
ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR
BRATISLAVA – Celkové nedoplatky zákazníkov Globtelu a EuroTelu sa šplhajú k štvrťmiliardovej sume. Volanie na dlh je tak na Slovensku stále pomerne obvyklý jav. Pri mechanizme, akým mobilní operátori svoje dlhy vymáhajú, však zriedkakedy ide o volanie zadarmo.
Dlžníci kalkulujú so zdĺhavým postupom vymáhania. Operátori si nechcú pošramotiť vzťahy s klientmi a aj s dlžníkmi preto komunikujú pomerne citlivo. Na druhej strane neváhajú použiť všetky právne prostriedky, aby svoje peniaze vymohli.
„Pri vymáhaní postupujeme v medziach zákona. Politika EuroTelu je v tejto oblasti nekompromisná a v nevyhnutných prípadoch ideme až do dôsledkov, čiže do exekučného konania,“ povedal hovorca EuroTelu Juraj Droba.
V praxi platí, že čím dlhšie sa dlžník zaplateniu vyhýba, o to bolestivejšie bude jeho posledné zúčtovanie s operátorom. Zároveň platí, že s postupujúcim časom sa zvyšuje aj úspešnosť vydobytia pohľadávky. Pri vymáhaní mimosúdnou cestou je úspešnosť len asi polovičná. To neplatí pri starších pohľadávkach, ktoré sa už dostali na súdy. Napriek ich zdĺhavému rozhodovaniu prinášajú ovocie v podobe až 80-percentnej úspešnosti. Kým súdy rozhodnú, operátori si pripisujú úroky z omeškania a dlžník musí uhradiť aj súdne trovy.
Globtel si účtuje 0,05 percenta za každý deň omeškania. Ak má zákazník akciový telefón, musí nakoniec doplatiť aj hodnotu zľavy. V EuroTeli je úrok z omeškania dvadsať percent z neuhradenej sumy ročne. Napríklad tisíckorunový dlh tak za rok narastie približne o dve stovky. Náklady operátorov na vydobytie dlhov sú podstatne vyššie, v prípade Globtelu je to ročne vyše trinásť miliónov korún.
Ako sú na tom
Podľa hovorcu Globtelu Petra Tótha pohľadávky po lehote splatnosti dosahujú jeden a pol percenta celkového obratu spoločnosti. Pri obrate 10,183 miliardy korún ide teda o 152,745 milióna korún. V prípade EuroTelu, ktorý je na túto tému o niečo viac citlivý, máme k dispozícii jeho počínanie za január až september minulého roka. Sumu neuhradených faktúr v tomto období operátor znížil z dva a pol na jedno percento z celkového obratu. To predstavuje vyše 57 miliónov korún. Ak sa podiel na obrate za posledné tri mesiace roka nezmenil, narástla by táto suma na 80 miliónov korún.
Celkové nedoplatky majú pritom klesajúcu tendenciu (na rozdiel od obratov mobilných operátorov). To však ešte nemusí znamenať, že sa zákazníci učia za služby platiť. Stále totiž rastie podiel zákazníkov používajúcich predplatené karty. Pri nich neexistujú faktúry, a teda ani nedoplatky. K poslednému februárovému dňu mal napríklad EuroTel spolu 991 757 aktívnych zákazníkov, z toho až 738 721 bolo zákazníkov s predplatenými kartami.