FOTO |
ť len 25 percent absolventov, zatiaľčo zamestnávatelia ich potrebujú 28 percent. Najhoršie je to však pri stredných odborných učilištiach: v odboroch, ktoré sú pre automobilový priemysel zaujímavé, vyprodukujú iba 20 percent ľudí, zamestnávatelia by ich však potrebovali až 45 percent.
Do roku 2010 budú automobilky spolu so subdodávateľmi potrebovať viac ako16 tisíc technikov - v tomto roku totiž podľa analýz vyrobia slovenské automobilky spolu okolo 1 milióna kusov áut a Slovensko sa tak stane najväčším výrobcom automobilov vo svete v prepočte na počet obyvateľov. Aby sa mohla naštartovať reštrukturalizácia stredného odborného školstva, realizoval sa na vybraných stredných odborných školách pilotný projekt Optimalizácia odborného vzdelávania a prípravy pre predaj a servis motorových vozidiel. Ďalej sa zástupcovia zamestnávateľov v priemysle dohodli so zástupcami VÚC a ministrami školstva a hospodárstva, že prehodnotia štruktúru stredných škôl v regiónoch tak, aby boli schopné zabezpečovať výchovu odborných profesií podľa požiadaviek priemyslu v danom regióne a budú sa snažiť prispôsobiť rozmiestnenie a financovanie škôl potrebám trhu.
Minister školstva László Szigeti už ohlásil vyradenie zhruba 570 neaktuálnych učebných odborov a zavedenie takých, v ktorých zamestnávatelia hlásia nedostatok ľudí. Podľa Szigetiho sa uvažuje tiež o znížení maximálneho počtu žiakov v triedach gymnázií - čo by tiež mohlo nasmerovať niektorých deviatakov na odborné školy.
"Je však potrebné odborné školy prezentovať tak, aby boli v očiach rodičov aj žiakov atraktívnejšie," upozornil predseda bratislavského samosprávneho kraja Vladimír Bajan. (gal)