, klesajú. Podľa tajomníka Slovenskej spoločnosti mlynárov Ondreja Šalinga stál vlani kilogram polohrubej pšeničnej múky 9,67 koruny a rok predtým to bolo 12,12 koruny. Aj mlynári sa snažia dosiahnuť lepšie ceny. "Mlyny budú vytvárať tlak na rast cien múky v súlade so zákonmi, aby cenami dosiahli primeranú rentabilitu. Podnikateľské ceny sa vyjednávajú na základe individuálnych kúpno-predajných vzťahov, aby nevznikla kartelová dohoda," povedal.
Lacný rožok je marketingový trhák
Pri každom druhu tovarov sú zákazníci citliví na niektoré položky. Pri pekárenských je to klasický obyčajný rožok. Hypermarkety preto tlačia ich ceny dolu - niekde sa predávajú za 70 halierov a niekde za 1,5 koruny.
"Je pravda, že rožok je, laicky povedané, nástroj na odmeranie, ako draho alebo lacno obchod predáva pekárenské výrobky," priznáva predseda COOP Jednota Adrián Ďurček. Zákazník má sklony uznať, že ak je lacný rožok, v reťazci je lacné aj ostatné pečivo. Šéf pekárskeho zväzu Peter Rusina však tvrdí, že ceny žemlí, ktoré majú rovnakú hmotnosť ako rožok, sú nepomerne vyššie.
Pekári sa teraz snažia presvedčiť veľkých predajcov, aby zvýšili ceny rožkov. "Rokovania sú ťažké, ale darí sa nám zvyšovať ceny postupne po dvoch či piatich halieroch," povedal Rusina. Nielen výrobcovia považujú ceny klasických rožkov za podhodnotené. To, že cena rožka na trhu nezodpovedá práci, ktorá je nevyhnutná na jeho výrobu, potvrdzuje aj Ďurček. "Cena je deformovaná cenovou vojnou, ktorá škodí aj pekárom." (lh)