Generálny riaditeľ Trnava PSA Peugeot Citroen Alain Baldeyrou (vľavo) v montážnej hale počas exkurzie pre médiá. Závod začal začiatkom januára predsériovú výrobu na montážnych linkách. V auguste by už mali linky pracovať naplno, čo podľa ekonómov zlepší zahraničný obchod Slovenska. FOTO - SITA
BRATISLAVA - Zahraničný obchod Slovenska sa tretíkrát po sebe prepadol. Po nečakane zlých výsledkoch v decembri a januári znova skončil s vysokým deficitom.
Slovenskí výrobcovia vyviezli vo februári tovary za 85 miliárd korún, čo je o pätinu viac ako v rovnakom období minulého roku. Dovoz dosiahol 97 miliárd a medziročne stúpol o tretinu, informoval Štatistický úrad. Schodok zahraničného obchodu bol 12 miliárd korún. Analytici očakávali, že to bude o 7 miliárd menej.
Bez väčších problémov
Hoci čísla podľa ekonómov nie sú príliš lichotivé, vedu z nich nerobia. "Deficit nepríjemne prekvapil, dôležité však je, že export si udržiava solídnu dynamiku rastu," povedal analytik ČSOB Marek Gábriš. Vysoké deficity nie sú pre slovenskú ekonomiku problémom.
"Ekonomika je naštartovaná a schodok takéhoto rozsahu nepredstavuje riziko, ako to bolo v polovici 90. rokov," povedal ekonóm-prognostik Pavol Kárász. Spotreba vtedy rástla, na Slovensko však neprichádzalo veľa zahraničných investícií a ekonomika nebola schopná získavať devízy na dovezené tovary.
Štatistický úrad zatiaľ zverejnil iba čiastkové informácie bez analýzy, čo zahraničný obchod ovplyvnilo. Prinesie ju až v nasledujúcich mesiacoch. Podľa analytikov stojí za deficitom najmä dovoz strojov, zariadení a technológií do nových automobiliek Kia a Peugeot, ktoré sa pripravujú spustiť výrobné linky. Peugeot by mal naplno začať vyrábať asi v auguste, Kia až začiatkom budúceho roku. Koncom minulého roku navyše rozbehol Volkswagen výrobu nového typu Audi.
Technológie, ropa a platy
"Zahraničný obchod ovplyvnili v prvých mesiacoch tohto roka predovšetkým rekordné investičné dovozy," povedal analytik UniBanky Ľubomír Koršňák. Napríklad Kia priviezla na prelome rokov veľké lisovacie zariadenia.
Deficit zahraničného obchodu prehĺbila aj drahá ropa, čo zvýšilo ceny dovážaných nerastných surovín. Dovoz zvýšila aj spotreba domácnosti podporená rastom reálnych platov.
V najbližších mesiacoch budú schodky obchodu naďalej vysoké. Spolu s predvolebnou neistotou to môže priniesť väčšie výkyvy devízového trhu. Koruna sa môže dočasne oslabiť. Obrat v zahraničnom obchode nastane v druhom polroku. "Postupne by sa mal vytratiť efekt dovozu technológií pre nové fabriky," povedal Gábriš.
Automobilky budú "dovážať" zo Slovenska
Vývoz by mal rásť rýchlejšie. Podporiť by ho mala výroba v automobilkách, ktoré budú produkovať najmä pre zahraničné trhy.
Fabriky pritom budú využívať súčiastky do áut predovšetkým od slovenských firiem. "Väčšina našich dodávateľov bude vyrábať komponenty pre automobilku na Slovensku," povedal generálny riaditeľ závodu PSA Peugeot Citroen Trnava Alain Baldeyrou. Z francúzskych závodov bude "slovenský" Peugeot do Trnavy dovážať iba motory a prevodovky.
Ceny v marci nerástli
Po šiestich mesiacoch inflácia na Slovensku stagnovala. Celková cenová hladina tovarov a služieb sa v marci oproti februáru nezmenila. V porovnaní s marcom minulého roku sa ceny zvýšili v priemere o štyri a pol percenta, čo je o desatinu viac ako vo februári, informoval Štatistický úrad.
Inflácia je aktuálne takmer dve percentá nad maastrichtským kritériom, podľa ktorého by v krajine, ktorá chce prijať euro, mala byť najviac jeden a pol percenta nad priemerom inflácie troch štátov eurozóny s najnižšou infláciou. Dnes sú to Holandsko, Rakúsko a Fínsko, a priemer ich inflácie je 2,6 percenta.
Marcová inflácia bola v súlade s očakávaniami trhu. Tento mesiac preto Národná banka úrokové sadzby podľa analytika Ľudovej banky Mária Blaščáka zvyšovať nebude. (ľja)